webForumDet fria alternativet

Layout för effektiv databashantering på en site

9 svar · 504 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Hej!

Jag har sökt lite i forumet och hittade inget speciellt om det här ämnet. Det är möjligt att jag inte ställer rätt sökkriterier, men jag hittade i alla fall inget. Det verkar inte finnas så mycket på google heller, men ni kanske vet?

I alla fall... Min fråga är hur man på bästa sätt kan koppla en site till en databas. Om man utelämnar de minsta detaljerna - hur?

Jag vill läsa all information från en seria tabeller, och jag vet hur jag skapar asp:repeater, datalist etc, så det är inget problem, men hur skriver man för att man i länkarna ska kunna skriva page.aspx?page=2? Då så att den håller koll på om det finns en post med id 2 och om det inte finns det, serverar besökaren förstasidan - hur? Sen - är det normalt att lägga in hela HTML texten med text-formateringstaggar och allt i fälten i databasen eller har man kolumner för varje rubrik och tillhörande paragraf?

Vad jag undrar över är alltså hur man bygger upp det eftersom jag inte har programmerat i C# och Access så länge på webben.

MVH Henrik

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Följande tråd tar upp mycket när det gäller databashantering, http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=29&threadid=61076

ja, det gör den. jag ska kolla på den, och det är VERKLIGEN tid för mig att lära mig OO programmering! :) Men med så bra exempel ska det väl vara lugnt.
Jag ska kolla in den, för det är ganska mycket att läsa och förstå. Återkommer imorgon (lite sent nu).
//henke

Jag har en fråga - hur får man csc att fungera från kommandoprompten? - kompilera .cs filer. Nu svarar den att det inte "är ett internt kommando, .... bla bla..."
så tacksam för svar!

//Henke

jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg

Anger du korrekt sökväg till kompilatorn?

Jag gick in i prompten, hittade min applikationsfolder. Sen hade jag en .bat fil som fanns i den katalogen. I prompten skrev jag då "build" som min .bat-fil hette.
I .batfilen fanns

csc /out:uploadimghd.dll /t:library /r:System.dll;System.Web.dll  *.cs

Den ville inte kompilera mina .cs filer...

Så ska man inte lägga till sökvägen i nåt register för att kunna hänvisa till csc från vilken mapp som helst i prompten? Hur gör man?

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

My computer->högerklick->properties->advanced->enviroment variables->Editera path i den understa rutan.

:s, den svarar fortfarande att det inte är ett giltigt kommando.
Som variabel skrev jag "csc", som variabelvärde skrev jag:
"C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\csc.exe"
stämmer inte detta?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Du ska lägga in "C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\" i PATH variabeln, då blir alla filer i den katalogen direkt åtkomliga utan hela sökvägen.

Tack det fungerade.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)