Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur får man en USB-sticka bootbar?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får man en USB-sticka bootbar?

    På vilket sätt gör man en USB-sticka bootbar, att man kan installera Windows XP från den?

    Problemet är att jag har en bärbar dator, Fujitsu-Siemens Amilo, där DVD-stationen är sönder, så därför är jag tvungen att använda USB-stickan.

  • #2
    Jag kanske är helt ute o hojar. Men jag tror att alla medier som är avsedda att boota från har en förinstallerad, permanent "startsladd", dvs data som aktiveras och bl.a. letar reda på själva operativsystemet och startar detta. Har du inte det, så kan du inte boota från det mediet trots att du har ett system installerat.

    (Det är väl så begreppet "boota" kommer ifrån, att systemet liksom lyfter sig själv i sina egna stövelstroppar.)

    Har du ingen extern disk?
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Ken skrev:
      På vilket sätt gör man en USB-sticka bootbar, att man kan installera Windows XP från den?
      För det första så måste din PC kunna boota från USB-enheter, det kan de flesta (alla?) nyare datorer så det bör inte vara ett problem. Det du måste göra är att skapa en bootsektor på enheten, kolla här: http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

      Jag gjorde ett SD-kort bootbart till min Asus eeePC för att installera XP för ett tag sen, jag fick trixa lite för att få den bootbar och tyvärr minns jag inte exakt vilket verktyg jag använde, men kolla på länken ovan så hittar du nog rätt.

      Kommentera


      • #4
        Danne V skrev:
        Jag kanske är helt ute o hojar. Men jag tror att alla medier som är avsedda att boota från har en förinstallerad, permanent "startsladd", dvs data som aktiveras och bl.a. letar reda på själva operativsystemet och startar detta. Har du inte det, så kan du inte boota från det mediet trots att du har ett system installerat.
        Det stämmer till viss del, såtillvida att det inte räcker att bara kopiera över operativsystemets filer, utan man måste även köra ett särskilt program för att skapa "startsladden" (bootsektorn). Dock är det inget som behöver finnas förinstallerat.

        Kommentera

        Working...
        X