![]() |
|
|
|||||||
| Hårdvara för Mac & PC När du behöver tips, råd eller hjälp med hårdvara till Mac & PC. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 106 |
Far har datorn i källaren och en trådlös WLAN-dongel som går mot modemet/routern som står några betongväggar/betonggolv bort. Signalstyrkan är dock väldigt låg men om WLAN-dongeln skulle kunna sitta fem-sju meter bort från datorn så vore det ju bra. Då är frågan; hur långt kan man förlänga en USB-kabel? Går det skarva dem? Har själv aldrig testat, tips mottages tacksamt som vanligt.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 83 |
5 meter är vad standarden garanterar, men det kan mycket väl fungera med längre kablar, jag har t.ex. sett skrivare fungera med både 7 och 10m. Så man får helt enkelt prova.
|
|
|
#4 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2001-12-06
Lösningar: 78 |
Det finns aktiva förlängare för usb.
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2006-03-29
Lösningar: 4 |
Vi brukar köra 25 meter utan förstärkare (dock går den då till en usb-hub)
.. och med vi menar jag mitt jobb, där vi installerar "interaktiva" bordsbrunnar i konferensrum. Där är de ibland bestyckade med usb-port.. så .. max 25m |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-03-22
Lösningar: 12 |
Borde gå att köra en bra bit, när vi byggde nätverk i hus så brukade man kunna köra upp till ca 90 m innan du behöver förstärka signalen, nu var detta visserligen i början på 2000-talet men standarden borde ha gått åt rätt håll.
Har själv i min egna lägenhet 20m CAT 5 kabel och har inga signalproblem trots att jag bara har tjocka betongväggar i lägenheten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Vatos Locos, det är inte nätverkskabel som avses.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-04
Lösningar: 144 |
Standarden säger max 5 meter för att garantera överföringshastigheten, därefter får man lägre hastighet så 25 meter utan förstärkning låter väldigt långt och man får nog dålig överföringshastighet med den längden.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-04
Lösningar: 99 |
Byt ut donglen till en bredbandsrouter för 299 kr. Då kan du ansluta med nätverkskabel på några hundra meter. T ex D-Link DIR-600
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Vi kan ansluta med kabel redan idag men det blir omständigt och mycket kabeldragning på mindre fina ställen, därför är det trådlöst som gäller.
|
|
|
#11 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 564 |
Ser man på. Kjell&co har tydligen dessa aktiva USB-kablar med förstärkare. Men smakar det så kostar det... 399 spänn vill de ha för 20 meter kabel.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Medlem
Citat:
Visst det blir tråddragning till AP men det kanske blir enklare än att dra en kabel till datorn. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
HomePlug kanske...
|
|
|
#14 |
|
Medlem
nu missförstod du nåt. En trådlös router menade jag ju. Sedan en nätverkskabel till datorn i källaren. Eller var det jag som missförstod nåt, ville du ha trådlöst mellan dongeln och datorn också?
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Citat:
Funkar det så funkar det. Det enda som kopplas in på dem där är tangentbord och möss, och i extremt sällsynta fall usb-stickor. Föressten, Dryden, du vet väl att de flesta USB-modem har möjlighet till extern antenn? |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Medlem
Citat:
Däremot prova att kopiera en fil från en usbsticka med en kabel under 5 meter och en på 25 meter så kommer du nog att märka skillnad. Frågan gällde en USB WIFI dongle och där gör bandbredden en hel del när man surfar, jäkla skillnad på 2Mbs och 2Kbs
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
på jobbet har jag provat koppla upp laptopen mot vår maskin, programmeringsgränssnitt. Det funkar med 5+2 meter, alltså 7 meter. Lägger jag på en 3m förlängning ytterligare (10m) går det inte
har man däremot EN enda kabel hade det säkert gått bättre.Jag köpte en 100m specialkabel med tvistade skärmade par för att köra över CAN-bus och det gick utan problem (obs, inte USB nu alltså).
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Jag tror att det krävs ett litet klargörande, även om det inte har med sakfrågan att göra.
Vid första jacket på övervåningen: Thomson bredbandsmodem/router från Telia, med WLAN. I källaren: stationär dator med en WLAN-dongel ansluten till USB-port. WLAN-dongeln sitter där eftersom den stationära datorn inte har inbyggt trådlöst (den är från 2004, typ). Dongeln har dålig täckning mot routern vid första jacket men om den förlängs och får flyttas närmare "fri sikt" så kommer nog täckningen och därmed också hastigheten att öka. I min teori.
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-09-18
Lösningar: 2 |
Ja, nu vet ju jag inte alls hur det ser ut i din fars bostad, men tänk igenom detta alternativ bland alla andra:
Fundera över om det under alla omständigheter är absolut nödvändigt att ha datorn i källaren. Alltså, om det inte skulle vara några problem att flytta datorn till en annan del av bostaden då skulle problemen med signalstyrkan säkert kunna lösas, alltså ifall det inte går på något bättre sätt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Det är inte aktuellt att flytta datorn.
|
|
|
#21 |
|
Medlem
kolla upp om du kan fulhacka antennen på usbstickan .. google is your friend
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-02-22
Lösningar: 46 |
http://eforum.idg.se/topic/189457-tr...sb-forlangare/
http://techworld.idg.se/2.2524/1.187...-natverkskabel http://www.google.se/search?num=50&h...=&oq=&gs_rfai= Fungerar dock bara för USB 1.1, men kolla runt, kan ju kommit nya för USB 2?
|
|
|
|
#23 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2001-12-06
Lösningar: 78 |
OT: Dlink powerline?
Fick lite reklam i mailen i morse.
Kolla in Dlinks DHP-P307AV, kanske en alternativ lösning?
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|