Meddelande

Minska
No announcement yet.

230v - 12v omvandlare?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 230v - 12v omvandlare?

    Tänkte installera en bilstereo i mitt uterum hemma. Tyckte det var en lysande idé då de borde kunna stå emot fukt etc bättre än en ordinär gammal stereo. Jag menar. Vi har ju det rätt blött sommartid här i norden...

    Men då behöver jag ju omvandla 230v till 12v. Surfade runt och kollade lite på de vanliga vattenhålen men är osäker på vad som kan passa bäst. Hur mycket ström skall transformatorn klara t.ex? Sen måste den i sig också klara av att bo utomhus sommartid ju.

    Det finns gott om 12v - 230v omvandlare för att köra sin laptop i bilen.. men det omvända?

    Aja, förslag mottages med värme!
    "Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)
    "I like sex" (Fredrik)

  • #2
    Vilken batteriladdare som helst genererar ju det önskvärda.
    Sedan finns det omvandlare för ett par hundra som ofta säljs tillsammans med kylboxar för 12V. Testa en sådan.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Lasp skrev:
      Vilken batteriladdare som helst genererar ju det önskvärda.
      Sedan finns det omvandlare för ett par hundra som ofta säljs tillsammans med kylboxar för 12V. Testa en sådan.
      Tittar man t.ex. på en CTEK så har den en max laddström på 3.3A... Vad kan en bilstereo dra? Inte kan den dra så mycket eller? Kan man klara sig på 0,5A..

      En CTEK kostar iof 500spänn... en laddare som levererar 0,5A kostar en hundring..
      "Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)
      "I like sex" (Fredrik)

      Kommentera


      • #4
        Jag hade inte använt en laddare till att driva något med. En laddare är till för att ladda batterier, inte strömförsörja apparater.

        Du måste kolla hur mycket din stereo drar, det brukar stå en märkskylt på den som talar om hur många watt som behövs. Mascot (längst ner på sidan) har en grym kvalitét men kostar också fläsk... Kan hittas billigare om du inte behöver 5A.
        Mitt företag

        Kommentera


        • #5
          Vad du än gör ska du inte använda en laddare (vare sig det är CTEK eller en stor transformatorladdare) för att driva något.

          Ska du ha riktigt vattentätt skaffar du dig en marinstereo, dvs de som är gjorda för att sitta i båtar - då kan du ha det riktigt blött och fortfarande ha musik.
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

          Kommentera


          • #6
            Du klarar dig inte med 0,5 A om du ska dra på lite volym garanterar jag.
            Minst ett par ampere.

            Men faktiskt går det utmärkt med bilbatteriladdare.(dock ej fuktsäkert men den behöver ju inte stå oskyddad)
            Ett bilbatteri funkar också utmärkt men laddar ju ur sig snart.

            edit: batteriladdare funkar nog bäst tillsammans med bilbatteri vid närmare eftertanke
            www.honkanen.se

            Kommentera


            • #7
              Lasse H skrev:
              ..med bilbatteriladdare.(dock ej fuktsäkert men den behöver ju inte stå oskyddad)
              Jodå, CTEK-laddarna är vattentäta, dessutom har de marinladdare i utbudet också. Men de kostar lite fläsk.
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera


              • #8
                Den kommer ju sitta skyddad under tak, både stereon och laddaren. Så de blir ju inte blöta. Det måste ju vara ungefär samma förhållanden som i en bil va? Som står ute på nätterna i ur o skur, fukt, hagel och drivis?

                Vill inte punga ut med jättemycket pengar. Tanken var ju att få lite musik vid grillfesterna och när man sitter och puffar på pipan i uterummet.

                Bilbatteri + laddare låter lite stökigt. Men en del verkar tro att det räcker med en laddare.

                Andra avråder helt... Konstigt att det inte finns vettiga transformatorer från 230v -> 12v? En trafo från en dator låter ju finfint men den lär ju inte tåla fukten alls. Så det vet jag inte om jag vågar mig på. vill ju inte dra upp rullgardinen och se en utbränt -föredetta uterum inte...

                Någon som har fler förslag?
                "Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)
                "I like sex" (Fredrik)

                Kommentera


                • #9
                  Det du behöver kallas stabiliserat nätaggregat

                  googla på det och du skola finna t ex denna:

                  http://www.autemashop.com/prod_ps1503sb.htm

                  minst ett par tre ampere får du räkna med gissar jag

                  finns nog billigare också

                  http://www.autemashop.com/category_aggregat_2.htm

                  Finns säkert också på Claes Ohlsson, Jula mm
                  www.honkanen.se

                  Kommentera


                  • #10
                    På stereon står det säkert hur många watt den drar (obs ej att förväxla med uteffekt watt)

                    Sedan är det ju bara att använda ohms lag och räkna ut amperen.

                    P= U*I

                    U= 12 (Volt)

                    I = Ampere
                    P= Watt

                    lätt som en plätt

                    Annars är jag ganska säker på att det räcker med 3 ampere
                    www.honkanen.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Finns en del att välja mellan, men som tidigare nämnts behöver du först utreda hur mycket effekt nätaggregatet skall klara av att leverera.

                      Här är 3 alternativ på 60-70W, vilket ger en max ström på ca 5A vid 12V
                      http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...0&dok=2465.htm
                      http://www.kjell.com/?item=44514&pat...0000,355000000
                      http://www.kjell.com/?item=44281&pat...0000,355000000
                      Last edited by sl0k; 2008-08-21, 15:47. Anledning: fixade länkarna

                      Kommentera

                      Working...
                      X