Meddelande

Minska
No announcement yet.

Öppna zipfiler med windows inbyggda program

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Öppna zipfiler med windows inbyggda program

    Jag skapar en zip-fil med programmet 7-zip. Med ex. winrar kan jag sedan öppna filen och extrahera filerna igen. Däremot kan jag inte göra det med det inbyggda programmet i WinXP.

    Jag ser filen i utforskaren, öppnar den (ser inga komprimerade filer i filen) och väljer "extrahera alla filer", får välja var jag vill extrahera filerna och får därefter upp en säkerhetsvarning "Åtkomst till de här filerna har blockerats för att skydda datorn". Öppnar hjälpavsnittet och hittar en instruktion för att kunna häva blockeringen av bifogade filer till mail. [citat]Om du är säker på att en viss fil är oskadlig och vill öppna den, följer du anvisningarna nedan.

    1. Spara filen på datorn.
    2. Klicka på Start, klicka på Den här datorn och bläddra till den fil du sparat.
    3. Högerklicka på filen och klicka sedan på Egenskaper.
    4. Klicka på Häv blockeringen i den nedre delen av dialogrutan.[/citat]Men jag har ingen "häv blockeringen", så vad gör jag? Jag vill kunna öppna filen med windows inbyggda program!

    Har provat med flera filer på 2 olika datorer (XP Pro SP2 på båda) med samma resultat. Bifogar ett exempel på en fil jag inte kan öppna.
    Bifogade filer
    -

  • #2
    Är vanliga zip-filer och de skapade med 7-zip fullt kompatibla med varandra?

    http://public.planetmirror.com/pub/7-zip/sv/7z.html
    dho.se | Last.fm
    Dryden skrev: -Sla lpööa

    Kommentera


    • #3
      Den verkar tom? Har du kollat med 7-zip igen?
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

      Kommentera


      • #4
        [citat=dho]Är vanliga zip-filer och de skapade med 7-zip fullt kompatibla med varandra?

        http://public.planetmirror.com/pub/7-zip/sv/7z.html [/citat]Man kan välja vilken typ av komprimering man ska ha. Väljer man inget så är det deras egna "7z"-format som gäller, så är dock inte fallet här. Här har jag valt att det ska vara ett vanligt zip-arkiv.
        [kod]7z a -tzip archive.zip "..\pulka.jpg"[/kod]Använder konsollversionen av 7-zip och koden ovan var den jag använde.

        [citat=Lasp]Den verkar tom? Har du kollat med 7-zip igen? [/citat]Det är ju det som är problemet, filen är inte tom! Öppna den i ex. winrar eller i 7-zip så syns innehållet.

        Jag gissar på att windows blockerar (och döljer!) innehållet i zipfilen redan när jag försöker se vilka filer som finns i zip-filen. Det är därför den ser ut att vara tom!
        -

        Kommentera


        • #5
          Jag tror problemet är att du har ..\ framför filnamnet.

          Om jag testar utan det så funkar filer packade med 7-zip i Windows-inbyggda.

          Dessutom om jag öppnar din exempelfil i IZArc så ser man först en katalog som heter .. och detta verkar inte Windows egen klara av.

          Kommentera


          • #6
            Sedärja! Då fungerade ju det också, får helt enkelt utgå från rooten och ange sökvägen till 7-zip istället för till filerna jag vill zippa! Tackar!
            -

            Kommentera

            Working...
            X