Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flytta WordPress installation

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytta WordPress installation

    Jag ska flytta en WordPress installation från test.domän.se till domän.se. Dvs. från en sub-domän till roten på samma domän. Vilken av guiderna på http://codex.wordpress.org/Moving_WordPress ska jag följa? "Changing Your Domain Name and URLs" eller "Moving Directories On Your Existing Server"?

  • #2
    Spontant känns det som det är "Moving directories.." du ska göra.

    Dock slår jag gärna ett slag för "Duplicator", ett plugin som jag blev blixtkär i när jag hittade det! Jag har visserligen inte flyttat någon wordpress inom samma domän, utan gått från lokal server till live, men det borde fungera lika smidigt inom en domän.

    https://wordpress.org/plugins/duplicator/

    Kortfattat: Du får en zipfil med hela din sida. Du skickar den och en installationsfil (php-fil) dit du ska lägga sidan, startar installationsfilen och fyller i nya sidans uppgifter (databas m.m.) och sen är det klart
    /Sharkey

    StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

    Kommentera


    • #3
      Det är antagligen båda, om du ligger på ett vanligt webbhotell.
      Johan Norberg, webbutvecklare.

      @GitHub

      Läs min blogg

      Kommentera


      • #4
        Vad använder du för webbhotell? Loopia gör t ex en stor del av jobbet åt dig.
        Kolla på deras sida så får du riktigt bra guider.
        Last edited by Spöket; 2014-11-23, 06:26.

        Kommentera


        • #5
          Du kan ju även bara dra över allt via ftp, så redigerar du mysqlfilens "options" table i databasen, det är typ bara "url och home" som behöver ändras så har sidan bytt hem..

          Kommentera


          • #6
            rawdesigns skrev: Visa inlägg
            Du kan ju även bara dra över allt via ftp, så redigerar du mysqlfilens "options" table i databasen, det är typ bara "url och home" som behöver ändras så har sidan bytt hem..
            Det är ju inte riktigt så enkelt med WP, då absoluta URLr lagras i t.ex. wp_posts också. Beroende på plugin etc. så kan man ha länkar som dräller lite överallt. Man kan dock dumpa db till .sql-fil, och köra sök och ersätt på gamla och nya URLn.
            Johan Norberg, webbutvecklare.

            @GitHub

            Läs min blogg

            Kommentera


            • #7
              Precis, inte alls så enkelt, om det vore för https://interconnectit.com/products/...ess-databases/

              Ett verktyg för att just flytta WP-sajter som jag använt mycket.

              1) Flytta filerna.
              2) Ladda upp mappen för SearchReplaceDB i rooten.
              3) Gå till mappen, så är dina Wordpressinställningar redan inlästa.
              4) Tryck Analyze eller Dry-run för att testa så att allt verkar rätt.
              5) "Live run", sen är det klart.

              Glöm inte att radera mappen efteråt, sålänge den finns kvar kommer vem som helst åt din databas!

              Du kan med fördel ange "://sub.domain.com istället för sub.domain.com för att scriptet inte ska sabba ev. mailadresser etc. som ev. finns bland inställnignarna

              Den här ändrar alltså ALLT, i ALLA databastabeller, även värden som är serialized. Så det är det absolut lättaste och snabbaste sättet att flytta en WP-installation.
              //Micke Andersson
              Hemsida | Kontakta
              ----------------------
              "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

              Kommentera

              Working...
              X