Meddelande

Minska
No announcement yet.

Mobilreparation

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mobilreparation

    Tja.

    Jag köpte för ett tag sedan en SonyEricsson t68i från techshop.nu

    Jag mejlade dem och berättade att displayen var "oljig". OK svarade de och skickade ett kuvert som jag skulle skicka iväg telefonen i, inget mer med det.
    Ingenting om att det var ett fel som inte gick på garantin.

    Nu får jag ett brev från anovo.se där jag har 4 (3?) alternativ.
    1. Reparera den för 474kr exkl allt (blir väl runt 700kr inkl antar jag)
    2. Få tillbaka den oreparerad för 200 exkl allt (blir väl runt 300-400kr antar jag, vad nu den kostnaden kan tänkas betala?)
    3. De behåller min mobil utan att jag får ersättning (otroligt korkat alternativ)
    4. (ett blankt alternativ?!)

    Kunde jag inte redan från början fått veta att det kommer att kosta en ny mobil för att reparera en liten oljefläck på displayen?
    Vidare att jag angav att den är allmänt seg i menyvalen verkar de inte ha uppmärksammat.

    Är detta rimligt?
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Att den var oljig i displayen tyder på att den har fått sig en känga och nej, det går vanligtvis inte på garantin.
    resebloggen # twitter # instagram

    Kommentera


    • #3
      Garanti gäller i 6 månader från inköpstillfället. Du borde få den reparerad utan kostnad.

      konsumentverkets text om fel på varor
      Min sämsta sida Min intressanta sida

      "Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas."
      Arthur Miller

      Kommentera


      • #4
        mrblonde: felet som basse råkat ut för låter inte som att det vore ett fabriksfel, vilket är det som täcker garantin. Det står också i manualen hur telefonen ska hanteras och förmodligen har också inköpsstället skriftligen lämnat ut sitt ansvarsområde vad gäller garantiärenden.

        Dessutom lämnar de allra flesta mobiltelefontillverkare 12 månaders garanti och det är också tillverkarna som bestämmer garantins längd, inte återförsäljaren. SonyEricsson har på sina mobiltelefoner, liksom de flesta andra, 12 månaders garanti och nej, det täcker inte den här typen av skador.
        resebloggen # twitter # instagram

        Kommentera


        • #5
          Men att han ska behöva betala ca 300 kr för att få tillbaka sin telefon tycker jag låter lite vrickat.

          Kommentera


          • #6
            Japp, återförsäljaren borde ha informerat basse om hur det ligger till med undersökningskostnader och eventuella utlägg för honom. Har de inte gjort det så tycker jag att basse ska konfrontera dem med den uppgiften.
            resebloggen # twitter # instagram

            Kommentera


            • #7
              Men saken är ju den att jag skrev till techshop.nu och berättade hur det var. Jag fick då ett vadderat kuvert på posten som jag skulle skicka iväg telefonen i (till ericsson). Man antar ju då att det går på garantin eller hur?

              Sen kommer ett brev från ett annat företag (anovo.se tydligen) som jag inte har en susning om hur de kom in i bilden (närmast Väsby där jag bor nu kanske?) och ger mig tre(4 hehe?) alternativ där inget låter lockande.
              bassebhu - din kompis bland kompisar

              Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
              eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

              Rapportera till bassebhu

              Kommentera


              • #8
                Du kanske får skriva det 4´e alternativet själv?
                [citat]4. Skicka mig en ny T610 istället, bums![/citat]
                mvh
                Palle Zingmark

                webb · jobb · twitter · google+ · favoriter

                Kommentera


                • #9
                  Jag tolkade det som att det var en underlig fläck på telefonen när han packade upp den, har den uppkommit senare är det nog svårt att få en ny på garantin.

                  Hur som helst så är det dax att börja lusläsa villkoren på baksidan av webbsidan för att se vad som gäller och vad du gått med på.

                  Det låter dock lit märkligt att du skall behöva betla om de inte upplyste dig om kostnaden innan. Ring och prata med dem är väl enklast.
                  Min sämsta sida Min intressanta sida

                  "Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas."
                  Arthur Miller

                  Kommentera


                  • #10
                    mrblonde: exakt, exakt och exakt.
                    resebloggen # twitter # instagram

                    Kommentera


                    • #11
                      Ja, den har uppkommit senare. Men jag tycker ändå inte att det ska gå att få en sådan fläck, eller döda pixlar eller vad man ska kalla det.

                      Jag tycker att jag borde ha fått information om att det inte går på garantin när jag berättade för dem precis vad som var fel. Jag tycker också att det borde ha stått i "reparationskuvertet" jag fick. Jag borde även ha fått information om att telefonen skulle skickas till ett annat bolag. Jag tog för givet att det var ericsson som skulle fixa det, när det stod "Teli Service AB Ericsson" och en fet ericssonlogga på "inskickningskortet". Slutligen så vill jag veta vad som kostar 200 exkl moms och frakt för att jag ska få tillbaka telefonen. Ligger anovo.se som det verkar (i väsby), så borde jag kunna traska ned dit och hämta min telefon. Möjligen betala några kronor för kuvertet och kostnadsförslaget, för det var inget stort fel, den gick utmärkt att ringa med.
                      bassebhu - din kompis bland kompisar

                      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                      Rapportera till bassebhu

                      Kommentera


                      • #12
                        Det är inga döda pixlar, det är displayen som mest troligt har spruckit och det som kostar är undersökningskostnaden.
                        Jag skulle vidare tippa på att telefonen är skickad till Anovo Nordic i Kristinehamn, som verkar vara de som för Anovo sköter mobilreparationer.
                        resebloggen # twitter # instagram

                        Kommentera


                        • #13
                          ok, så de vill ha 200kr exkl moms för undersökningen?
                          varför vill de inte ha betalt för undersökningen om man väljer att reparera mobilen? Då vill de i stället ha 274kr exkl moms för en ny display, sedan 200kr för arbetet att sätta dit ny display. Inget för undersökningen. Shyssta kebaber!
                          bassebhu - din kompis bland kompisar

                          Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                          Rapportera till bassebhu

                          Kommentera


                          • #14
                            Grattis, jag hör till de stackars personer som får sitta och laga dessa mobiltelefoner (och höra allt snack från personer som dig).

                            Med all säkerhet är displayen i din telefon trasig pga yttre åverkan (tappat den, satt dig på den, whatever), vilket naturligtvis garantin inte täcker.
                            [citat=bassebhu]ok, så de vill ha 200kr exkl moms för undersökningen? /../ Ligger anovo.se som det verkar (i väsby), så borde jag kunna traska ned dit och hämta min telefon. Möjligen betala några kronor för kuvertet och kostnadsförslaget[/citat]Lämnar du in bilen för undersökning (något som glappar i framvagnen), tror du då att det är gratis??
                            Att ta 200 spänn i undersökningskostnad är inget konstigt, någon måste trots allt hantera din telefon. En tekniker spenderar allt från 5 - 25 minuter med din telefon (skruvar isär, undersöker, testar, kommer fram till vad som behöver bytas, skriver ett KF).
                            Ska han göra detta gratis?
                            Om du tycker det så får du nog nytt jobb vart som helst, då du uppenbarligen inte har något emot att jobba gratis.
                            Att sedan stället du lämnade in telefonen på inte informerade dig om ev. undersökningsavgift är knappast reparatörens fel.
                            [citat=bassebhu]varför vill de inte ha betalt för undersökningen om man väljer att reparera mobilen? Då vill de i stället ha 274kr exkl moms för en ny display, sedan 200kr för arbetet att sätta dit ny display.[/citat]Huh?
                            Igen, varför skulle arbetet/undersökningen vara gratis?
                            Om du väljer att få den reparerad får du naturligtvis betalat en arbetskostnad istället för undersökningskostnad (eller vill du betala båda två?).
                            Om du skulle köpa en lös display till t68 från någon tillbehörsaffär, får du betala runt 500:-.
                            LCD-displayer är inte gratis vill jag lova..

                            /j

                            Kommentera


                            • #15
                              Hej Batboy!

                              Tack för ditt svar. Många bra saker du hade att komma med och jag tar åt mig.

                              Visst borde jag ha förstått att det inte går på garantin, men jag tycker fortfarande att jag fått dålig information. Varför sa de inte att det inte skulle gå på garantin när de skickade ut en "servicepåse"? Hade jag vetat det hade jag väl gått till närmsta nisse i centrum i stället för att skicka iväg den. Jag är också fundersam över varför jag inte fick information om att ett tredje bolag skulle komma in i bilden.

                              Jag får betala och se glad ut, men jag tycker jag gjort lika mycket fel som företagen.

                              Vad jag menade med undersökningskostnaden var att, om jag vill ha tillbaka mobilen oreparerad så får jag betala 200kr (antagligen undersökningen som redan måste ha varit gjord eftersom de konstaterat att det inte går på garantin). Om jag väljer att få den reparerad så behöver jag inte betala 200kr för undersökningen. Jag får givetvis betala för reparationen, men det borde bli 200kr för undersökningen som redan gjorts också.

                              Du måste ha missförstått. Undersökningen måste redan ha gjorts! Varav konstigheten i ditt resonemang om att man betalar arbetskostnad i stället för undersökning.

                              "Vill du ha mobilen oreparerad, betala 200kr för undersökningen"
                              "Vill du ha mobilen reparerad, betala 200kr i arbetskostnad och glöm att vi undersökte den"

                              Mvh,
                              bassebhu - din kompis bland kompisar

                              Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                              eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                              Rapportera till bassebhu

                              Kommentera

                              Working...
                              X