Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hel karensdag om man går hem tidigare?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hel karensdag om man går hem tidigare?

    Nu är det fullt krig mot chefen!

    Scenariot är att det är en privat firma utan kollektivavtal - vilket är rätt avgörande i sammanhanget. "Fackförbund" är ett svärord enligt chefen.

    Nu gick jag hem efter lunch en dag för några veckor sen då jag var helt groggy och stannade hemma till torsdag, på fredagen var jag på jobbet igen.

    Jag jobbar 7-16 och gav upp mellan tolv och ett.

    På lönespecen är det draget en karensdag för måndagen och 80% sjuklön tisdag-torsdag. Det senare har jag inget emot, men att ha jobbat gratis i fem-sex timmar på måndagen stinker.

    Jag har försökt googla fram vad som gäller om man inte har kollektivavtal, men lagtexten är som vanligt luddig och några andra vettiga resultat hittar jag inte.

    Mailade en fråga till Försäkringskassan, men svaret därifrån var rent Goddag Yxskaft.

    Jag kan inte på några villkors vis gå in och fråga chefen, då kommer han genast begripa att jag inte vet exakt vad som gäller och helt sonika köra över mig. Här måste man ha kött på benen ordentligt innan man går i clinch med honom...

    Så är det nån som har koll?
    Last edited by :stefan:; 2008-11-14, 11:29. Anledning: rätstavnig
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

  • #2
    Men herregud, det måste väl gå att diskutera med chefen och få honom att inse att du inte jobbar gratis i sex timmar!? Har du ingen flex som du kan lägga in dessa timmar på?
    The future is today, worry about it tomorrow

    Kommentera


    • #3
      Du måste väl få betalt för den tiden du har arbetat såvida du inte har skrivit på ett avtal som säger annorlunda?
      Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
      söker trevligt sällskap för matresa till USA!

      Kommentera


      • #4
        Notera att jag inte är jurist men här kommer mitt svar:

        I Lag (1991:1047) om sjuklön §7 står det:
        [citat]En sjuklöneperiod börjar inte om arbetstagaren inte avhåller sig från arbete åt arbetsgivaren.[/citat]Detta tolkar jag som att du har rätt.

        Jag tycker att jag får stöd i min tolkning genom den här motionen som vill ändra på detta med karensdagar:
        Karensdagen i sjukförsäkringen

        [citat]Som sjukperiod enligt § 7 i
        sjuklönelagen räknas dag då den försäkrade fullständigt
        avhåller sig från arbete och går miste om sjuklön. Någon
        begränsning om att avhålla sig från arbete minst en
        fjärdedel finns ej. Ett avhållande från arbete under ett fåtal
        minuter av arbetstiden med löneavdrag kan räcka för att få
        aktuell dag som karensdag.[/citat]Motionen avslogs.
        /Tor
        Jag och mina bilder.

        Kommentera


        • #5
          Flex existerar inte, vi har öppet 7-17 vardagar och detta är vad som finns att spela på. Vill jag gå tidigare en fredag måste jag jobba in detta genom att jobba över en timme varje dag i en vecka.

          Web-Tor: Precis, jag har hittat samma resultat och tycker att det styrker mig. Men jag har inte hittat någon exakt lydelse än, bara lagtextens luddiga formulering.

          Som sagt, min chef är av den gamla skolan som tycker att han har rätt i alla väder och har han inte det så har han rätt i alla fall.
          Som exempel kan nämnas att efter en veckas anställning, när jag knappt hittade till batterilagret, kom han och hasplade ur sig en radda batterier för mig att hämta. Batteriernas benämning är femsiffriga nummer och jag famlade efter en penna för att skriva upp alla siffrorna - då vart han förbannad för att jag inte visste vilka batterier han menade.
          Då ska man veta att vi har alla batterier från minsta klockbatteriet upp till största lastbilsbatteriet på 70 kg styck...
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

          Kommentera


          • #6
            Lagtexterna är ofta så otydliga och sedan är det prejudicerande domslut som reglerar detaljerna.

            Du kommer alltså aldrig att hitta en lagtext där det klart och tydligt står att du har rätt. Allt som går att hitta är tolkningar av lagen:

            [citat]Fråga: Hur kort kan en karensdag vara?
            Svar: Karensdagen är den första dagen i en sjuklöneperiod och sjuklön utgår inte för den dagen. Sjukledigheten kan inträffa del av dag och det finns idag ingen lagregel som anger hur kort en karensdag kan vara. Däremot är det vissa kollektivavtal där karensdagens längd har reglerats för att minimera missbruk. Regeringen har i sitt arbete med ohälsan tagit upp frågan om karensdagen med syftet att få en likvärdig hantering för alla. [/citat] http://www.personalaktuellt.se/frago...nstallning.htm
            /Tor
            Jag och mina bilder.

            Kommentera


            • #7
              Web-Tor skrev:
              Lagtexterna är ofta så otydliga och sedan är det prejudicerande domslut som reglerar detaljerna.
              Ja, eller så, vilket jag starkt misstänker, baseras de på att alla har kollektivavtal - i sann socialdemokratisk anda efter socialdemokratiskt styre i decennier...

              Web-Tor skrev:
              [citat]Fråga: Hur kort kan en karensdag vara?
              Svar: Karensdagen är den första dagen i en sjuklöneperiod och sjuklön utgår inte för den dagen. Sjukledigheten kan inträffa del av dag och det finns idag ingen lagregel som anger hur kort en karensdag kan vara. Däremot är det vissa kollektivavtal där karensdagens längd har reglerats för att minimera missbruk. Regeringen har i sitt arbete med ohälsan tagit upp frågan om karensdagen med syftet att få en likvärdig hantering för alla. [/citat] http://www.personalaktuellt.se/frago...nstallning.htm
              Way to go, kalaslänk! Tack, nu har jag äntligen lite vettiga formuleringar att använda mig av!
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera

              Working...
              X