Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ekonomi: Pensionen... hur gör ni!?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekonomi: Pensionen... hur gör ni!?

    Reglerna för att spara till pensionen har ju ändrats och man får bara spara 1.800:- utan skatt. Ni fattar.

    Det är väl olika när man når den summan, givetvis, men... "att summan nås före årets utgång står utom allt rimligt tvivel", så att säga!

    Jag är faktiskt lite osäker på hur mycket jag sparar och vad som räknas... Jag borde läsa på bättre.

    Min fråga lyder, vad är alternativen? Vad gör ni?

  • #2
    Investeringssparkonto är vettigt.

    Investeringssparkonto är en kontoform. Du väljer själv vad du vill placera där. Du kan köpa aktier, obligationer, fonder och allt annat på kontot.

    Investeringssparkontot är skattemässigt gynnat. På vanliga aktie- och fondkonton betalar du 30% a vinsten i skatt. På ISK betalar du en schablonskatt som i år är rekordlåga 0,27% av det genomsnittliga värdet (något förenklat). D v s om värdet på ditt ISK är 100 000 betalar du 270 kronor i skatt, oavsett om du under året gjort vinster på 25 000 eller förluster på 25 000. Skatten varierar och bestäms utifrån statslåneräntan (svenska statens lånekostnader). Under de närmaste åren lär skatten vara fortsatt låg.

    Ränteinvesteringar med mycket låg risk bör undvikas på ISK, eftersom avkastningen på dem är så låg att skatten riskerar att äta upp allt. Om man däremot har aktier/fonder/"medium risk" obligationer är det uppenbart att ISK är mycket lågt beskattat.

    Man kan ha kontanter på ISK, men det finns ingen poäng alls med det.

    Man ska inte heller skyffla pengar ut och in ISKn för ofta, eftersom man då drabbas skattemässigt. Det är pengar man kan undvara en längre tid som ska läggas på ISK.

    Just nu är börsen mycket högt värderad, likaså obligationer. Det kan rasa snabbt, men det kan lika gärna fortsatta upp ett tag till.

    Grundregeln inom investeringar är att inte lägga alla ägg i samma korg.
    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
    course, you’re a consultant.

    Kommentera


    • #3
      Jag sparar inte till pensionen.
      Jag bara brukar pengar ;-) Skall man inte det?
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

      Kommentera


      • #4
        Fick ut ett papper från Folksam som jag satte mig med igår om att lägga över mitt sjukförsäkring fond bla. bla. , som också den skulle beskattas på samma sätt som pensionssparande. Så från nån fond (tror jag), till något annat, och detta skulle göra att jag slappa betala massa skatt. Tackade ja till deras erbjudande med ett kryss i en ruta och så smet jag från mitt "samhällsansvar i form av skatt" på det sättet.

        Sitter just nu och glor mig dum på ett papper med en anteckning jag gjort som säger att jag betalar 32% skatt på mina pensionsfonder i Swedbank ???? Anteckningen under säger att det går att fixa, men sedan har jag visst inte antecknat mer. Kan det stämma, 32% skatt ???

        Är själv rätt emot hela aktie - och där med även fond - systemet, eftersom det stressar marknaden så till den milda grad att folk tvingas i väggen och miljön blir sjuk. Frågan är vad det finns för andra former. Försökte med lite guld för några år sedan, för att månaderna efter se priset dyka till 3/4 :-(
        Inte lätt att placera pengar smart om man inte vill ägna tid åt dom har jag insett.

        Mitt tipps är att snacka med dom som har hand om dina fonder och låta dom bolla runt pengarna. Du förlorar antagligen i vilket fall, men förhoppningsvis mindre om dom får styra dom......
        ---------------
        http://fun.axplock.com
        Ett gott skratt förlänger livet

        Kommentera


        • #5
          Ringde just Swedbank som nu lade över mina pengar på något annan, som inte beskattas. Fattar inget, men tror blint på allt dom säger och känner mig nöjd.... dum som man är.
          ---------------
          http://fun.axplock.com
          Ett gott skratt förlänger livet

          Kommentera


          • #6
            Mitt tips är att inte lyssna på Mr T, eftersom han själv erkänner att han inget fattar.

            Antingen tar man saken i egna händer och läser på. Det kan ta lång tid.
            Eller så får man prata med någon kunnig person som inte har ett ekonomiskt intresse i sin egen ekonomi.

            Din bankman/bankkvinna är en framförallt en säljare. De kommer att ge råd som är hyfsat vettiga, men som banken garanterat tjänar pengar på. Om man nu tycker att priatekonomi är fruktansvärt tråkigt och inte vill/orkar lära sig och dessutom inte har någon kunnig bekant så kan man prata med sin "bankperson". Men man bör ju åtminstone vara medveten om kostnaden.

            Angelica har ju i och med tråden visat intresse för att skaffa sig mer kunskap och det är ju ett bra första steg!
            Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
            course, you’re a consultant.

            Kommentera


            • #7
              Kolla Runt i Europa, finns vettiga lösningar.
              Tina Pont ing Åre

              Kommentera


              • #8
                invecklaren skrev: Visa inlägg
                Mitt tips är att inte lyssna på Mr T, eftersom han själv erkänner att han inget fattar.

                Antingen tar man saken i egna händer och läser på.........


                Precis som invecklaren säger ska man vara medveten om att det är en säljare man talar med på banken, men i mitt fall var det bättre än att inte göra något.... Latheten vann över förnuftet än en gång
                ---------------
                http://fun.axplock.com
                Ett gott skratt förlänger livet

                Kommentera


                • #9
                  ponting skrev: Visa inlägg
                  Kolla Runt i Europa, finns vettiga lösningar.
                  Europa har just genomgått tidernas värsta finanskris. Det är Reinfeldt och Borg som lyckades med bedriften att segla förbi avgrunden utan att "det sovande folket" tog notis...

                  Ja, ja! Inte helt sant, kanske, men om Grekland ligger i Europa är jag tveksam till att lösningen finns i Europa.

                  Men visst, att tro är att inte veta! :-)

                  ***
                  Jag har faktiskt frågat tjejan som hjälper mig med bokföring och dom sa att det är att köra på som tidigare under 2015 för det är först för deklarationen för 2015, dvs, 2016, som de nya reglerna träder i kraft...

                  Alltså. Jag tolkade det som så. Men av posterna i tråden känns det som en rätt tveksamt resonemang, måste jag medge.

                  Kommentera


                  • #10
                    Om du driver eget företag så finns det många faktorer att ta hänsyn till och då kanske du bör ta hjälp. Din bokföringsbyrå är kanske det bästa bollplanket, de har ju en viss insyn i dina affärer.
                    Är man en simpel löntagare är det lite enklare.
                    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
                    course, you’re a consultant.

                    Kommentera

                    Working...
                    X