Så här säger Södertörns högskola om att vi med egna dator, alltså vi som inte valt att köpa en IBM dator från högskolan inte får använda det trådlösa nätverket som finns över hela skolan.
Vår utbildning kräver att vi har en bärbar dator. Men jag ville då inte köpa skolans dator där man inte ens får kvitto. Dessutom är den så kass.
Den 1 november kommer IP-adresserna att låsas i nätverket.
Detta innebär att endast högskolans datorer kommer att kunna koppla upp sig på nätverket.
Privata datorer kommer inte att få någon IP-adress och kommer därmed inte att kunna kopplas upp på nätverket. I datorsal MA434 kommer de applikationer installeras som MIT-programmet har i sin utbildning. Bredvid varje dator i MA434 finns en pärm där man bokar tid för att använda datorn.
Alla Sveriges universitet och högskolor är kopplade till ett nätverk som heter SUNET som ligger under vetenskapsrådet. Anledningen till att IP-adresserna låses är att högskolan enligt SUNETs regler måste ha förteckning över alla som använder nätverket i händelse av olaglig verksamhet.
Det har även inkommit en JO-anmälan mot högskolan (diarienummer
199/40/2004) och en utredning
har tillsats. I väntan på utredningens resultat låses IP-adresserna för att högskolan skall kunna garantera säkerheten på nätverket.
Avdelningen för IT
Hur gör KTH kan man tycka som har nätverket öppet för alla?
Lite sköna motargument tack
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Är man tvungen att köpa en dator från skolan för att kunna använda den i nätverket dvs. :q
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg MMXoaqMedlem sedan apr. 200228 inlägg Måste säga arr det där låter som en lam ursäkt från datorsektionen om jag skall jämföra med chalmers så måste man här dock verifiera sig innan man får ett ip borde det inte räcka ned något liknande där?
Eller vill de bara bli av med sktidatorerna :q
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg Låter konstigt. Om man köper en dator en dator från högskolan så är ju den också att betrakta som privat, vilket skulle innebära att den inte skulle gå att använda.
Det är en IBM ThinkPad R40, Celeron 1,7 256 Mb ram 20 gb hårddisk.
300 kr i månaden 10 månader per år i 3 år.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Anledningen till att IP-adresserna låses är att högskolan enligt SUNETs regler måste ha förteckning över alla som använder nätverket i händelse av olaglig verksamhet.
Märklig motivering. Det har ju alltid gått att logga vilka personer som gömmer sig bakom en viss ip-adress vid en viss tidpunkt, så länge som man har någon som helst form av inloggning. Inloggningen behöver inte ens vara manuell. Det är ju bara att kolla hur alla ISP:er sköter sådant. De kan ju helt uppenbart hålla reda på sina kunder, även om de kör med dynamisk ip-adress.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Anledningen till att IP-adresserna låses är att högskolan enligt SUNETs regler måste ha förteckning över alla som använder nätverket i händelse av olaglig verksamhet.
Störtlöjligt.
Om man vill använda sin bärbara på högskolan här och antingen plugga in den i nåt av alla nätverkjack som finns eller köra trådlöst är det bara att knalla upp till Helpdesk och fylla i en ansökan om att få komma åt nätverket genom att de öppnar för din Macadress. :)
Jag tror Södertörn bara vill kränga datorer - de lär ju få en slant per burk av IBM... ;)
De har till och med Leap också på det trådlösa så att man måste ha personliga inloggninsuppgifter för att komma åt det. Plus att de måste aktivera mac-adressen
KTH:s trådlösa nätverk är inte helt öppet.. man loggar in med sitt "KTH-ID" för att få access.
På Haninge är det helt öppet i alla fall. Det var det för ca 1 år sedan då jag gick där.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Trams! Lär bara handla om pengar. Om det skulle vara integritet så skulle det räcka med att ni bara uppger er MAC-adress och sedan får tillgång till nätet.
På Uppsala Universitet räcker det med att man "tar reda på* ssid + krypteringsnyckel, även om administrationen helst ser at man registrerar sin MAC-adress.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg I Skövde är det förbjudet att plugga in egna bärbara i nätet, men vem bryr sig, det står Solaristerminaler precis överallt....
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg På MDH blir man automagiskt förd till en loginsida där man skriver in sitt vanliga SIC-användarnamn och lösenord. Sen får man en ip tilldelad och det är bara att surfa.
Min flickvän är med i kårfullmäktige på Södertörn. Kan ju höra med henne om det här är något de pratat om. ;)
Vad heter hon? Känner en tjej som är med?
Nope inte samma men hör gärna med Lisa
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Re: Dåligt Södertörns Högskola
Addeladde skrev:
Den 1 november kommer IP-adresserna att låsas i nätverket.
Detta innebär att endast högskolans datorer kommer att kunna koppla upp sig på nätverket....
Alla Sveriges universitet och högskolor är kopplade till ett nätverk som heter SUNET som ligger under vetenskapsrådet. Anledningen till att IP-adresserna låses är att högskolan enligt SUNETs regler måste ha förteckning över alla som använder nätverket i händelse av olaglig verksamhet....
... Lite sköna motargument tack
Skönt och skönt... Men det där var det larvigaste jag har hört! :( Borde väl vara direkt olagligt att kräva att du köper just deras datorer? Eftersom SUNET gäller just alla högskolor och universitet så är det ju intressant att notera att andra högskolor fortfarande tillåter andra datorer... §jr
Några konkreta förslag på reaktioner:
Det finns ju en myndighet, vars namn jag inte kommer på just nu, som inte gillar konkurrensbegränsningar. Pröva att ringa dom och höra hur de reagerar?
Ring KTH i Stockholm och hör efter hur de löser problemet. Gå sedan tillbaka till din högskola och fråga varför inte de kan göra likadant... ?
bewernMedlem sedan juni 20023 097 inlägg Re: Re: Dåligt Södertörns Högskola
aasah skrev:
Några konkreta förslag på reaktioner:
Det finns ju en myndighet, vars namn jag inte kommer på just nu, som inte gillar konkurrensbegränsningar. Pröva att ringa dom och höra hur de reagerar?
Ring KTH i Stockholm och hör efter hur de löser problemet. Gå sedan tillbaka till din högskola och fråga varför inte de kan göra likadant... ?
Kan du mena Konkurrensverket :q http://www.kkv.se/