Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skapa ett unikt ID för varje länk? UUID?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skapa ett unikt ID för varje länk? UUID?

    Jag vill skapa ett unikt ID för varje länk i PHP.
    Två användare ska inte kunna få samma ID och vill inte använda 1, 2, 3... etc eftersom man inte ska kunna gissa sig till ett ID.

    Har tittat på UUID (GUID) men så sötte jag på att det verkar finnas olika versioner av det. Dessutom verkar det inte vara "inbyggt" i PHP utan man måste använda andra bibliotek? Stämmer det? Hittade även något till PHP som heter "uniqid" men rekomenderas inte för mitt endamål.

    Vad är bästa sättet att generera unika id för varje länk? Hur gör jag det eller var hittar jag info om hur man gör det?

    Om man satsar på UUID. Vilken version ska jag gå på då?
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

    Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

  • #2
    Jag har använt mig av uniqid()
    Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
    ><((((º>

    Kommentera


    • #3
      Pedda skrev: Visa inlägg
      Jag har använt mig av uniqid()
      Problemet är att jag inte vill att man ska kunna gissa sig till vad som har genererats vilket tydligen kan göras ganska lätt med uniqid() eftersom det baseras på tid.

      Står även i dokumentationen http://php.net/manual/en/function.uniqid.php

      Warning
      This function does not create random nor unpredictable strings. This function must not be used for security purposes. Use a cryptographically secure random function/generator and cryptographically secure hash functions to create unpredictable secure IDs.
      Caution
      This function does not generate cryptographically secure tokens, in fact without being passed any additional parameters the return value is little different from microtime(). If you need to generate cryptographically secure tokens use openssl_random_pseudo_bytes().
      http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

      Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

      Kommentera


      • #4
        För min del var det tillräckligt.
        Är nog inte så stor chans att någon gissar sig till vilken mikrosekund någon har skapat ett id. Du kan ju även lägga till parametern true, uniqid('', true)
        Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
        ><((((º>

        Kommentera


        • #5
          Det finns ju andra sätt att göra samma eller liknande.

          ID=123accf

          Slumpa lite siffror efter ditt ID eller helt enkelt skapa en nyckel som man måste känna till för att ID't ska fungera.

          ID=123&Key=accf

          Ja, det finns många varianter! Du får helt enkelt improvisera! :-)

          Kommentera


          • #6
            Pedda skrev: Visa inlägg
            För min del var det tillräckligt.
            Är nog inte så stor chans att någon gissar sig till vilken mikrosekund någon har skapat ett id. Du kan ju även lägga till parametern true, uniqid('', true)
            Man bör ha en tidsgräns för sina "tokens" också. Visst, man "gissar" ju inte på millisekunder rätt - men om du genererar 100 000 tokens och testar sig fram?
            Johan Norberg, webbutvecklare.

            @GitHub

            Läs min blogg

            Kommentera

            Working...
            X