webForumDet fria alternativet

Hemmabio: Begagnad Sony STR-DB940

Ljud & bildur Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

6 svar · 1 164 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag fick ett tips häromdagen om att en bekant är på G att sälja sin hemmabioanläggning, i form av totalt fem högtalare (varav en center) och en förstärkare. Högtalarna har jag ingen aning om men förstärkaren är en Sony STR-DB940 (se bifogad bild). Tanken är att den ska användas tillsammans med TV, DVD-spelare, PS2, dator och en digitalbox.

Nu har jag Googlat en bra stund men av träffarna var det få som gav mig särskilt mycket, i alla fall de som var på svenska. Jag lyckades dock hitta manualen (Manuals » Home Audio » Reciever » DB940) och den har jag snabbt skummat igenom.

Så. Inklusive högtalare är priset satt till 2500:- och nu undrar jag om den är värd det. Det ska väl tilläggas att jag inte är ute efter proffsprylar men inte vilket sunk som helst heller för den delen. ;)
Alla erfarenheter och tips mottages tacksamt, jag är tämligen obekant med förstärkarprylar över huvudtaget.

hemmabio.jpg
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Sony är ett bra märke, och receivern är rik på anslutningsmöjligheter. Till och med phono-ingång! :) Det är det inte alla som har idag. Har du en skivspelare, kan du alltså använda den tillsammans med denna receiver. Det den saknar är väl de allra senaste standarderna som 6.1 för DD och DTS. Men hur många filmer använder dessa standarder förutom LOTR-trilogin? Och ska man använda den standarden, innebär det ännu fler högtalare som ska fylla rummet. Dessutom har den 5.1-ingång, vilket är nödvändigt om du ska kunna avnjuta SACD eller DVD-Audio i full kvalitet. Där är ju ljudsignalen för krävande för att kunna föras över via de vanliga digitalkablarna som finns idag. Jag ser också att den tycks ha ordentliga högtalarterminaler istället för enkla klämlister. Du kan alltså ansluta ganska grova högtalarkablar utan problem.

Jag skulle gissa på att den kan ha kostat runt 5000 kr när den var ny. Den ljudtekniska utvecklingen följer inte samma logik som datorutvecklingen. Därför tror jag inte att dagens receivrar ger särskilt mycket bättre ljud (bland dem i 5000-kr-klassen). Utan det de ger utöver den, är alltså nyare standarder, som ändå inte används i så stor utsträckning, och kanske i alla fall skulle vara för obekväma rent möbleringsmässigt för att kunna använda (fast det beror ju förstås på hur stort vardagsrum du har, och hur tolerant Marja är). Vet du med dig att du kan stå ut med att ha bara 5.1-ljud (vilket inte är så illa), så tycker jag det är ett utmärkt köp. Och att högtalare ingår, gör ju inte saken sämre. :)

Summa summarum, det är en bra receiver som garanterat har bättre ljudkvalitet än en ny receiver för 2500 kr. Eftersom man inte kan tala om något slitage när det gäller receivrar, kan du lugnt utgå från att den är lika bra som när den var ny. Och egentligen, så otroligt stor skillnad gör det knappast att få ytterliggare en bakhögtalare, som en 6.1-standard skulle medge. Det är bara smart att strunta i den absolut senaste standarden och istället köpa en välbyggd receiver som gör sitt jobb ordentligt och välljudande. Slå till!

Vardagsrummet och dess möblering är väl ingen ultimat lösning för den här typen av prylar (och får vi lägenheten som vi kikat på så blir det verkligen att tänka till ordentligt) men man får anpassa sig lite då helt enkelt. Troligtvis gör det nog heller ingen skillnad för mig personligen mellan 5.1 och 6.1-ljud och överlag känns det som att den har det jag behöver och lite till.

Så, din sammanfattning ser ut att kosta mig 2500 spänn. Tack! :e

Så, nu hittade jag måtten på apparaten också och visst ryms den stereobänken (43x16x40cm)! Samtalet där jag bekräftade köpet är gjort så nu är det bara till att invänta helgen och ljudleveransen. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Apropå stereobänken, kom ihåg att en sådan receiver behöver frisk luft. Låt åtminstone 5-10 cm vara fritt ovanför receivern om du inte har möjlighet att ställa den högst upp ovanpå stereobänken. Själv har jag 6 cm fritt ovanför min på 5x100 W. Det verkar räcka bra för min del.

UlfT skrev:

Apropå stereobänken, kom ihåg att en sådan receiver behöver frisk luft. Låt åtminstone 5-10 cm vara fritt ovanför receivern om du inte har möjlighet att ställa den högst upp ovanpå stereobänken. Själv har jag 6 cm fritt ovanför min på 5x100 W. Det verkar räcka bra för min del.

Det ska jag ha i åtanke. Får nog möblera om lite i hyllorna där tror jag.

Då var prylarna äntligen här och jag har så smått börjat att klia mig i huvudet...
Det blir lite tajt alltså, med de 5-10cm som det skrev om ovan. Jag skulle visserligen kunna plocka bort ett hyllplan i bänken men då måste 13,2kg-besten till reciever stå på i alla fall min DVD-spelare. Digitalboxen kommer att krossas så det får jag lösa på annat håll. Hm. Trixigt.

167 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
164 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)