webForumDet fria alternativet

hitachi, maxtor, seagate eller WD?

Datorhårdvara

15 svar · 683 visningar · startad av frankof

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Frågan#1

Upptäcker att bredband kostar diskplats :e funderar på att skaffa en HD till (120Gb verkar lämpligt).
Är det någon av "dom stora" som är "mycket" bättre än dom andra?
IBM(hitachi) hade ju lite knuggligt rykte ett tag.
HDn är mest tänkt att lagra filer på.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Eftersom det rör sig statiskt material
Varför inte en DVD brännare?
Rätt hanterat borde det vara en bättre lösning!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Seagate skulle jag nog föredra, WD duger väl också... Maxtor funkar... men IBM/Hitachi... nä fy fan... jag har haft problem med Deskstar liksom 3 av mina kompisar... helt otroligt, men... aldrig mer en sån för min del iaf...

/red: Om man ska tillägga vad jag kör nu... en Maxtor som jag fick för bra pris, samt en Seagate S-ATA som varken var dyr eller billig, men jag är nöjd ändå :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Efter en Google-sökning hittade jag ett flertal artiklar/trådar om ämnet, och de flesta rekommenderade Western Digital ("WD") och Seagate. Även Maxtor fick lite god kritik, men inte lika mycket som de två.

Det var dock ganska många som klagade på IBM/Hitachi.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

- Hitachi har bäst prestanda, väsnas lagom, och håller ett rimligt pris.

- Western digital, ligger bra med prestanda dock sämre än hitachi, väsnas mer än andra diskar, och kostar mer än dom övriga diskarna. Sitter själv på en 120 Gb, tycker den kan väsnas en del när den börjar varva!

- Seagate, väsnas inte så mkt om den körs i silent mode, prestandan, kan jag inte uttra mig om.

- Maxtor, Bra prestanda, kommer strax efter hitachi och har WD bakom sig, lagom ljudnivå, och mycket hårddisk för pengarna.
sitter själv på 3 ggr 30Gb och 1 200Gb SATA, och är nöjd

Hitachi som tog över IBM's hårddisk utveckling, har visat väldigt goda resultat. Gamla IBM diskarna hade väldigt mycket problem med värme och krashade ofta, men nu när Hitachi tagit över, så har det gått mycket bättre, och diskarna håller över medel standard.

Läste en jätte recension i microdatorn, hmmpf, från April 2004 tror jag, där dom behandlade hitachis framgång inom hårddisk djungeln (ska kolla upp vilken tidning det var)

Lasp skrev:

Eftersom det rör sig statiskt material
Varför inte en DVD brännare?
Rätt hanterat borde det vara en bättre lösning!

Ingen dum ide, problemet är att dvd rymmer aldeles för-mycket/litet beroende på vad man gör.
Nästa dator kommer nog att innehålla en dvd-brännare.

Danny skrev:

Seagate skulle jag nog föredra, WD duger väl också... Maxtor funkar... men IBM/Hitachi... nä fy fan... jag har haft problem med Deskstar liksom 3 av mina kompisar... helt otroligt, men... aldrig mer en sån för min del iaf...

LeonL skrev:

Efter en Google-sökning hittade jag ett flertal artiklar/trådar om ämnet, och de flesta rekommenderade Western Digital ("WD") och Seagate. Även Maxtor fick lite god kritik, men inte lika mycket som de två.
Det var dock ganska många som klagade på IBM/Hitachi.

Det var lite det jag fruktade :e det finns ingen solklar "vinnare" :e
En lite fundering ang. IBM/Hitachi, är det någon som har lite riktiga kassaktionssifror på dom? (n fel/100 enheter)
Sitter med en känsla av att dom har drabbats av lite oförtänt dåligt rykte, en period krängde dom typ tre gånger flera enheter än närmsta konkurent, och då blir det ju flera havarier utan att felfrekvänsen för den delen är större.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Felfrekvensen var väl hög för vissa modeller. Men de nya Hitachimodellerna ska tydligen vara riktigt bra.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Både maxtor och seagate är mycket tysta diskar.
Har aldrig haft problem med dom alls.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle satsa på Hitachi Deskstar 7K250, bra prestanda och hyfsat tyst. I andra hand Seagate, i tredje hand Maxtor och i sista hand Western Digital (pga. ljudnivån). Samsung Spinpoint V80 (5400 rpm) kan också vara ett vettigt alternativ för fillagring då den är både tyst och sval.

Gällande tillförlitlighet finns det siffror på StorageReview.com, diskuterade nyligen detta i en annan tråd (angående :stefan:s PC-bygge, har jag för mig).

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

En av de 3 polare jag nämnde ovan har en Hitachi Deskstar, inte alltför gammal... men den fick värmeproblem, operativet varnade, det blev inget bättre med tiden heller, så nu vågar han inte köra den längre... :)

Det är möjligt att de nyare är bättre...

Det ingen tillverkare som tillverkar garanterat problemfria hårddiskar, så att en av dina bekanta haft problem med en inte allt för gammal Hitachi-disk säger egentligen ingenting.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Har haft en Maxtor Diamond 9 80GB väldigt långe. Är mycket nöjd, den har aldrig krånglat eller liknande.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Har en WD Caviar 80Gb i burken igång 24/7 sen ett bra tag - funkar klockrent. :)

Jag har tydligen en Seagate Barracuda ATA IV (80Gig) i burken nu, om man skulle följa "muskot"s råd å köpa en "Hitachi Deskstar 7K250" (160Gig), skall jag då göra en "rokad" och sätta den nya disken som systemdisk?

7K250 är brutalt mycket snabbare än Barracuda IV, så det kan vara vettigt.

Medlem sedan maj 200143 inlägg

Vilken hårddisk skall man välja?

Hej!

Skall köpa ny hårddisk, men vet inte vilken man skall ha den skall vara tyst, snabb pålitlig.

Har funderat på nedanstående eftersom det är 8 MB bufferminne i den:

JME Data:
- Western Digital WD800JB ATA100 80GB 8 Mb cache Fluid bearing

Har också hört att Seagate och Hitachi skall vara bra!

Undrar också om det är någon som vet hur mycket skillnad det gör att ha 2 Mb eller 8 Mb i buffertminne?

Det är bara Westerns HD som har 8 Mb på en 80 GB hårddisk om man vill ha en IDE 3,5!!

Tacksam för all hjälp!

610 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
468 ms — ändringar (db)