Meddelande

Minska
No announcement yet.

Juridisk avtal - alltid lagligt ?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Juridisk avtal - alltid lagligt ?

    Kan man skriva avtal om ALLT ?

    Har en granhäck på min ena sida av tomten. Jätte vackert, tycker jag och frugan, men inte grannen som lever i skuggan bakom häcken. Han har frågat om han får ta ner den, vilket vi väll är sådär till, men vad vi är intresserade av är att inte mista insynsskyddet, men kanske behöver det inte vara 10m högt insynsskydd som idag.
    Sedan är det där med att såga ner träd med motorsåg i villaområden, krävs ju en del licenser för att det (?).

    Kan jag skriva ett kontrakt där jag friskriver mig från ansvaret om jag överlåter trädfällningen till grannen ? Granarna står ju på min tomt, och om han anlitar någon som gör bort sig, kan jag då slippa ev. skadestånd ?

    Vill också få med att han måste återplantera ex. en Syren häck på 2m och att dessa inte bara ska sättas ner, utan ska vara gröna efter 3 år , då jag sedan kan ta ansvar för dom.

    Som kompensation för allt detta kan han ju få veden från granarna, och naturligtvis får han också sol, istället frö skugga.


    Men huvudfrågan, kan man friskriva sig från ett ansvar privatperson till privatpersoin. Hade det varit ett företag hade det ju varit en annan sak, då hade det ju funkat 100%

    Tack för alla råd och tipps.
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

  • #2
    Det är väl alltid bra att man försöker klara ut vad som kan hända och skall hända i förväg och dokumentera detta.
    Men jag skulle direkt lagt ut din välformulerade fråga på byggahus.se

    Kul med snabba och bra svar.
    Lägger länken för din fråga här
    http://www.byggahus.se/forum/juridik...l-om-allt.html
    Last edited by Lasp; 2015-03-07, 15:49. Anledning: Lägger till en länk till frågan!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Tack för tippset !
      ---------------
      http://fun.axplock.com
      Ett gott skratt förlänger livet

      Kommentera


      • #4
        Du får skriva avtal om vad som helst, även som privatperson. Avtalet behöver inte vara "juridiskt" formulerat med en massa krångliga, obegripliga ord och fraser. Det är bara i amerikanska filmer dom gör så. Typ "Aha! Du har missat ett kommatecken. Därför förlorar du en halv miljon". Så funkar inte svensk avtalsrätt.

        I Sverige får du skriva och formulera dig precis som du vill så länge man fattar vad du skrivit (eller sagt). Det hela är ganska enkelt.

        Sätt dig med grannen och snacka igenom alltsammans. Ta anteckningar. Markera både det ni är överens om och sånt som ni vill fundera vidare på. Träffas igen och igen tills ni är överens.

        Sedan plitar ni ner överenskommelsen. Inled gärna med en avsiktsförklaring: "Det här avtalet är skrivet för att Nisse vill ta ner Bosses granhäck och ersätta med en syrénhäck så att Nisse ska få mer sol och Bosse fortfarande ska få insynsskydd".

        Ni kan t.o.m. spela in avtalet (audio eller video) om ni inte orkar skriva. Ta gärna några bilder på häcken, både före jobbet, under tiden och efteråt. Och varför inte göra en enkel teckning/skiss på hur ni har tänkt er resultatet? Med lite mått här och där?

        Båda har alla kopior av allt. Klart!

        Om allt går som tänkt så är det ju inga problem. Båda är nöjda och glada.

        Men om ni börjar tjafsa om avtalet och stämmer varandra så hamnar ni till slut i ett civilmål tingsrätten. Det första domstolen gör är att kolla om ni har avtalat om något som är illegalt. T.ex. en tjyv som har ett avtal med en hälare får ingen hjälp av domstolen om han skulle bli blåst. Men i ditt fall är det ju grönt.

        Sedan försöker domstolen luska ut vad ni hade för avsikter och förväntningar med avtalet och hur dessa eventuellt skiljer sig från det slutliga resultatet. Det är därför det är viktigt att ni båda verkligen funderar igenom och beskriver hur ni tänkt att det ska bli.

        Därefter bedömer dom vem som gjort mest "fel" och då handlar det egentligen inte om "bevisning", utan om den sammanlagda trovärdigheten.

        Så alltså: Sätt dig med grannen, ett par pilsner, penna och papper och snacka. Låt det sjunka in, fundera en vecka och snacka igen. Stöt och blöt hellre för mycket än för lite. Var säker på att ni tolkar olika "självklara" begrepp på samma sätt. Vad är t.ex. en "tät" syrénhäck? Leta reda på en som redan finns som ni båda tycker är "tät" och ta bilder, osv.

        Kör hårt!
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera

        Working...
        X