Verkligen ingen som har några idéer?
Hej
Nu vet jag att många här kommer bli tokig över den här tråden, med tanke på att det finns 250 till ;)
Jag håller på och sliter håret här, har letat igenom de trådar som dyker upp när man söker på "språk", ja, det är ganska många.
Jag ska hur som helst ha två språk på min hemsida (Svenska+Engelska) och har nu lite problem.
Har löst själva översättningen av vissa saker, har bara lista variabler under varann, ex.:
mBB_Phrase_bIndex = "Forumindex"
mBB_Phrase_bRules = "Regler"
mBB_Phrase_Last_Reply = "Senaste Inlägg"
mBB_Phrase_Threads = "Trådar"
mBB_Phrase_Thread = "Tråd"
mBB_Phrase_Posts = "Inlägg"
mBB_Phrase_No_Posts = "Inga Poster"
mBB_Phrase_Deleted = "Raderad"
mBB_Phrase_Cause = "Orsak"
mBB_Phrase_Not_Aviable = "Ingen information hittades"
mBB_Phrase_Important = "Viktigt"
Sen har jag bara (kort och gott) lagt "in" dessa variabler där de ska visas.
Det här funkar bra, men vet inte hur pass optimalt, då denna includefil som innehåller alla språkvariablar laddas om varje gång en ny sida laddas.
Problemet har jag kommit till nu, när jag ska översätta min fil med javascripten, dessa finns inuti en .js-fil som inkluderas.
Har tittat lite på phpBB, ett forum, där det används språkfiler. Det är php-filer med variabler, precis som hos mig, men sen verkar de använda XML eller något liknande, för att 'få in' språket på rätt ställen.
De har nämligen templatefiler (.tpl) och sen ex.: {MESSAGE_ERROR} när de tex. ska visa ett felmess.
Nu vill jag göra på något liknande sätt, med XML, det låter 'tufft' att prova på.
MEn jag skulle gärna vilja ha lite mer info och gä'rna scriptexempel på hur jag skulle kunna göra.
Har sett att många undrar över det här och får jag ihop detta blir jag kanonglad.
Tack för hjälpen!