Meddelande

Minska
No announcement yet.

I vilket format ska man maila sitt CV?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • I vilket format ska man maila sitt CV?

    Håller på att söka sommarjobb och frågan är vilket format man ska maila sitt CV som jag skrivit i MS Word 2007. .pdf (Adobe Acrobat som förmodligen de flesta företagen har), .docx (vet några företag som inte uppdaterat till senaste Office än) eller .doc (kanske ett säkert kort och tror inte mitt CV påverkas av ett äldre format).
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

    Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

  • #2
    Jag skulle valt pdf alla kan läsa .pdf filer och det ser likadant ut för alla som läser det oavset platform (pc, mac, *nix ...).

    .doc/.docx skulle jag undvika av flera skäl men det starkaste är av säkerhetsskäl, ett annat argument är att formateringen av dokumentet kan visas olika beroende på vilken version och hur word (fonter, marginaler ..) är installerat. Det som du tycker ser snyggt ut kan se förjäkligt ut hos den som anställer.
    So long and thanks for the fish.

    Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

    Kommentera


    • #3
      Helt klart PDF. Det har alla tillgång till. Om du är osäker kan du skicka med både och. PS du glömmer väl inte det personliga brevet? DS
      LiljaOnline

      Kommentera


      • #4
        Jag slår också ett slag för PDF.
        @aviddevguy

        Kommentera


        • #5
          Jag brukar skicka som PDF.
          Men många skriver att dom vill ha dom i word. Ser inga problem med att skicka i docx format i så fall. Alla (uttalas dom flesta) har väl installerat Office 2007 compability pack om dom har äldre versioner av Office.
          Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
          ><((((º>

          Kommentera


          • #6
            PDF om inget annat önskas.

            Kommentera


            • #7
              Pedda skrev: Visa inlägg
              Jag brukar skicka som PDF.
              Men många skriver att dom vill ha dom i word. Ser inga problem med att skicka i docx format i så fall. Alla (uttalas dom flesta) har väl installerat Office 2007 compability pack om dom har äldre versioner av Office.
              Skickar jag CV (eller andra dokument som jag inte vill att folk ska kunna jiddra i) som Word så ser jag till att låsa det.
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                Självklart PDF. För mig är Microsoft Word ett ordbehandlingsprogram. Inget man använder för att läsa dokument. PDF ser jag som en digital utskrift av, t.ex. ett Word-dokument. Ska jag skicka en CV så skickar jag en utskrift, inte en redigerbar källfil.
                The future is today, worry about it tomorrow

                Kommentera


                • #9
                  Utskriven som PDF i de fall inget annat krävs.
                  resebloggen # twitter # instagram

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skickar i PDF. Ytterst sällan jag stöter på krav på Word-format och när det väl händer höjer jag på ögonbrynen

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag vågar påstå att det aldrig finns någon anledning att skicka CV som något annat än en pdf.

                      Kommentera


                      • #12
                        sgtpepper skrev: Visa inlägg
                        Jag vågar påstå att det aldrig finns någon anledning att skicka CV som något annat än en pdf.
                        Det finns rekryterare vars system bara klarar att söka i Word- eller rena textdokument.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

                        Kommentera


                        • #13
                          En amatörmässig fråga, jag vet Men hur skapar man ett PDF-dokument? Alltså välja fonter, färg och allt, precis som i Word. Jag brukar skicka min ansökan som .doc men i fortsättningen blir det säkert .pdf

                          Kommentera


                          • #14
                            EastonHockey skrev: Visa inlägg
                            En amatörmässig fråga, jag vet Men hur skapar man ett PDF-dokument? Alltså välja fonter, färg och allt, precis som i Word. Jag brukar skicka min ansökan som .doc men i fortsättningen blir det säkert .pdf
                            Väljer du färger och typsnitt på din skrivare innan du skriver ut ett dokument också?
                            Se pdf-filerna som utskrifter av befintliga dokument. De ser, i bästa fall ut, precis som det gör i din ordbehandlare eller som du skulle förvänta dig dokumentet se ut om du skrev ut det på din skrivare. Det finns plugins att skaffa till Word för att exportera ett doc till pdf. Skriver du i OpenOffice så finns det stödet redan inbyggt.
                            The future is today, worry about it tomorrow

                            Kommentera


                            • #15
                              Till Office2007 finns en gratis plugin att hämte ner från Microsoft, i 2010 beta finns den inbyggd.

                              I bägge fallen väljer man "Spara som" och väljer pdf.
                              So long and thanks for the fish.

                              Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                              Kommentera

                              Working...
                              X