Meddelande

Minska
No announcement yet.

Plus eller minus, tyda kabelfärg

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Plus eller minus, tyda kabelfärg

    Okej, jag är ingen mästare på elektronik så ni som kan kommer säkert tycka att mina frågor är väldigt enkla. Så här ligger det till. Håller på att plocka bort mitt ljudsystem i bilen eftersom den ska säljas. Det jag gör nu är bland annat att sätta tillbaks orginal högtalare. Nu har jag kommit till diskanterna och tänkte ansluta dessa med orginal-kablaget som är framdraget. Diskanterna ska kopplas in med två anslutningar som består av två kablar per anslutning. Nu till fråga ett...

    Vilken är plus och vilken är minus?
    Anslutning 1: Ena sladden är brunvit och den andra är rödvit
    Anslutning 2: Ena sladden är röd och den andra är gulbrun

    Mitt logiska resonemang säger att anslutning nr 2 bör vara plus?

    Min sista fråga gäller kabelfärgerna till högtalarna som sitter vid dörrarna. En sladden är brun och den andra är blå. Brun borde vara posetiv och blå bör vara negativ right?

  • #2
    Varför chansa? Ta fram multimetern och mät!

    PS. Kabelfärgerna i en bil kan du inte lita på. Finns inte någon logik bakom dem.
    Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

    Kommentera


    • #3
      Har ingen multimeter men det kanske är dags att skaffa. Som det är nu så är inte dessa kablar anslutna till stereon så det bör ännu inte ge något resultat. Jag som trodde att sladd-färgen kunde tydas

      Hur som helst, så bör inte det inte ta någon skada om faserna sätts fel men men...

      Kommentera


      • #4
        Det där med färgkodning är alltid ett mysterium. För att vara säker måste du ha manualen.
        Grundregeln är att man sätter röd som + och svart som -, sen kommer blå och brun in när man leker med olika faser.
        Som du säjer så bör inget ta skada av att faserna sätts fel, men jag lämnar ingen garanti på det.

        Kommentera


        • #5
          Nu vet jag inte mycket om hur man kopplar en bilstereo, men du det gäller ljudsignalen till en högtalare så är det enda som spelar roll att båda vänster och höger kanal är kopplade i samma fas.
          Annars tar ljudvågorna från dem ut varandra vilket gör att ljudet låter tunnt.
          www.blixtsystems.com

          Kommentera


          • #6
            Vad är det för bil? Om det är en vanligare bil finns det garanterat ett forum för den på nätet - de vet!

            Jag häckar mycket på 240klubbens forum - lite hillbillyvarning ibland, men kunskapsbanken är enorm!
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #7
              Det är en Volkswagen Vento, vet ej om det finns ett forum för detta
              Ingen här på WF som äger en Vento kanske?

              Kommentera


              • #8
                gtiklubben.nu är Volkwagenfolkets forum. Där borde vara nån som vet.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för tippset :stefan: och Hardrocker, har postat ett inlägg på gtiklubben.nu, så nu väntar jag bara på ett svar

                  Kommentera


                  • #10
                    K@llen skrev:
                    PS. Kabelfärgerna i en bil kan du inte lita på. Finns inte någon logik bakom dem.
                    Dock finns det väl normer? Eller minns jag så fel. Kommer ihåg en elstuderande kompis till mig klagade över att han systers bils sladdragning skiljde sig helt från vad som var normalt i bilar. Dock sade han också att det var rätt vanligt att de gör "konstiga" saker...
                    www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

                    Kommentera


                    • #11
                      Coccozz skrev:
                      Dock finns det väl normer? Eller minns jag så fel. Kommer ihåg en elstuderande kompis till mig klagade över att han systers bils sladdragning skiljde sig helt från vad som var normalt i bilar. Dock sade han också att det var rätt vanligt att de gör "konstiga" saker...
                      Skiljer sig tyvärr ofattbart mycket mellan bilmärken. I dag klarar du dig dåligt utan ett kopplingsschema. Sysslar man mycket med ett bilmärke, då lär man sig deras logik. Räkna dock inte med att ett bilmärke kör samma logik.
                      Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

                      Kommentera


                      • #12
                        Compusa skrev:
                        Okej, jag är ingen mästare på elektronik så ni som kan kommer säkert tycka att mina frågor är väldigt enkla. Så här ligger det till. Håller på att plocka bort mitt ljudsystem i bilen eftersom den ska säljas. Det jag gör nu är bland annat att sätta tillbaks orginal högtalare. Nu har jag kommit till diskanterna och tänkte ansluta dessa med orginal-kablaget som är framdraget. Diskanterna ska kopplas in med två anslutningar som består av två kablar per anslutning. Nu till fråga ett...

                        Vilken är plus och vilken är minus?
                        Anslutning 1: Ena sladden är brunvit och den andra är rödvit
                        Anslutning 2: Ena sladden är röd och den andra är gulbrun

                        Mitt logiska resonemang säger att anslutning nr 2 bör vara plus?

                        Min sista fråga gäller kabelfärgerna till högtalarna som sitter vid dörrarna. En sladden är brun och den andra är blå. Brun borde vara posetiv och blå bör vara negativ right?
                        Allt är ologiskt i orgiansystem. Har hållit på o kopplat bilstereo sedan 1991. Och mig säger detta att du bör dra nytt själv. minus = svart brukar vara standard, sedan kan plus vara nästan vad som helst i orginalet. Dock underlättar som det sagts tidigrage med en multimeter.

                        Men det bästa är att dra nytt. Då kommer du även slippa att det blivi fel inför den du ska sälja den till.
                        //MvH Micke
                        iMike.se
                        mikaelpersson.blogspot.com

                        Kommentera


                        • #13
                          Blixtsystems skrev:
                          Nu vet jag inte mycket om hur man kopplar en bilstereo, men du det gäller ljudsignalen till en högtalare så är det enda som spelar roll att båda vänster och höger kanal är kopplade i samma fas.
                          Annars tar ljudvågorna från dem ut varandra vilket gör att ljudet låter tunnt.
                          Nja, de ska vara + till + och - till - också. I annat fall går högtalarna inåt istället för att trycka utåt. Hade det varit större högtalare än diskanter hade man enkelt kunna testa genom att köra hög volym och därefter se vilket håll de slår åt.
                          Att rädda ett liv är att rädda en hel värld!
                          Mvh Ronny "KoTTeN" Andersson

                          Kommentera

                          Working...
                          X