Meddelande

Minska
No announcement yet.

Gammal burk med XP startar alltid med engelsk tangentbordslayout

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal burk med XP startar alltid med engelsk tangentbordslayout

    Jag har en gammal burk med en rejält bantad XP på, bara för att den ska serva filer snabbt, inget annat.

    Problemet är att när jag loggar ut från den eller startar om den så väljer den att sätta engelsk tangentbordslayout som standard, även om jag tar bort den layouten helt när jag väl loggat in.

    Har prövat "Control Panel - Regional and Language Options - Advanced" och bockat för "Apply all settings to the current user account and to the default user profile" efter att jag tagit bort engelsk tangentbordslayout och bara haft kvar den svenska. Ingen framgång där.

    Har även lagt in det i regedit manuellt.
    HKEY_USERS\.DEFAULT\Keyboard Layout\Preload\
    1: 0000041d
    Ingen framgång där heller.

    Var mer kan jag rimligtvis kika? Svensk layout finns alltid där, men det är alltid engelsk som väljs som standard.
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

  • #2
    Nu har jag till och med letat reda på vilka dll-filer som de engelska tangentbordslayouterna använder sig av och raderat dem, både från dllcache och system32. Gick in i regedit och tog bort alla tangentbordslayouter där förutom a000041d/0000041d som alltså använder den dll jag vill använda.

    Loggade ut och loggade in igen... Guess what? Engelsk tangentbordsuppsättning igen! Enda skillnaden nu var att när jag gick in i intl.cpl -> "Languages" -> "Details" så stod det bara att drivrutinen var felaktig och att fönstret var inaktiverat.

    Lade tillbaka drivrutinerna och nu fungerar det precis som förut. Jag blir tokig på detta...
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      Har lösningen för den som är nyfiken nu. Jag använde en custom EMI för svenska/danska. Denna fick benämningen "a000041d" istället för standard svensk som är "0000041d". Jag döpte helt sonika om den i registereditorn till 0000041d, satte detta som preload och nu fungerar det helt fantastiskt.
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

      Kommentera

      Working...
      X