Jag har i tabellen tblUsers_visitors 2 kolumner som heter HomeUserId som är den inloggade användarens ID och HomeVisitorId som är besökarens ID. Jag vill räkna ihop den inloggade användarens alla besök som den personen har fått och min sql-sats ökar inte värdet när man besöker sidan.
Koden är
Set homeCounter=objConn.Execute("SELECT Count(HomeUserId) AS Antal FROM tblUsers_visitors Where HomeUserId="&Session("userID"))
Det är inte fel på den koden, besöker man en sida så läggs posten till i databasen. När jag listar senaste besökare så funkar det och besöksräknaren använder samma tabell
den satsen jag har skrivit står på samma siffra hos den man besöker oavsett hur många gånger man besöker medlemmen, men enligt senaste besökare som använder samma tabell så ser man att besöket har blivit sparat. Så om Senaste Besökare ökar med en post så ska även räknaren öka med 1
det är inget fel på sessions id-t och eftersom senaste besökaren syns som den ska så ska det fungera, men räknaren som räknar antal poster för det aktuella id-t står still
Set visitor=objConn.Execute("SELECT TOP 10 tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.screenname, tblUsers_visitors.ID, tblUsers_visitors.HomeVisitorId, tblUsers_visitors.HomeUserId, tblUsers_visitors.HomeDateVisited, tblUsers_visitors.HomeTimeVisited "&_
"FROM tblUsers RIGHT JOIN tblUsers_visitors ON tblUsers.userID = tblUsers_visitors.HomeVisitorId where HomeUserId="&session("userID") &" GROUP BY tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.screenname, tblUsers_visitors.ID, tblUsers_visitors.HomeVisitorId, tblUsers_visitors.HomeUserId, tblUsers_visitors.HomeDateVisited, tblUsers_visitors.HomeTimeVisited "&_
"ORDER BY tblUsers_visitors.ID DESC")
och den som visar räknaren är
Set homeCounter=objConn.Execute("SELECT Count(HomeUserId) AS Antal FROM tblUsers_visitors Where HomeUserId="&Session("userID"))%>
Jag förstår ändå inte hur datat ser ut. Det är nämligen inget fel på SQL-frågan, under förutsättning att datat ser ut som du förväntar dig, och att id-värdena är korrekta.
Jag förstår ändå inte hur datat ser ut. Det är nämligen inget fel på SQL-frågan, under förutsättning att datat ser ut som du förväntar dig, och att id-värdena är korrekta.
Och om du nu ställer frågan i ditt första inlägg;
*) Vad innehåller session("id")?
*) Vilket resultat får du?
*) Vilket resultat borde du få? (Manuell räkning i databasen kanske krävs?)
Du har nog rätt, Senaste besökare har slutat räkna
Vad är det för fel med den här koden nu då
if not lUserId = lVisitorId then
objConn.execute "INSERT INTO tblUsers_visitors (HomeUserId, HomeVisitorId, HomeDateVisited,HomeTimeVisited) VALUES(" & lUserId & "," & lVisitorId & ",#" & date & "#,#" & time & "#)"
end if