Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bantning

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bantning

    Frugan är åter inne i bantar svängen. (Som vanligt blir jag drabbad, och visst vill jag stötta.)
    Hennes svårighet är - likt andra bantare - irritationen över att gå hungrig.
    Folk har tippsat henne om bantningsdrycker, sådanna som ska innehålla nödvända näringsämnen osv. Men dom kommer ju inte ge henne mättnads känsla.

    Mitt förslag är att hon äter Majskrokar eller ev. Popcorn och fyller magen med. Båda innehåller väll minimalt med kallorier men skapar ändå en mättnadskänsla?. Sedan kan man äta sina nödvändiga mål mat, med riktiga näringsämnen, också.

    Vad tror ni ?
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

  • #2
    Fasta tider, disciplin och bra aktiviteter.
    Det gäller ju att finna en bra kost som man kan leva med.

    Glömde detta med vatten! Viktigt och inte personligt ;-)
    Bifogade filer
    Last edited by Lasp; 2014-10-10, 21:26.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      ska hon köra med pulver/flytdiet så kan jag rekommendera Modifast, speciellt deras chokladpudding.
      den mättar rätt bra.

      annars så LCHF en bra sak att prova.

      banta är annars en rätt dålig ide.
      man lägger oftast på sig det man tappat och lite till...

      en annan sak som är rätt poppis, det är att man byter ut vissa mål mot tex modifast, att man kombinerar det och LCHF.
      Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

      Kommentera


      • #4
        Låt det ta tid.
        Jag trodde folk hade slutat banta idag, det finns bara ett sätt och det är att ändra sina vanor för all framtid, annars går man upp samma vikt igen (eller mer) när man slutar banta.
        I september förra året bestämde jag mig för att försöka gå ner lite i vikt. Jag åt i princip på samma sätt som innan men lite mindre varje gång. Första månaden hände inget, andra gick jag ner något kilo. Sedan gick det långsamt ner med något kilo i månaden.
        Idag väger jag 8 kg mindre och det verkar som jag kommer stanna här, vilket jag är mer än nöjd med.
        Fortfarande tillåter jag mig att slarva ordentligt med maten fast bara max en gång i veckan. Alltså inga pizzor, kebabtallrikar, Mc Donald´s eller liknande mer än en gång i veckan. Gäller också mölande av chips, ostbågar och liknande. En lördag kan alltså bestå av Mc Donalds till lunch, pizza på kvällen och en påse grillchips till TV-tittandet senare. Bra? Troligtvis inte men det är förbannat gott. Det händer självklart inte varje lördag heller...
        LCHF skulle jag aldrig provat, jag har svårt att se hur det kan vara bra att äta stora mängder fett. Jag tror vår kropp är gjord för varierad kost, även socker och kolhydrater. Det är dock min helt egna ovetenskapliga åsikt.

        Just det ja, jag har börjat träna ordentligt igen. Det var inget aktivt val för att gå ner i vikt utan det blev snarare en positiv effekt av den. Helt plötsligt var det lite roligare (och mindre jobbigt) att springa 5 km när jag hade tappat några kilo. Nu är det så jäkla kul att jag inte vill sluta träna, det hade jag aldrig trott för drygt ett år sedan.
        Last edited by Poteta; 2014-10-11, 08:25.
        Mitt företag

        Kommentera


        • #5
          Det är ingen match att gå ner i vikt och man behöver varken gå hungrig, köpa dyra bantningspreparat, köra 5:2 eller träna. Framförallt borde folk fatta att träning (som givetvis är bra och nyttigt på alla andra sätt och vis) i princip inte gör ett skvatt åt vikten - om man inte tränar ett par timmar varje dag förstås. Så här funkar det:

          Beroende på vikt, ålder, ämnesomsättning (metabolism) och andra faktorer brukar man säga att en vuxen man behöver runt 2.000 kalorier (egentligen kcal, dvs kilokalorier, men i daglig tal säger man bara "kalorier").

          Av dessa tar kroppen ungefär 75% bara för att alla organ ska fungera och för att hålla 36,8 graders temperatur. Om du bara sitter på en stol ett dygn har du alltså bränt 1.500 kalorier. Allt annat du gör en normal dag kräver alltså inte mer än ca 500 kalorier. Detta är siffror som man bör ha i minnet...

          För att inte kroppen ska komma i obalans bör man inte gå ner mer än 2-3 kg per månad. Tappar man mer än det så tror kroppen att man håller på att svälta och går in i ett "överlevnadsläge" där den bl.a. sparar på energin som den själv förbrukar. Då mår man dåligt både fysiskt och psykiskt och när man väl börjar äta normalt igen kommer man sannolikt att öka i vikt ganska fort.

          För att gå ner dessa 2-3 kg på en månad är tumregeln att man antingen förbrukar ca 300 kalorier mer än normalt per dag, eller att man tillför kroppen ca 300 kalorier färre per dag än normalt.

          Om man väljer att förbruka 300 kalorier/dag genom att träna bort dom så har man ett digert jobb framför sig. Det motsvarar nämligen t.ex. ungefär en timmes hård träning på gym eller ett par timmars rask promenad. Varje dag alltså.

          Men om man istället väljer att peta i sig 300 kalorier färre/dag blir det enklare. Det är ju faktiskt inte mer än 15% mindre än det normala intaget:

          1. Ät inte tills du blir mätt, utan tills du inte är hungrig längre.
          2. Ta mindre portioner.
          3. Skippa smörgåsmargarin på mackorna. Lägg pålägget direkt på brödet.
          4. Kör med kalkon, kyckling eller t.o.m. grönsaker på mackorna.
          5. Ta mindre sås (eller ingen alls).
          6. Drick vatten i stället för mjölk.
          7. Ät mycket frukt och grönsaker. Ofta, dvs så fort du blir småhungrig mellan huvudmålen. Just nu har vi t.ex. supergoda svenska äpplen i butikerna (jag klämmer 4-5 Ingrid-Marie om dagen. Dom är som snask). Bananer mättar bra. Avocado mättar också bra - och länge. Frukt å grönt ger dig alla de vitaminer, mineraler och anti-oxidanter du behöver.
          8. Ät kokta ägg.
          9. Undvik stekt mat (stekfettet!). Laga i ugnen istället. Vill du käka en biff, så ge den bara en snabb stekyta i stekpannan (gärna en grillpanna) - utan fett! Sedan in i ugnen tills den blir klar.
          10. Ta en frukt ofta, minst varannan timme. Då håller du blodsockerhalten på en så jämn nivå som möjligt.

          Tillsammans ger dessa och liknande åtgärder LÄTT ett minskat intag på runt 300 kalorier/dag (i genomsnitt) som alltså renderar i 2-3 kg tapp på en månad. Självklart måste man ge fan i läsk, godis, glass osv (så givet att man inte ens ska behöva påpeka det). Många bäckar små....

          Man måste använda skallen och ha självdisciplin. Det är faktiskt inte svårare än så.
          Last edited by Danne V; 2014-10-11, 13:52.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Kommentera


          • #6
            PS:

            1. Köp inte färdigmat eller halvfabrikat. Sådan mat innehåller i princip alltid en massa socker, oljor och skit som innebär många onödiga kalorier (förutom alla kemiska tillsatser för färg, smak, hållbarhet osv). Dessutom är dom dyrare (per portion) och smakar ofta sämre än motsvarande mat som är hemlagad från grunden.

            2. Alla livsmedel måste ha en energideklaration, dvs att du ska kunna se hur många kalorier per 100g som varan innehåller. Vänd och vrid på förpackningarna eller kolla skyltarna och läs. Allt under 100 kcal/100g är OK. T.ex. frysta kycklingfiléer ligger på 80-90 kcal/100g. Fiskpinnar ligger på mer än det dubbla, runt 200 kcal/100g.

            3. Bli inte fixerad vid bantningen. Är det lördag och fest så ät, drick och må bra som en vanlig människa. Kompensera med ett äpple mer varje dag nästa vecka. Det är den sammanlagda effekten över tid som ger resultat.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #7
              Poteta skrev: Visa inlägg
              Låt det ta tid.
              .
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla bra tipps. En del nytt, en del gammalt men som är bra att höra igen och igen.

                Frugan är på väg ner i vikt och hon är glad, vilket gör att jag är glad :-)
                Tror inte jag vågar tippsa henne om att få äta pizza och chips på en dag i veckan, det kommer nog att märkas på vågen om jag förstått hennes tidigare högljuda kommentarer efter någon fest eller liknade.
                Risken med att ta en Pizza på lördag är nog också att hon riskerar tappa karaktären ("det gick ju bra att äta en pizza igår, så det märks nog inte med en idag också")

                Småätandet mellan måltiderna, då hon känner sig hungrig, har blivit skalade morötter som ligger i vatten i kylen. Funkar bra.
                Hon äter sig nu mätt, "icke hungrig" istället för mätt eller proppmätt, något som jag själv vet var ett bra steg i rätt riktning.

                Chipps är mycket sällan vi har hemma då jag valde bort dom för 10år sedan då jag själv ställde om kosten för att hålla vikten, men ännu har hon inte vågat äta dom utan är mest sur för att hon ser mig äta dom på lördagkväll.
                Men popcorn borde väll vara okej att äta ?

                Pizza äter jag själv på jobbet ca 1 ggr / månad så det skippar vi hemma. Hjälper henne och tvingar oss själva att tänka ut god mat och inte bara beställa hem för hembeställandets skull på lördagar.
                McDonalds kan vi enkelt avskriva då vi (läs jag) försöker äta miljösmart (Vilket väll i stort sett just sträcker sig till snabbmat).


                Än en gång, tack för alla tipps.
                ---------------
                http://fun.axplock.com
                Ett gott skratt förlänger livet

                Kommentera


                • #9
                  Härligt att det fungerar för er!
                  Tänk bara på att det lätt blir för många pekpinnar och restriktioner. Det kan göra att man omedvetet börjar längta till när man blir klar med bantningen. Tro mig, jag har varit där själv många många gånger... Man är alltså FÖR duktig i början vilket skapar ett nästintill orealistiskt leverne. Det håller länge men inte för resten av livet.
                  Det är därför jag menar att det är ok att svulla ibland. Ingen fara skedd liksom.

                  Jag tror (har ingen aning egentligen men jag litar på mitt sunda förnuft) att man inte kan spara ett stort överflöd av kalorier från en dag. Rimligtvis borde man skita ut överskottet dagen efter. Fast då gäller det en dag eller ett tillfälle givetvis, inte för mycket kalorier varje dag. Då vet vi alla vad som händer.

                  Så försök hitta en balans som ni kan leva med resten av livet. Ni kommer inte rasa i vikt under kort tid som man kan göra på andra sätt. Ni kommer istället tappa vikt långsamt men lära er att leva lite sundare och lite bättre.
                  Mitt företag

                  Kommentera


                  • #10
                    Blev så stolt över frugan då vi igår satt och käka Tacos. Plötsligt - efter "minimal" portion - sa hon bara att hon inte ville ha mer. Hon hade lärt sig äta sig "icke hungrig" istället för så där däst och proppmät som det lätt vill göra med helgmaten.
                    Ett stort steg i rätt riktning.


                    Söker fortfarande efter något hon kan fylla magen med, men som inte innehåller några kalorier, och som kan små-ätas med "gott samvete" (tandläkarna förfasas) mellan måltiderna.
                    Några förslag ?
                    ---------------
                    http://fun.axplock.com
                    Ett gott skratt förlänger livet

                    Kommentera


                    • #11
                      Svar på din senaste fråga:
                      Såna runda riskakor är skapligt nyttiga...
                      Risken är kanske att man äter så många... Jag vet inte hur nyttiga dom med ost i är, men dom är attan så goda! :-)

                      Skorpor, de med fibrer, är nyttiga. Kombinera med te och Omega 3 smör.

                      ***
                      Rent generellt:
                      Jag äter pizza kanske en gång varje 5 år eller så... Min kropp är helt enkelt inte kompatibel med denna föda.

                      Kebablåda har jag ätit lite oftare.
                      Men detta är i nödsituationen, när man bara MÅSTE få något i magen.

                      I dessa lägen har även "en hel meny" på de kända hamburgerrestaurangerna varit ett alternativ.

                      Men nu har jag upptäckt fördelen med korv med mos på macken! Det går fort, det är inte så mycket och det kostar inte heller så mycket. En vettig hamburgermeny kostar runt 80:-.

                      På helgen har jag köpt chips och ostbågar i de där små påsarna. Som jag ser det är det ett mellanting mellan att inte äta alls och ta lite grann. En stor påse blir lätt att man äter hela och om man inte gör det måste man spara och både chips och ostbågar smakar bäst i relativt nyöppnad påse!

                      Jag har på många ställen bytt bort mjölk, som oavsett procent faktiskt innehåller en hel del socker, naturligt socker. Allt som innehåller socker blir man törstig av och mjölk är inget undantag!

                      Lightdricka är roligare än vatten men inte o-roligt som mjölk eller läsk.
                      För några veckor sedan varnades det för lightdricka... men det som inte stod var om man drack motsvarande 4 liter om dagen! Det är ju en dos som är rätt lätt att inte överskrida!!

                      ***
                      Ett annat tips är att inte äta efter kl. 18 på kvällen. Det är givetvis inte alltid det fungerar, men om man har det i åtanke, kanske det fungerar några dagar.

                      Kommentera

                      Working...
                      X