echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Hej!
Jag har sökt lite i forumet och hittade inget speciellt om det här ämnet. Det är möjligt att jag inte ställer rätt sökkriterier, men jag hittade i alla fall inget. Det verkar inte finnas så mycket på google heller, men ni kanske vet?
I alla fall... Min fråga är hur man på bästa sätt kan koppla en site till en databas. Om man utelämnar de minsta detaljerna - hur?
Jag vill läsa all information från en seria tabeller, och jag vet hur jag skapar asp:repeater, datalist etc, så det är inget problem, men hur skriver man för att man i länkarna ska kunna skriva page.aspx?page=2? Då så att den håller koll på om det finns en post med id 2 och om det inte finns det, serverar besökaren förstasidan - hur? Sen - är det normalt att lägga in hela HTML texten med text-formateringstaggar och allt i fälten i databasen eller har man kolumner för varje rubrik och tillhörande paragraf?
Vad jag undrar över är alltså hur man bygger upp det eftersom jag inte har programmerat i C# och Access så länge på webben.
MVH Henrik
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg ja, det gör den. jag ska kolla på den, och det är VERKLIGEN tid för mig att lära mig OO programmering! :) Men med så bra exempel ska det väl vara lugnt.
Jag ska kolla in den, för det är ganska mycket att läsa och förstå. Återkommer imorgon (lite sent nu).
//henke
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Jag har en fråga - hur får man csc att fungera från kommandoprompten? - kompilera .cs filer. Nu svarar den att det inte "är ett internt kommando, .... bla bla..."
så tacksam för svar!
//Henke
jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg Anger du korrekt sökväg till kompilatorn?
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Jag gick in i prompten, hittade min applikationsfolder. Sen hade jag en .bat fil som fanns i den katalogen. I prompten skrev jag då "build" som min .bat-fil hette.
I .batfilen fanns
csc /out:uploadimghd.dll /t:library /r:System.dll;System.Web.dll *.cs
Den ville inte kompilera mina .cs filer...
Så ska man inte lägga till sökvägen i nåt register för att kunna hänvisa till csc från vilken mapp som helst i prompten? Hur gör man?
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg My computer->högerklick->properties->advanced->enviroment variables->Editera path i den understa rutan.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg :s, den svarar fortfarande att det inte är ett giltigt kommando.
Som variabel skrev jag "csc", som variabelvärde skrev jag:
"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\csc.exe"
stämmer inte detta?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Du ska lägga in "C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\" i PATH variabeln, då blir alla filer i den katalogen direkt åtkomliga utan hela sökvägen.