Meddelande

Minska
No announcement yet.

Generera XML med PHP

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Generera XML med PHP

    Hej

    Tänkte bygga en PHP lösning som skall generera en XML att läsa upp till Skatteverket.

    Exempel på XML ser ut så här.
    http://www.skatteverket.se/download/...av+XML_1.3.pdf

    Men jag förstår inte vad XSD filerna kommer in. Måste jag ha dessa för att skapa min XML eller räcker det med att de ser ut som ovan exempelfiler.
    Eller kan jag till och med bara ha
    "<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>"
    och sen efterföljande taggar.

    Tänkte använda simpleXML för att skapa filen, några bättre förslag?
    Med vänlig hälsning

    Clownen

  • #2
    Antingen var frågan för svår eller oklar eller så har ett antal fått ett bra garv av min fråga
    Med vänlig hälsning

    Clownen

    Kommentera


    • #3
      Skatteverket är nog de som är bäst lämpade att besvara dina frågor angående XML-strukturen. Jag tolkar exemplen du länkar till som att du ska använda Skatteverkets XSD-filer så som de visar i exemplen, men som sagt, kolla med Skatteverket. De ska kunna ge dig ett korrekt svar.

      Att använda SimpleXML för att generera XML-filen tycker jag låter som en bra idé. Ett alternativ skulle kunna vara DOMDocument.
      "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

      Kommentera


      • #4
        Hej

        Har fått reda på lite mer och det jag behöver skapa är själva xml trädet med all data och lägga med de länkar till xsd filerna som de visar i exemplen överst i filen.
        Borde inte vara så svårt när jag väl klurat ut hur i vilken ordning och frågor jag behöver ställa till databasen

        Som jag förstått är xsd filen till för att validera data jag har i xml filen och det "behöver" jag ju inte göra som skapare utan det är snarare Skatteverket som får göra det.
        Med vänlig hälsning

        Clownen

        Kommentera

        Working...
        X