webForumDet fria alternativet

HTML-validering av wF

Om webForum

11 svar · 828 visningar · startad av shun

Medlem sedan mars 2004230 inlägg
Frågan#1

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.webforum.nu/index.php%3Fs%3D
Beror dessa fel på att det är ett forum, eller vad?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nej? :) Snarare på att forumet är felkonstruerat. :p

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Egentligen är nog orsaken att varken vBulletin 2 (med eller utan wF:s egna kodtillägg) eller wF:s väldigt speciella mallar skapats med någon som helst tanke på validering ;)

Validering var väl helt enkelt mest en trend och inte ett allmänt accepterat krav när forumet en gång lades över på vB2, och knappt något forum eller något publiceringssystem petade ur sig validerande kod dåförtiden såvitt jag minns... ;)

Anyways - wF kommer att validera både map xhtml och CSS efter övergången till vBulletin 3 ;)

Jag försöker bara hitta en möjlig ursäkt:P Är det någon som borde ha koll är det väl ändå de ansvariga för wF..

Okej jarvklo, skrev #4 innan jag läst ditt svar. Kommer det att bli helt CSS- baserad positionering, istället för tabeller då?

Det återstår att se.

Tabeller kontra CSS-positionering har ju egentligen inget med valideringen av koden att göra, utan faller mer under tillgänglighet, och det är en *helt* annan historia ;)

Koden som vBulletin 3 spottar ur sig i sina grundmallar är idag hursomhelst tabellbaserad, men den validerar och som det ser ut nu kommer vi inte ha möjlighet (vi har svårt nog att hinna få igång wF överhuvudtaget som du kan se här) att göra om samtliga mallar från scratch, speciellt inte som vi kommer att köra ett separat skalsystem för framsidan ovanpå vBulletin3 också, ett skalsystem som också spottar ur sig tabeller...

Men eftersom en uttalad ambition är att försöka minska wF:s, idag onödigt stora, bandbreddsuttag så kommer koden succesivt att förbättras även efter övergången till vBulletin 3.

Just nu försöker vi få så mycket gjort med så lite ändringar som det bara är möjligt i just mallarna eftersom all tid går åt till få igång alla specialfunktioner så att vi kan migrera...

Alltid skönt med förbättringar iaf (även om man inte får någon 100%-ig CSS-lösning) :P

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

shun skrev:

Alltid skönt med förbättringar iaf (även om man inte får någon 100%-ig CSS-lösning) :P

Varför skulle man ta bort tabelldata och ersätta dessa med css? Förklara gärna det för mig (jag syftar inte på css-baserad design).

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Pace skrev:

shun skrev:

Varför skulle man ta bort tabelldata och ersätta dessa med css? Förklara gärna det för mig (jag syftar inte på css-baserad design).

Bra fråga. :) Datan i ett forum är ju i stort en tabellpresentation.

shun skrev:

hihi - Frågan i tråden handlar om validering av HTML och CSS som jag förstår den...

Det där med "tabeller kontra endast CSS för layout" är en evighetsdebatt som IMHO passar bäst i "det eviga kriget" eftersom bägge lägren har mycket giltiga och övertygande argument för sin respektive åsikt...

wF är ett forum där innehållet i inläggen är det viktiga - den DHTML-kod som bygger webbsidorna har aldrig varit menad att vara perfekt som förebild av praktiska skäl... Men vi kommer iallafall att ha "giltig" kod efter övergången till vB3 ;)

:birp

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag jobbar på att laga HTML-koden till vB3.5. Det kommer dock inte validera eftersom (bl.a.) mappas till <font>. Men bortsett från presentationskod som genereras av användarnas inlägg borde resten vara korrekt HTML4 Strict.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

zcorpan skrev:

Jag jobbar på att laga HTML-koden till vB3.5. Det kommer dock inte validera eftersom (bl.a.) mappas till <font>. Men bortsett från presentationskod som genereras av användarnas inlägg borde resten vara korrekt HTML4 Strict.

Snyggt jobbat! (y)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)