![]() |
|
|
|||||||
| Internet & Webbtjänster Diskussioner och frågor rörande webbhotell, webbtjänster m.m. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-04-28
Lösningar: 0 |
google på svenska
Jag har länge haft ett Google-sökfält på min sida och det har
alltid funkat fint, men nu klarar den inte av svenska tecken längre. Jag har testat flera andra sidor med sökfält och de har samma problem, så jag tror att Google ändrat något (charset, kanske?) Har någon här märkt samma sak eller har ni något tips på vad jag ska ändra i min kod? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 33 |
Finns väl inte så mycket att ändra i den koden, Först tänkte jag att man skulle byta ut google.com mot google.se, Men testade det och det fungerade inte utan blev samma problem, Ersata Svenska tecken mot ???....
Ska undersöka så får vi se ifall jag återkommer med något svar..
Mina bilder: New York 2004 :: New York 2009 ------------------------------------------ $harbel Touma - Vi kommer aldrig förlåta dig, Försvinn från vår klubb... ------------------------------------------ Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-18
Lösningar: 28 |
Det verkar vara ett problem hos Google. Svenska tecken fungerar inte här heller: http://www.google.se/intl/sv/searchcode.html
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Jag vet! Det är i pricip den koden jag plockat till min sida.
Det skumma är att det funkar fint att söka från själva söksidan och den enda skillnaden jag ser i den koden är att den är skriven i charset UTF-8 och min i ISO-8859-1. I värsta fall får man skriva ett litet JS som "översätter" men det vore att ge upp .
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Du menar att det är dessa:
<meta HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1"> (din) resp <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8"> (googles) som skiljer? De ska inte spela någon roll, de beskriver väl bara hur webbläsaren skall presentera webbsidan?! Det hjälper i vilket fall inte att köra med UTF-8 heller, jag har provat. Det måste vara bättre att Google löser detta problem. Alla som länkar till dem via denna typ av sökruta "lider" ju av detta problem! Prova att maila Google!
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-05-25
Lösningar: 6 |
pådin sida när du klickar på sök så lägg till en funktion i javascript
som konverterar å ä ö till rätt tecken för sökningen. Då t.ex %C3%A5 är lika med å.
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Det räcker med att lägga till
<input type=hidden name=oe value="latin1"> <input type=hidden name=ie value="latin1"> i den <form> där sökning görs (prova själv på http://cr.st )! Men, som sagt, scriptet på Googles sida fungerar inte.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Tack Nicclas!
Det funkar och det var det viktigaste för tillfället. |
|
|