Meddelande

Minska
No announcement yet.

Enskild firma och inköp, privat eller firma?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Enskild firma och inköp, privat eller firma?

    Är på väg att starta en enskild firma och tror jag har koll på det mesta med skatt och moms och allt i den stilen. Dock har jag hört (och läst lite på wF) att det kan vara en krånglig gräns mellan vad som är firmans och mitt privata när jag köper prylar.

    Jag kommer att använda min egen, redan köpta, privata dator för att skapa hemsidor, enklare program och annat jag kommer sälja.

    Köper jag en ny skärm kommer den ju givetvis vara nödvändig för min verksamhet, samtidigt som den kommer att användas privat också, eftersom att min dator är både "min" och "firmans". Uppskattar Skatteverket då att firman får stå för pengarna för att jag ska slippa momsen? Samma sak gäller ju all annan teknisk utrustning jag kommer/är sugen på att köpa...

    Tacksam för hjälp!

  • #2
    Ledel skrev:
    Köper jag en ny skärm kommer den ju givetvis vara nödvändig för min verksamhet, samtidigt som den kommer att användas privat också, eftersom att min dator är både "min" och "firmans". Uppskattar Skatteverket då att firman får stå för pengarna för att jag ska slippa momsen? Samma sak gäller ju all annan teknisk utrustning jag kommer/är sugen på att köpa...

    Tacksam för hjälp!
    Köp den på företaget eftersom du behöver den där. Ta sedan upp ett förmånsvärde för privat användning i din deklaration.
    Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

    Kommentera


    • #3
      K@llen skrev:
      Köp den på företaget eftersom du behöver den där. Ta sedan upp ett förmånsvärde för privat användning i din deklaration.
      Ähh, varför då?!
      Köp den i firman, har du otur och får en granskning (som jag fick mitt första år) så måste du redovisa dina kvitton och då kan du bli tvungen att ta viss kostnad privat om du inte kan motivera att du endast använder utrustningen i jobbet. Men bara om du får en koll alltså!

      /RED
      Du har ju redan en dator, och skärm då kan jag gissa?!
      Du använder då naturligtvis den gamla skärmen privat och den nya i firman om nån skulle fråga!

      Kommentera


      • #4
        Fast det där skulle ju vara att fuska.
        Ja, jag vet att det kanske det är så det går till, jag har själv en egen firma. Men att rekommendera det är inte att rekommendera.
        Lite som att det är okej att köra i 140 blås så länge inte polisen ser dig.

        Hmm, jag är ingen moraltant av rang, men just nu var detta min första reaktion. Sorry.

        < Kunnskap är mackt > < Blogg >

        Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

        Kommentera


        • #5
          K@llen skrev:
          Köp den på företaget eftersom du behöver den där. Ta sedan upp ett förmånsvärde för privat användning i din deklaration.
          Tack för den informationen, det var den jag letade! Följdfrågan blir hur jag räknar ut mitt förmånsvärde?

          Vad gäller doggelitos "förslag"; Om jag nu skulle hamna i den situationen, frivilligt eller ofrivilligt, vad händer? Skatteverket kollar mig, jag får betala en viss del privat och sen är det över? Och i så fall, hur stor det måste jag betala? Lagom skoj att hamna i det läget..

          Kommentera


          • #6
            Brantis skrev:
            Fast det där skulle ju vara att fuska.
            Ja, jag vet att det kanske det är så det går till, jag har själv en egen firma. Men att rekommendera det är inte att rekommendera.
            Lite som att det är okej att köra i 140 blås så länge inte polisen ser dig.

            Hmm, jag är ingen moraltant av rang, men just nu var detta min första reaktion. Sorry.
            Nja, det håller jag inte riktigt med om. Kör du i 140 blås så är du en fara för andras liv, det är du inte när du använder en skärm. Jag tänkte också 2 gånger innan jag skrev inlägget men jag tycker det är så uppenbart "rätt" att ta skärmen i firman.

            [citat=Ledel]Vad gäller doggelitos "förslag"; Om jag nu skulle hamna i den situationen, frivilligt eller ofrivilligt, vad händer? Skatteverket kollar mig, jag får betala en viss del privat och sen är det över? Och i så fall, hur stor det måste jag betala? Lagom skoj att hamna i det läget..[/citat]För det första, du får ingen koll pga. att du köpt en skärm i firman, det vet inte skattemyndigheten.
            Du får en koll om du tex. deklarerar att få tillbaka mycket skatt vilket betyder att du köpt massor av prylar men inte tagit ut någon lön.
            Skattemyndigheten tar också stickprover.

            Får du en koll så händer detta:
            1. Du skickar in dina kvitton och motivering av köpen.
            2. Skattemyndigheten kollar kvittorna och gör en bedömning om de tycker köpet är ok eller inte.
            3. Köp som de inte tycker är ok splittas mellan dig som privatperson och företagare, vanligtvis 50% var.
            Dvs. köper du en skärm för 2000 exkl moms så betalar du 1000 i firman och 1000 privat. Men för att kunna betala 1000 privat så måste du betala egenavgifter vid uttag av lön, vilket är enkelt räknat samma summa, dvs 1000.
            Så din skärm kostar dig då 3000 totalt om du anser att du vill betala förmånsvärde på din skärm. Gör som du vill!


            Det finns många aspekter på detta scenario, hade du haft egen lokal till företaget så är det självklara att ta skärmen enbart i firman, eller hur?
            Men vad hindrar dig från att åka till jobbet och betala dina privata räkningar på internet med hjälp av denna skärm?

            Det kan ju verka löjligt men ska man hårddra det så ska man i så fall splitta alla köp man gör när man har företaget hemma: pennor, papper allt!
            För allt kan användas i privat syfte.

            Kommentera


            • #7
              doggelito skrev:
              För det första, du får ingen koll pga. att du köpt en skärm i firman, det vet inte skattemyndigheten.
              Du får en koll om du tex. deklarerar att få tillbaka mycket skatt vilket betyder att du köpt massor av prylar men inte tagit ut någon lön.
              Skattemyndigheten tar också stickprover.
              Nej, det vet jag, men jag kan få en kontroll, och eftersom jag kommer sitta i hemmet i mitt sovrum och arbeta så kommer jag ju kunna få det svårt att förklara även om mina köp är helt korrekta. Skatteverket behöver ju inte tro på att jag bara använder skärmen i företag. Nej, men grejen är väl mest att jag vill ha lite koll nu innan jag börjar

              Tack för svaren!

              Kommentera


              • #8
                Mm, men det är ingen fara på taket om du får en koll, du åker inte i fängelse direkt!
                Du får heller inte någon straffavgift för att du redovisat skärmen i firman förutom förmånsvärdet.

                För att vara politiskt korrekt och för att mitt första svar inte var så välformulerat så kan man väl skriva så här då så blir alla nöjda:
                [citat]Köp den på företaget eftersom du behöver den där. Ta sedan upp ett förmånsvärde OM du använt den för privat användning i din deklaration.[/citat]

                Kommentera


                • #9
                  Förlåt, jag tycker inte om att märka ord, men "Ta sedan upp ett förmånsvärde i din deklaration OM du använt den för privat användning."

                  Blir så spännande syftningsfel annars. Det privata användandet behöver alltså inte vara din privata deklaration
                  webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

                  Kommentera


                  • #10
                    [citat=StefanBergfeldt]Blir så spännande syftningsfel annars. Det privata användandet behöver alltså inte vara din privata deklaration[/citat]Förlåt, men den raden förstod jag inte!?

                    Det jag menar är att använder man inte skärmen privat så ska inte skärmen förmånsbeskattas heller.
                    Detta är dock heller inte helt sant! För får man en koll och skattemyndigheten anser att skärmen kan användas i privat syfte så ska den beskattas ändå! Roligt, eller hur!

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag skulle aldrig ta upp ett förmånsvärde på en skärm som jag huvudsakligen använder i jobbet. Kan du bevisa att du använder den huvudsakligen i jobbet, så kommer endast mer än en lovligt inskränkt handläggare ägna tid åt en sådan struntsak.
                      Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
                      course, you’re a consultant.

                      Kommentera


                      • #12
                        doggelito:
                        Det är skillnad på "Ta sedan upp ett förmånsvärde OM du använt den för privat användning i din deklaration." och "Ta sedan upp ett förmånsvärde i din deklaration OM du använt den för privat användning."

                        Jag förstår vad du menar, du menar det jag skriver. Men du skriver "OM du använt den för privat användning i din deklaration" istället för "ett förmånsvärde i din deklaration"

                        Aja, jag är trött och dryg... Ignorera mig
                        webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

                        Kommentera


                        • #13
                          Tackar för alla svar, jag vill bara inte behöva betala något oväntat om jag skulle bli kollad!

                          Kommentera

                          Working...
                          X