Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad ska man tänka på när man flyttar hemifrån?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad ska man tänka på när man flyttar hemifrån?

    Som topic lyder - vad är det bra att tänka på om man ska flytta hemifrån?

    Vilka försäkringar ska man ha? Vad bör man täcka med försäkringarna?
    Vad sker per automatik när man flyttar och vad sker inte per automatik?

    Största utgiftsposten första månaden?

    Råd, tips, förslag etc tas emot tacksamt! Låt höra om era erfarenheter, sånt man inte bör göra, sånt man bör göra och så vidare.

  • #2
    Största outföresedda utgiften: att införskaffa ett basskafferi samt saker som du aldrig tänkte på, som potatisskalare, taklampor och dörrmatta. Och annat i den stilen =o)

    Kommentera


    • #3
      En hemförsäkring bör du skaffa. Möbler är väl det som kostar mest.

      Kommentera


      • #4
        Bredband, telefon, möbler, köksgrejer... ja, listan blir lång och dyr.

        Kommentera


        • #5
          Hemtelefon kan man leva utan!
          Är man ung och IT inriktad överlevar man på internet + skype + mobiltelefon.
          Köper man lägenhet bör man hyra in en oberoende besiktningsman som får göra en bedömning av lägenhetens skick.

          försäkring mot dolda fel.
          The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

          Kommentera


          • #6
            M.Cheraghi skrev:
            Hemtelefon kan man leva utan!
            Är man ung och IT inriktad överlevar man på internet + skype + mobiltelefon.
            När man flyttar hemifrån hamnar man ofta i telefonkö hos diverse bolag. BBB's ip-telefoni är ett sätt att komma billigt undan, om man har den möjligheten.

            Kommentera


            • #7
              När och hur ska du flytta? Eftersom det kommer väldigt många utgifter i början kan det alltid vara bra att förbereda sig en viss tid innan med möbler och annat som redan nämnts. Det avbelastar första månadskostnaderna som kan bli enorma i annat fall.
              Carl / Digitalbyrå i Stockholm - Digital1

              Kommentera


              • #8
                Lägenheten jag kanske ska till i januari är möblerad (förutom i rummet som ska bli mitt) och praktiska saker såsom köksredskap etc. finns redan. Fast telefon finns, bredband finns och försäkringar också. Men jag är intresserad överlag liksom.

                Viktigaste sakerna kan jag ta med mig hemifrån - datorbord, dator & skärm + periferiutrustning. Lampor har jag, skrivbord kommer nog.
                Precis som Manne skriver överlever man liksom på dator, mobiltelefon och så klart käk

                Fler tips!

                Kommentera


                • #9
                  nidron skrev:
                  Största outföresedda utgiften: att införskaffa ett basskafferi samt saker som du aldrig tänkte på, som potatisskalare, taklampor och dörrmatta. Och annat i den stilen =o)
                  Sant, sant! Måttligt irriterande att stå där utan saker som konsevöppnare etc. när man väl behöver dom...

                  Kommentera


                  • #10
                    tydal skrev:
                    En hemförsäkring bör du skaffa. Möbler är väl det som kostar mest.
                    Vi fick inte hämta ut nycklarna utan ett papper som visar att vi har en hemförsäkring.

                    För att minska kostnaderna på t.ex. möbler är det bara att kolla på återvinningsmarknader. Jag köpte en soffgrupp (3+1+1) som ser oanvänd ut för 800 kr och ett vardagsrumsbord för 200 kr. Jag kollade lite på blocket, där hittade jag ett vitrinskåp med belysning i 7 delar för 1000 kr och min sambo hittade en båglampa för 300 kr.

                    Kommentera


                    • #11
                      Största utgiftsposten första månaden?
                      - Antagligen allt det du har haft gratis hemma och inte tänkt på, typ tallrikar, bestick kökspryttlar ö h t - allt sånt finns ju redan så varför inte skaffa sånt du vill ha istället.

                      Datorbord, dator & skärm + periferiutrustning - my presious... Är det verkligen alltet i ditt liv? Enligt din beskrivning finns allt, inget saknas - vad ska vi tipsa dig om? Det enda handfasta rådet är: skaffa aldrig, och ,framförallt, visa dig aldrig offentligt i en overall - det är en styggelse, fler märken innebär inte tuffare...
                      Men i övrigt, god damn - gör det bästa av den bästa tiden i livet!
                      I am Sugardaddy, you are my apprentice

                      Kommentera


                      • #12
                        Väx inte upp för fort och försöka bli en typisk vuxen, utan börja ta en större del men inte allt som sker och händer med en klackspark, motgångar är nämligen en av många delar av det vuxna livet. Att växa upp för fort leder istället till att man blir en tråkig person till slut, som saknar den där humorn som verkligen behövs för att klara sig igenom de långa åren av ovishet.


                        Man känner av när man bör bli lite vuxnare, men det är mycket(!) roligare och trevligare om man själv försöker hålla kvar mottot: "Jag vill inte bli vuxen, jag är ung och så vill jag förbli" så länge som man möjligt kan, leva modernt och med blick mot framtiden alltså!



                        Detta är det jag tycker är absolut viktigast. Sedan att ha järnkoll på det ekonomiska är också viktigt dock. Lycka till i det nya livet "out there"!

                        Kommentera


                        • #13
                          hltm skrev:
                          Datorbord, dator & skärm + periferiutrustning - my presious... Är det verkligen alltet i ditt liv?
                          Så fort jag är hemma själv så japp, då är det datorn som gäller eftersom där finns liksom allt. Det är mitt nöjescenter! Sen att jag kan gå och dö på tristessen är en annan femma, men jag har liksom inte så mycket annat att göra när jag är hemma.

                          Ska man göra en ordentlig budget? Hittils i mitt liv har jag försökt några gånger men det har alltid fungerat utan budget. Antar att man när man flyttar hemifrån borde spara mer för ev. framtida oförutsedda utgifter? Hur gör ni?

                          Kommentera


                          • #14
                            Under de första två månaderna (eller så) efter att jag flyttade hemifrån levde jag sparsamt-men-inte-snålt (d.v.s., inga shopping sprees, men inte heller bara nudlar till middag) och höll reda på alla kvitton och sånt, så att jag fick koll på vad jag gjorde av med pengar på. Efter att man gjort det kan man fatta beslut om budget och sånt (eller, vilket jag gjorde, besluta om att skita i det ).

                            Lägg in en stående överföring som alltid överför lite pengar från lönekontot till ett sparkonto varje månad efter löning.

                            Sist men inte minst, se till att du alltid har en dunk med nåt gott (eller iaf starkt) om du får oväntat besök Du bor själv! Party central! Woohoo!!!
                            Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                            Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                            XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                            Kommentera


                            • #15
                              Det är ingen som har nämt tvättmedel och sånt. Ska du tvätta själv? I så fall - glöm inte boka tid i tvättstugan! Där råder det alltid anarki. Vill man ha en bra tvättid så får man vara ute i god tid och skriva in sig månader i förväg.

                              Mat är ju ofta dyrare än vad man tror. Eller. Nästan. Så handla käk du enkelt lagar ihop och spana in spangos tråd för storkok. Det är rätt smart att bara micra käk när du blir hungrig. Ifall du har micro? De är rätt billiga annars.
                              Silfver Creations

                              Kommentera

                              Working...
                              X