Meddelande

Minska
No announcement yet.

MAC-backuper

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • MAC-backuper

    Jag har en fråga. Jag har tagit över en MAC-server hos en kund, som har en TimeMachine idag uppsatt till ett lokalt NAS på plats.

    Jag undrar - jag skulle vilja sätta upp ett NAS på en extern plats (serverhall utanför huset) och sedan skicka en backup även dit med jämna mellanrum.

    Fråga 1:
    Är det möjligt att ha 2 backuper uppsatta samtidigt i TimeMachine?

    Fråga 2:
    Är det möjligt att ha detta uppsatt i en extern hall?
    Jag har full kontroll på brandväggarna både på "plats" och i hallen, så kan styra portar o.s.v. hur jag vill.

    Tacksam för hjälp!
    //Martin aka SoulGod
    Only the future, can tell u about ur past!

  • #2
    1. Nej, tror inte det. Men du måste ju kunna backa upp back-upen. Alltså, från disk 1 till disk 2 (kräver Mac OS installerat även där givetvs) och sedan från disk 2 vidare till disk 3.

    2. Ingen aning. Borde ju gå om du är nätverksnörd. Men jag har för mig att Apple övergav något av nätverksprotokollen (AFP eller SMB eller vad det var) i och med 10.8 vilket tydligen ställt till det för folk med liknande behov. Sök på "mac time machine over network" och liknande så kanske du hittar nåt...
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      1. Det är inbyggt att man kan backa till mer än Timemachine-disk. Har själv kört en NAS och en extern disk.
      2. Det går men kräver mycket arbete för att sätta upp något att tunnla över.
      "Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
      - citat av Albert Einstein

      Kommentera


      • #4
        Vad är det som gör punkt 2 krånglig? Bör väl bara vara portar ... eller?
        //Martin aka SoulGod
        Only the future, can tell u about ur past!

        Kommentera

        Working...
        X