webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2008-08-19, 01:12   #151
tillmar
Medlem

Registrerad: 2002-09-08
Lösningar: 11
Citat:
LoLo skrev:
Sen är det iTune i iPhone, se sida: http://www.tunewiki.com/wiki/index.php/Main_Page
du kan lokalisera i realtime personer som lyssnar på musik i mobilen, även online (se länk) ..var som helst när som helst. Hypad pryl, dom gula små gubbarna med glada röda hörlurar på kartan är personer som just nu lyssnar på musik.
Nu skriver jag detta utan att ha läst på allt för mycket men iTune är ju ett program som du kan lägga in på iPhonen och se andra som använder iTune. Alltså är det ett eget val du gör att visa var du lyssnar på musik i realtime och inte apple själva?!

Edit: Var visst lite sen men men....

Senast redigerad av tillmar, 2008-08-19 klockan 01:36
tillmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-08-19, 01:37   #152
LoLo
Medlem

LoLos avatar

Registrerad: 2007-02-22
Lösningar: 46
leende

Citat:
Apple is tracking iPhone users through the device’s stock and weather tools, according to a technical analysis getting a lot of attention on the UneasySilence blog. (UneasySilence appears to have lifted it from the Hackintosh message board).

When iPhone users request stock quotes or a weather forecast through the iPhone’s built-in applications, the phone supposedly sends Apple the user’s IMEI, a unique identification number associated with the phone.

(read update)

It’s unclear what Apple does with the information or whether it’s tracking other applications on the iPhone. But presumably the company could use the data to help build a database on how each customer uses the iPhone.

http://blogs.mercurynews.com/vindu/2...pies-on-users/
Hittade en annan infolink som bekräftar att ingen vet säkert vad Apple samlar in, så hursom avstår jag iaf från iPhone, finns ju annat kul.

R/ här gjordes upptäckten, om man är nyfiken på argumenten i tråden, för vs emot. http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=16125

Senast redigerad av LoLo, 2008-08-19 klockan 01:54
LoLo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-08-19, 01:48   #153
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 106
Tacka nej till passerkort på jobbet, där loggas det vem som kommer och går. Säkerligen. Använd inte busskort, de lär också logga för att hålla koll på antalet passagerare på respektive tur. Avstå GPS:erna, det loggas säkerligen någnstans var du har åkt. Gå för guds skull inte runt på stan, det finns övervakningskameror lite varstans. Avstå Google också, när du ändå håller på. Eller hela Internet, för någonstans finns det alltid något som loggas.

Bland iPhones närmaste konkurrenter finns det förresten inte så jättemycket kul.
Äldre 2008-08-19, 04:48   #154
tydal
Medlem

tydals avatar

Registrerad: 2003-06-19
Lösningar: 280
För min egen del är det ju som sagt den begränsade minneskapaciteten som gör att jag inte ens överväger att köpa en iphone (eftersom jag redan har ipod touch). Men att man inte kan köra program man har utvecklat utan att betala 99 dollar till Apple (engångssumma) är ju också en bidragande orsak. I synnerhet när det är så att Apple måste godkänna program för program och att de när som helst kan dra tillbaka sitt godkännande så inte programmet längre går att använda.
tydal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-08-19, 13:27   #155
Okkido
Medlem

Okkidos avatar

Registrerad: 2000-05-12
Lösningar: 76
Citat:
LoLo skrev:
Efter ett noga övervägande fram och tillbaka, samt en del research har jag kommit fram till fler nackdelar än fördelar med iPhone, som iaf inte motsvarar det jag vill ha. Den starkaste orsaken är intrånget på privatlivet. All data som kommer in och sänds samlas av Apple i deras register.
Va?
Äldre 2008-08-19, 16:09   #156
Mr. N.
Moderator

Mr. N.s avatar

Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 91
Citat:
LoLo skrev:
Hittade en annan infolink som bekräftar att ingen vet säkert vad Apple samlar in, så hursom avstår jag iaf från iPhone, finns ju annat kul.

R/ här gjordes upptäckten, om man är nyfiken på argumenten i tråden, för vs emot. http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=16125
Ok, så de två stora argumenten mot iPhone som du lade fram -
1. iPhone skickar privat information till Apple, och 2. Programmet "iTune" [vad du nu fick det ifrån] är installerat på iPhone och ser var du befinner dig - har nu vederlagts. Man kan ju undra om du ens läser länkarna du postar.
Kul också att du valde att inte lägga med den delen av citatet från mercurynews.com där Gizmodo motbevisade artikeln.

- Mata inte trollen! -
Mr. N. besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2008-08-19, 20:43   #157
LoLo
Medlem

LoLos avatar

Registrerad: 2007-02-22
Lösningar: 46
Citat:
Mr. N. skrev:
Ok, så de två stora argumenten mot iPhone som du lade fram -
1. iPhone skickar privat information till Apple, och 2. Programmet "iTune" [vad du nu fick det ifrån] är installerat på iPhone och ser var du befinner dig - har nu vederlagts. Man kan ju undra om du ens läser länkarna du postar.
Kul också att du valde att inte lägga med den delen av citatet från mercurynews.com där Gizmodo motbevisade artikeln.
Nja, mina argument är väl mest baserade från IDG, om varför jag inte vill ha en iPhone. http://www.idg.se/2.1085/1.174482
Och jovisst, Gizmodolänken hänvisade jag till också, dvs updaten, riktigt. Jag skrev även att man inte vet med säkerhet hur dom olika applikationerna fungerar med varandra, vad dom skickar osv.. jag vet iaf inte det men men. Så på med foliehatten osv..
Citat:
EDIT: As we wrote in this passage, this is for those who still worrying about Apple sending the IMEI of your iPhone. Actually, they does not send any IMEI at all. Read this.

Looks like Apple is going to track your iPhone’s IMEI to their server, so that they know how many unlocked iPhone out there. So it is pretty important for you to prevent this happening. Follow this guide that works for Windows and Mac OS X.

I prefer you still edit it. But just one question: is that really useful since Apple already tracked your IMEI? Verdicts say Apple didn’t get the IMEI from you, but anyway, just edit it for safe..

All you need is Hex Editor, you can find HexEdit for Windows, and 0xED for Mac Os X.

Step 1. SSH into your iPhone using WinSCP in Windows, Fugu in Mac OS X.
Step 2. Copy “/Applications/Weather.app/Weather” and “/Applications/Stocks.app/Stocks” to the local hard disk.
Step 3. Hex edit these 2 stuff. Look for the offset in “1C30C”
Step 4. Change it to something like this (change “%@” to “00″):
Hex Edit it
Step 5. Upload it back to the iPhone. Yeah. You are done. Happy unlocked iPhone.

http://www.winandmac.com/mobile/ipho...-iphones-imei/
Jag tycker ändå det är lite misstänksamt att dom vill hålla reda på alla mobiler, varför, vad är syftet, till vilken nytta, jag spekulerar vilt om både det ena och andra. Vill man ändå vara säker så kan man fixa det med HexEdit.
Jag nöjer mig dock med iPoden.
Äldre 2008-08-19, 20:46   #158
Bire
Medlem

Bires avatar

Registrerad: 1999-12-23
Lösningar: 226
Åhnej.. Ser storebror mig nu?
Jag kommer nog att dödas av Apples hemliga elitstyrkor.

Get a grip.
Äldre 2008-08-21, 09:32   #159
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Jag vet inte, jag kanske bara är lost men... caps lock när man skriver SMS/Mail? Har jag missat något eller finns det inte?
Äldre 2008-08-21, 09:34   #160
Okkido
Medlem

Okkidos avatar

Citat:
Dryden skrev:
Jag vet inte, jag kanske bara är lost men... caps lock när man skriver SMS/Mail? Har jag missat något eller finns det inte?
Dubbelklick på Shift (Du måste aktivera i Settings först)

Settings -> General -> Keyboard -> Enable Caps Lock.
Äldre 2008-08-21, 10:31   #161
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Det fungerar klockrent. Tackar!
Äldre 2008-08-25, 15:32   #162
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Intressant läsning:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=444&a=440377

Til en helt annan sak. Igår var jag ute och använde kameran en sväng. Tyvärr råkade iPhonen hänga sig, varpå jag fick starta om den. När jag sedan skulle browsa bilderna jag tagit innan omstarten så var dessa borta. Jag undrar fortfarande var de tog vägen. Likadant blir det när jag synkar telefonen med iTunes, då försvinner också kamerabilderna till något mystiskt (?) ställe som jag ännu inte lokaliserat.

Någon?
Äldre 2008-08-25, 15:46   #163
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101
Har iPhonen nåt minneskort man kan byta eller är det enbart det inbyggda som gäller? Kanske har den i så fall placerat bilderna på en annan enhet. Men nu gissar jag bara.

Ganska allvarligt fel i fall bilderna nu är borta tycker jag.
Äldre 2008-08-25, 15:55   #164
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Det finns inget "externt" minneskort utan det är det inbyggda minnet man förlitar sig på. Att iTunes sväljer dem kan jag väl förstå (fast jag i och för sig inte har kryssat att bilderna ska synkas), även om jag borde ha hittat dem på datorn vid det här laget. Att de försvinner efter en omstart av telefonen är jag lite mer bekymrad över.
Äldre 2008-08-25, 17:38   #165
muskot
Medlem

Registrerad: 2002-01-14
Lösningar: 282
Citat:
Dryden skrev:
Til en helt annan sak. Igår var jag ute och använde kameran en sväng. Tyvärr råkade iPhonen hänga sig, varpå jag fick starta om den. När jag sedan skulle browsa bilderna jag tagit innan omstarten så var dessa borta. Jag undrar fortfarande var de tog vägen. Likadant blir det när jag synkar telefonen med iTunes, då försvinner också kamerabilderna till något mystiskt (?) ställe som jag ännu inte lokaliserat.

Någon?
Jailbreaka telefonen, anslut via SSH och leta reda på bilderna den vägen.
Äldre 2008-08-25, 21:45   #166
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Jailbreaka telefonen är helt uteslutet.
Äldre 2008-08-25, 22:06   #167
muskot
Medlem

Registrerad: 2002-01-14
Lösningar: 282
Om du är rädd om garantier osv. är det ju bara att köra in en icke jailbreakad firmware såfort du räddat bilderna.
Äldre 2008-08-25, 23:07   #168
:stefan:
Moderator

:stefan:s avatar

Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 64
Citat:
muskot skrev:
Om du är rädd om garantier osv. är det ju bara att köra in en icke jailbreakad firmware såfort du räddat bilderna.
Kanske dumt att hålla på och fippla med mjukvaran när man har en iPhone till låns eftersom man jobbar i en Teliabutik?
Äldre 2008-08-25, 23:56   #169
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Citat:
:stefan: skrev:
Kanske dumt att hålla på och fippla med mjukvaran när man har en iPhone till låns eftersom man jobbar i en Teliabutik?
Typ så, ja.

Den stora frågan kvarstår - var hamnar bilderna? De kan väl inte bara försvinna varesig vid synk eller omstart?
Äldre 2008-08-26, 00:02   #170
Okkido
Medlem

Okkidos avatar

Citat:
Dryden skrev:
Typ så, ja.

Den stora frågan kvarstår - var hamnar bilderna? De kan väl inte bara försvinna varesig vid synk eller omstart?
Du har kollat i My Photos-mappen? I OS X hamnar de i Pictures-mappen iaf.
Äldre 2008-08-26, 00:15   #171
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Under Mina bilder i XP ligger det ingen sådan mapp och i iTunes-mappen finns det inget heller som kan härröras till bilderna jag tagit, däremot alla applikationer jag dragit hem och installerat.
Äldre 2008-08-26, 08:04   #172
Bire
Medlem

Bires avatar

Registrerad: 1999-12-23
Lösningar: 226
& Vad får du fram om du söker lite efter filerna i XP då?
Ex efter senast ändrat datum eller liknade..
Äldre 2008-08-27, 01:09   #173
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Jag letade i XP nu, både i Mina dokument/Mina bilder och hela skiten, samt en fet sökning på systemdisken utan framgång. Bilderna är borta. Det skummaste av allt är ju att de jag tog innan iPhonen hängde sig försvann redan efter omstarten.

Jag tror det ligger en hund begraven. Och om inte den grävs upp så kommer det snart ligga en iPhone begraven också.
Äldre 2008-09-09, 08:37   #174
jme
Medlem

Registrerad: 2001-05-08
Lösningar: 24
Köpte en svart 16GB iPhone i helgen och väntar ivrigt på att få börja använda den på riktigt. Ville behålla mitt gamla nummer så tydligen ska det bli klart nästa vecka.

Visade den för flickvännen och det första hon gör är att hon tappar(!) den på golvet...
Äldre 2008-09-09, 09:05   #175
silfver
Medlem

Registrerad: 2003-04-03
Lösningar: 101
jme: Du sparakade ut henne direkt, eller hur?!
webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +2. Klockan är nu 03:15.