Meddelande

Minska
No announcement yet.

Css-hover stannar hovered i Safari

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Css-hover stannar hovered i Safari

    Hej alla glada!

    Jag kör en enkel trover så att rader får en annan bakgrund i min tabell när musen för över dem. När man klickar på en cell så öppnas en flytande div med val som går nedanför tabellraden (javascript). När man klickar på ett av valen så försvinner diven igen. Men musepekaren befinner sig nu inte längre på raden såklart. Buggen är att raden fortfarande har hover-bakgrunden och enda sättet att få bort den är att föra muspekaren över den igen. Det är bara Safari som agerar såhär. Är det något i css eller i värsta fall javascript/jquery som kan göra att när diven försvinner så försvinner alla hovers från tabellraderna?

    Jag vill helst undvika att ändra hovern från css till javascript. Sådan enkel sak, men buggigt.

    Idéer? Tack!
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Kan vi få lite kod? Kanske en jsFiddle? :-)
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      Har inget tillgängligt men det är mycket enkelt.

      css:
      [kod]trover {
      background: blue;
      }[/kod]

      Hovern försvinner inte av sig själv, utan man måste rulla över den igen, vilket i det här fallet lämnar en mängd blåmarkerade rader.

      När man klickar på en td laddas en div in i cellen via jquery med position absolute så att den flyter nedanför cellen. När man klickar på en knapp i diven så tas diven bort igen med jquery. Hela tiden är raden blåmarkerad och när diven försvinner så är muspekaren alltså inte längre hovrande på tr-raden, men ändå syns den som blåmarkerad i Safari. Det kanske skulle kunna lösas genom att inte ladda in diven i tabellcellen utan utanför, men det borde gå att lösas.

      Idéer? tack!
      bassebhu - din kompis bland kompisar

      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

      Rapportera till bassebhu

      Kommentera


      • #4
        Det är ju svårt att säga vad exakt det är som gör att webbläsaren inte känner av att du inte längre hovrar över tr'en. Kan du inte lägga upp hela sidan med all kod på jsFiddle så kan vi andra också testa koden lite?
        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

        Kommentera


        • #5
          Ok, nu har jag fulat ihop en jsfiddle! (Bortse från att man kan trycka på Öppna oändligt antal gånger. Det kan man inte i mitt riktiga exempel, men är irrelevant här)...

          http://jsfiddle.net/69sx7p1c/3/

          Testa i Safari och se hur tr fortsätter att vara blå efter att man klickat Stäng. I Chrome och Firefox så försvinner hovern när man stänger.

          Idéer på hur jag kan göra Safari glad?

          Tack!
          bassebhu - din kompis bland kompisar

          Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

          Rapportera till bassebhu

          Kommentera


          • #6
            Idéer? Tack!
            bassebhu - din kompis bland kompisar

            Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
            eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

            Rapportera till bassebhu

            Kommentera


            • #7
              Vilken safari pratar du om? IOS, Mac eller PC?
              "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

              Kommentera


              • #8
                Mac!
                bassebhu - din kompis bland kompisar

                Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                Rapportera till bassebhu

                Kommentera


                • #9
                  1. Hover på andra element än <a> funkar ofta dåligt (eller inte alls) om man inte har html5 som DTD. Alltså, har du <!DOCTYPE html>?

                  2. Rows (vafan heter det på svenska? Rader?) har dåligt stöd för hover i många webbläsare, generellt sett. Så har det "alltid" varit. Jag har ofta löst det med att inte ha hover direkt på tr, utan genom att kombinera det med dess child:

                  Kod:
                  tr:hover td {
                  background-color: #ccc;
                  }
                  3. Ibland spricker det om syntaxen i filen inte är 100% perfekt. Webbläsare är ju numer ganska förlåtande om man glömt stänga en tagg osv. Men när det gäller sånt här så är min erfarenhet att det skiter sig om det finns minsta fel i koden någonstans.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                  Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                  Våga Vägra
                  FaceBook

                  Kommentera


                  • #10
                    Har html5 och syntaxen är som i fiddlern. Idéer? Tack!
                    bassebhu - din kompis bland kompisar

                    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                    Rapportera till bassebhu

                    Kommentera


                    • #11
                      bassebhu skrev: Visa inlägg
                      Har html5 och syntaxen är som i fiddlern. Idéer? Tack!
                      Testade fiddlern med Safari 6.2.8 på Mac 10.8.5. Med endast trover i stilmallen verkade inte webbläsaren riktigt fatta (bl.a. fick jag TVÅ "öppna" ovanpå varandra).

                      Med trover td verkade Safari fatta bättre.

                      Har du testat det själv i skarpt läge?
                      Med vänlig hälsning från
                      Danne
                      ------
                      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                      Våga Vägra
                      FaceBook

                      Kommentera


                      • #12
                        Här får jag samma resultat med trover td i Safari 9.0
                        bassebhu - din kompis bland kompisar

                        Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                        eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                        Rapportera till bassebhu

                        Kommentera


                        • #13
                          Idéer? Tack!
                          bassebhu - din kompis bland kompisar

                          Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                          Rapportera till bassebhu

                          Kommentera


                          • #14
                            Ditt exempel funkar som det ska (Öppna blir vitt när man klickar på stäng) i Goggle Chrom (Version 46.0.2490.86 (64-bit) ) och Safari (Version 5.1.10 ) på min gamla mac.

                            Var länge sedan man höll på med detta, men kan du inte när man klickar stäng sätta bakgrunden till vit på öppna ?
                            ---------------
                            http://fun.axplock.com
                            Ett gott skratt förlänger livet

                            Kommentera

                            Working...
                            X