Meddelande

Minska
No announcement yet.

Knakande käke

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knakande käke

    Vad är det som är fel när ens käke knakar "spontant"? Det har hänt nu under någon månad att käken knakar till ibland när jag rör på den lite grann. Kan hända vid tillfällen då jag börjar gäspa (med stängd mun). Händer kanske en gång varannan dag. Det gör inte ont, men kommer rätt så överraskande, så det är ju ganska obehagligt. Knäcker till riktigt ordentligt ibland dessutom.

  • #2
    Jag hade samma problem och när jag var hos min tandhygienist (som var riktigt läcker förresten) så frågade hon om jag gnisslade tänder.

    Och mycket riktigt, det visade sig att jag undermedvetet gnisslade tänder lite titt som tätt. Efter det lade jag märke till varje gång jag gnuggade fram friktion i underkäken och lyckades sluta med det. Och problemet som du beskriver är borta.
    Take your god and shove him

    Kommentera


    • #3
      LeonL skrev:
      Vad är det som är fel när ens käke knakar "spontant"? Det har hänt nu under någon månad att käken knakar till ibland när jag rör på den lite grann. Kan hända vid tillfällen då jag börjar gäspa (med stängd mun). Händer kanske en gång varannan dag. Det gör inte ont, men kommer rätt så överraskande, så det är ju ganska obehagligt. Knäcker till riktigt ordentligt ibland dessutom.
      Skaffa bettskena.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Hm, mysko. Vad jag vet så gnisslar jag inte tänder när jag sover, det hade folk sagt någon gång isåfall. Ska fundera på det.

        Kommentera


        • #5
          man har en kapsel med ledvätska i käken, som kan stöka till det ibland.
          Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

          Kommentera


          • #6
            LeonL skrev:
            Vad är det som är fel när ens käke knakar "spontant"? Det har hänt nu under någon månad att käken knakar till ibland när jag rör på den lite grann. Kan hända vid tillfällen då jag börjar gäspa (med stängd mun). Händer kanske en gång varannan dag. Det gör inte ont, men kommer rätt så överraskande, så det är ju ganska obehagligt. Knäcker till riktigt ordentligt ibland dessutom.
            Bettskena skulle jag också råda. Dina besvär kan bero på att den lilla geléplattan (en liten disk) som sitter mellan ledytorna kanar åt sidan. Då brukar det bli ett knäppande ljud. Kan bero på flera saker som stress, eller gnisslande som redan nämnts. Du kan också göra lite käkgymnastik, som att gapa långsamt och vicka på underkäken.

            Kommentera


            • #7
              Internetforum är sällan rätt ställe för att få pålitliga hälsotips. Jag hade uppsökt en läkare. En av mina vänner hade problem med sin käke, gick till läkaren och där upptäcktes en mycket allvarlig sjukdom. Jag vill inte skrämma upp dig, för det är säkert inte något allvarligt fel på din käke, men för att vara på den säkra sidan bör du få ett professionellt utlåtande.

              /r Stavfel
              Last edited by Web-Tor; 2008-11-05, 09:48.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

              Kommentera


              • #8
                Web-Tor: Ursäkta men får man fråga vilken allvarlig sjukdom?
                Jag har själv allvarliga problem med "lös käke" vilket jag antar beror på stress.
                Min käke knäpper helt enkelt till när jag "knäpper" med den (rätt ordentlig dessutom) men den knäpper inte när jag tuggar eller nåt sånt.

                Kommentera


                • #9
                  Nej, jag gör gärna inte det, just för att jag inte tycker att ett Internetforum är rätt ställe. Har du allvarliga problem tycker jag absolut att du skall uppsöka en läkare.
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

                  Kommentera

                  Working...
                  X