webForumDet fria alternativet

Spam i gästbok!

ASP

11 svar · 691 visningar · startad av k0ffe

Medlem sedan maj 2003352 inlägg
Frågan#1

Jag har träffat på ett litet problem gällande "spam" i en gästbok.
Jag har några funktioner med den vanliga texten, radbryt och div.
Men inte när det gäller smilies fick jag reda på nyss :)

Det var någon som gjort sig lustig och lagt in X antal smilegubbar, så sidan knappt gick att öppna.

Förslag på en bra lösning någon?

Tack på förhand

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ta bort alla smileys.

Det bästa sättet att hålla gästböcker fria från spam, hot, brytna layouter m.m. är att helt enkelt underhålla dem.

Att försöka implementera en "funktion" som ska göra jobbet åt dig, varje gång någon hittar ett nytt sätt att förstöra, är bara extratid och onödigt.

Rensa bort skiten i stället eller skaffa förhandsgranskning innan publicering. Det är oftast bättre än att begränsa tekniskt.

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg

Annars kan man ju läggga in en teckenräknare, max 500tkn exempelvis

Tål att fundera på, tack för förslagen!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Ett tips jag kan ge angående knäppon som bara är ute efter att förstöra/utnyttja gästböcker är att lägga in en:
<meta name="robots" content="noindex, follow"> .
Den första värdet 'noindex' gör att sökrobotar inte indexerar sidan hos en sökmotor. (Det andra värdet 'follow' alternativt 'nofollow' bestämmer om sökroboten får följa upp länkar eller ej.)

Jag har haft ett antal besök från typer som sökt på 'guestbook' på google, fått upp min gästbokssida och sen gått in och spammat eller gjort reklam för nåt dumt. Sedan jag la in meta-raden har jag sluppit dem. :)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

som nämnts ovan, begränsa antalet tecken kan vara ett alternativ:

myText = Left(request("myText"), 500)

Min erfarenhet är att det är för lite med endast 256 tecken, men det är kanske mest en parantes i sammanhanget....

Men är det inte bättre att låsa formuläret till ett antal tecken? Annars ligger ju massa onödigt i db:n om man ändå bara hämtar 500 tecken därifrån?

Dessutom kan det ju bli ganska olustiga slut på inläggen :)

<maxlength="500">

Den fungerar ju endast på en-raders fält, hur skriver man för att göra det i ett fler-radigt?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ska det bara få finnas 500 tecken så begränsar man ju så klart databasfältet till 500 tecken...

hur då? menar du inte begränsa fältet där man skriver in det som ska skickas till databasen?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Varför inte göra så att man bara kan skriva ett gästboksinlägg var 30:e sekund eller liknande? :)

melea->
det är inte det som är problemet, jag vill bara få reda på hur man begränsar inmatningsfältet till ett antal tecken :)

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)