Meddelande

Minska
No announcement yet.

Märkligt ljud från ljudkort vid hög CPU-belastning

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Märkligt ljud från ljudkort vid hög CPU-belastning

    Har på senare tid hört ett märkligt ljud, ibland ett tyst brummande, ibland ett snabbt "knackande" och ibland bara märkliga, höga toner som kommer från ljudutgången på mitt ljudkort. Har verkligen ingen aning om vad detta beror på. Någon av er andra gamla rävar som känner till något om detta fenomen?

    Har en Core i5 750-propp. För tillfället har jag satt max 2,8Ghz per kärna.
    (Standard är 2,66Ghz per kärna, men i specen står att de garanterar att det fungerar bra upp till och med 3.2Ghz per kärna. (Förmodligen betydligt mer om man skulle testa.))

    Mitt ljudkort är ett VIA High Definition Audio on-board-kort (chipset).

    Vet även att grafikkortet skulle kunna spela roll här efter diverse googlingar i ärendet. Har just nu ett GeForce GTX 560 Ti OC (också lite överklockat, men även där inom standardvärdena enligt spec (OC är alltså ett överklockarkort))

    Så, har ni nu några idéer eller tankar kring detta? Varför är det såhär?
    Problemet har börjat märkas rejält när jag spelar Dying Light, bland annat.
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

  • #2
    Köpte nytt externt Behringer-ljudkort idag (USB) med analoga och digitala utgångar. Har testat med analog 3.5mm-anslutning än så länge. Did not help at all...

    Återkommer då jag testat med RCA. Vill helst inte behöva köpa SPDIF-kablage och omvandlare för tusentals kronor nu också.
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      Vet inte om någon är intresserad, men för vetenskapens skull fortsätter jag rapportera här. Planen är att idag efter jobbet åka och köpa en S/PDIF (Toslink)-kabel samt aktiv signalomvandlare till RCA. På det viset blir jag helt varse om en digital utgång löser problemet (bara för att sedan konvertera tillbaka till analogt, haha), tyvärr blir det ju inte så billigt som jag hoppats på.

      För att förtydliga, jag har fått för mig att oljudet (hastigt klickande, ibland så pass hastigt att det blivit toner) beror på att CPUn slår på och av och att det orsakar strömspikar till bland annat ljudkortet. Alltså blir de elektriska impulserna ljudvågor som går ut på ljudutgången. Därför tror jag att en digital utgång kan göra att jag kommer tillrätta med detta.
      Last edited by prplxr; 2015-06-16, 12:31.
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

      Kommentera


      • #4
        Uppdatering. Har nu köpt en Toslink-kabel och en signalomvandlare. Som jag trodde så löste det problemet med oljudet, men nu har ett nytt problem uppstått. Det går inte att reglera volymen på ljudet ut via den optiska kabeln. Nåväl, det är något helt annat det. Mitt problem jag hade från början är löst.

        Suck... Alltid något som ska strula...

        -----------------------------

        Uppdatering igen: Insåg att jag hade en S/PDIF-utgång på moderkortet. *facepalm* Naturligtvis fungerade volymkontrollen utmärkt där. Jag vet inte hur jag lyckas missa så uppenbara saker ibland.
        Last edited by prplxr; 2015-06-16, 18:14.
        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

        Kommentera

        Working...
        X