Meddelande

Minska
No announcement yet.

Systemfel 5

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Systemfel 5

    Hejsan!

    Jag har ett problem som jag inte lyckas hitta någon lösning på.

    Mitt lilla nätverk hemma består av två windowsmaskiner(WinMe och Win2kPro) samt en Linux server (Debian)

    När windowsmaskinerna startar kör jag ett script

    [KOD]net time \\Debian /set /yes[/KOD]

    som hämtar tiden hos linuxburken och uppdaterar sin egen systemklocka. Linuxburken i sin tur kör en liten demon som synkar tiden mot en annan tidsserver.

    MEN... för ett bra tag sedan upptäckte jag att windows2k burkens tid inte alls uppdaterades. Jag får felmeddelandet


    [KOD]Systemfel 5 har uppstått.

    Åtkomst nekad.[/KOD]

    Först trode jag att det var fel inställningar på windows 2000 burken. Men alldeles nyss upptäckte jag att jag utan problem kan hämta tiden hos Windows ME burken till windows2000 burken.

    alltså borde felet ligga på linuxburken?

    jag tillåter windows 2k maskinen i hosts.allow


    Vad mer bör jag kolla???

    kan jag ha blockerat den port det är frågan om i brandväggen??? VILKEN PORT ÄR DET???
    P4 2.5GHz 1024MB Windows XP | PIII 500 320MB Debian 4.0 | PIII 500 639MB FreeBSD 6.4
    Canon EOS 400D | EF-S 18-55 f/3.5-5.6 | EF 50 f/1.4 | EF 70-200 f/2.8 L
    .NET Framework (C#) | c | javascript | (X/D)HTML | php | asp (vb) | shell | batch | ruby | ajax | sql | pl/sql | java | NSIS | Nant |[...]

  • #2
    Antar du använder Samba för net time. På min FreeBDS-server används port 139 till detta.

    139/tcp open netbios-ssn
    //Per
    Det finns 10 sorters personer, de som förstår det binära talsystemet och de som inte förstår.

    Kommentera

    Working...
    X