webForumDet fria alternativet

Antifeministiska samfundet...

Politik & samhälle

124 svar · 3 318 visningar · startad av Blårand · sida 3 av 7

Frågan, av Blårand

Antifeminisktiska samfundet heter en hemsida som jag nyligen gjort bekantskap med. Den finns på adressen: <http://www.antifeminist.nu> Tycker "samfundet" på många områden faktiskt går hand i hand med många av de funderingar och synpunkter jag själv haft angående den växante feminströrelsen. Har fått intrycket av att det är ett samfund med rätt så kloka ideér och åsikter, och som inte är extremist

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

*Suck!*

Meddela mig när diskussionen hittat tillbaka till ämnet...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Med all respekt för det du och din vän varit med om, OveRRidE. Men du kan inte jämföra misshandel mot våldtäkt rakt av. Det finns olika grader av misshandel och det finns olika grader av våldtäkt. Hur förnedrande det upplevts är en individuell fråga, hur kallt och empatilöst det ens kan tyckas med sånt resonemang. Det finns en hel del människor som blivit så pass misshandlade att de aldrig nånsin mer kan leva ett normalt liv på grund av de upplevelser de haft - också. (vilket jag på min sida sett på en vänninna som blev halft ihjäslagen av sin sambo). Graden på vad som är värst ligger inte i gärningen utan i förnedringen och upplevelsen av förnedringen. Våldtäkter sker oftast (som jag har fattat det) inom bekantskapskretsen eller att man åtminstone har träffats innan och byggt upp ett (om än litet) förtroende för varandra. Ur det så blir det så mycket värre.

Överlägsenhet, styrka, respekt och rädsla kommer alltid in i bilden

Jag vill påstå att det är det här som är den styrande faktorn i såväl misshandel som våldtäkt och att det är den faktorn som även tar på offret.

Jag har inte heller förnekat att det är män som är överrepresenterade i statistiken. Men jag håller inte med om att det är en fråga endast för männen själva utan att det är en hel hög med påverkbara faktorer som ligger bakom (bland annat det redan nämnda). Jag tror inte alls att det är genetiskt betingat och därför är det enligt mig fel att dra gränsen vid män ur generella termer. Det finns gott om män som inte har några som helst behov av att nyttja makt över andra individer och det finns gott om män som visserligen har dessa behov men inte på det sättet att det yttrar sig genom våldshandlingar.

För ett antal år sen var jag tillsammans med en rabiat skata som misshandlade såväl sina ungar som mig. Inte fasen föll det mig in att ens höja handen. Däremot tog jag mitt pick och pack och drog efter händelserna och ordnade för hennes ungar på ett annat vis. Människan visade samma frenesi att hävda sin makt som de män du hänvisar till och det fick ivf mig att inse att detta inte är en genetisk könsfråga utan att det är ett socialt beteende (som då går att avhjälpa).

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

fiddler skrev:

Meddela mig när diskussionen hittat tillbaka till ämnet...

Jag har uppfattat det som att den här tråden handlar om feminism, antifeminism och jämställdhet. Har du något att bidra med får du gärna göra det.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Web-Tor skrev:

Vi har nu kommit fram till att män är överrepresenterade bland gärningsmännen. Vi är säkert överens om att något måste göras åt det här, eller?

Jag har varit av den åsikten hela tiden.

Web-Tor skrev:

Vi har också kommit fram till att män är överrepresenterade bland våldsoffren. Frågan är om vi är överens om att något måste göras här också?

Män må vara överrepresenterade som våldsoffer, ja, men fortfarande; jag ser det som en annan fråga.

Det kan låta banalt och jag förstår om du tycker att frångår ämnet, men fortfarande så handlar feminismen (som enligt mig råkar vara en stor del av topic i denna tråd) om kvinnornas kamp, inte mot männen som många tror, utan snarare mot orättvisor. Eftersom jag ser den här frågan ur ett könspespektiv, vilket starkt ifrågasätts varthän man hamnar, så kämpar jag faktiskt för hämmandet av sexualitetsbrott mot kvinnor och kvinnors ökade rätt i samhället, snarare än det rena våldet mot män. Som jag sa innan; banalt, eller hur? Men sån är jag. :r

Poängen är; inte bara behöver män som gärningsmän minska i statistiken för våld och sexbrott mot kvinnor, de behöver minska ur statistiken för våld mot män också. Brutalt nog kan man väl säga att det manliga könet föreligger en aning mer våldsamma tendenser än det kvinnliga?

PeW skrev:

Med all respekt för det du och din vän varit med om, OveRRidE. Men du kan inte jämföra misshandel mot våldtäkt rakt av. Det finns olika grader av misshandel och det finns olika grader av våldtäkt. Hur förnedrande det upplevts är en individuell fråga, hur kallt och empatilöst det ens kan tyckas med sånt resonemang. Det finns en hel del människor som blivit så pass misshandlade att de aldrig nånsin mer kan leva ett normalt liv på grund av de upplevelser de haft - också. (vilket jag på min sida sett på en vänninna som blev halft ihjäslagen av sin sambo). Graden på vad som är värst ligger inte i gärningen utan i förnedringen och upplevelsen av förnedringen.

Kanske missförstår du, men det jag menar är att våldtäkt ur min synpunkt, alltid är värre än misshandel. Anledningen för varför de inte går att jämföra är att det, trots allt, är två skilda saker.

Jag skrev även att misshandel kan vara brutalt också, det förstår väl jag också, men isåfall måste det nå höga höjder. En våldtäkt är alltid en våldtäkt, en misshandel kan vara allt från en knytnäve till mordförsök.

PeW skrev:

Våldtäkter sker oftast (som jag har fattat det) inom bekantskapskretsen eller att man åtminstone har träffats innan och byggt upp ett (om än litet) förtroende för varandra. Ur det så blir det så mycket värre.

Huruvida de sker inom vänskaptskretsar vet jag inte, men jag vet att det förtroende som finns mellan offret och gärningsmannen gör det svårare för offret att förstå och bearbeta händelsen.

Pew skrev:

Jag har inte heller förnekat att det är män som är överrepresenterade i statistiken. Men jag håller inte med om att det är en fråga endast för männen själva utan att det är en hel hög med påverkbara faktorer som ligger bakom (bland annat det redan nämnda). Jag tror inte alls att det är genetiskt betingat och därför är det enligt mig fel att dra gränsen vid män ur generella termer. Det finns gott om män som inte har några som helst behov av att nyttja makt över andra individer och det finns gott om män som visserligen har dessa behov men inte på det sättet att det yttrar sig genom våldshandlingar.

Spelar det någon roll ifall det är genetiskt betingat eller inte? Det är fortfarande män. Jag hatar inte alla män, PeW. Jag vet även att alla män inte är våldsamma eller våldtäktsmän. Detta verkar dock vara t.ex. antifeministers främsta åsikt och argumentationsvapen; att feminister är manshatare som bara vill roffa åt sig all makt.

Tyvärr pekar statistiken mot oss i detta fall, där oss är män.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag vet även att alla män inte är våldsamma eller våldtäktsmän. Detta verkar dock vara t.ex. antifeministers främsta åsikt och argumentationsvapen; att feminister är manshatare som bara vill roffa åt sig all makt.

Något som verkligen förgiftar debatten, är den kollektivistiska synen. Fram för mer individualism! Män är inget likriktat kollektiv som alla våldtar och misshandlar. Feminister är inte heller något likriktat kollektiv som alla hatar män. Sedan är det en annan sak att det finns män som våldtar och misshandlar, och att det finns feminister som hatar män. Men därav kan vi inte fördömma någon för att denne är man eller feminist. Utan vi måste se till den enskilde individen.

OveRRidE skrev:

Det kan låta banalt och jag förstår om du tycker att frångår ämnet, men fortfarande så handlar feminismen (som enligt mig råkar vara en stor del av topic i denna tråd) om kvinnornas kamp, inte mot männen som många tror, utan snarare mot orättvisor.

Jag uppfattar det som att trådskaparen vill ha en diskussion kring feminism, antifeminism och jämställdhet. Att då bara prata om kvinnors situation tycker jag motverkar trådens syft.

OveRRidE skrev:

Män må vara överrepresenterade som våldsoffer, ja, men fortfarande; jag ser det som en annan fråga.

Jag ser det som en jämställdhetsfråga och det är ju faktiskt en del av trådens topic.

Medlem sedan aug. 200430 inlägg

Men, antifeministiska samfundet. Är det verkligen på allvar? Vilket klysha! Kolla på styrelsen, smeknamn som 'Sprithitler' och 'phulingen'. Att det bara skulle vara män var inte direkt oväntat, inte heller att det skulle vara främst gubbar och tonåringar.

Jag (och så gott som alla andra feminsiter) vet redan hur vanligt det är att feminism missförstås, men att det kunde missförstås såhär mycket!? Dessutom av några som påstår sig ha granskat feminismen. Jag kan tycka att de då borde klara av att se längre än till namnet som sticker så vasst i mångra mäns ögon/öron. Kanske borde de också se att kvotering inte är något som av feminsiter anser som den ultimata lösningen utan som något nödvändigt ont i den tid då kvinnor är underrepresenterade och män ständigt gynnar män.

Blårand skrev:

Ca 50% av alla polisanmälda fall av barnmisshandel sker när föräldrarna genomgår en vårdnadstvist, och där kvinnan anmäler mannen för att kunna dra fördelar av detta i vårdnadstvisten. En majoritet av de anmälda fallen av incest, görs av kvinnor som ligger i vårdnadstvist med sina män.

Jag tycker det är konstigare att enligt din statistik är 50% som INTE ligger i vårdnadstvist då man anser att sin partner förgriper sig på sitt barn.
Hur kan man anmäla sin man för incest utan att söka egen vårdnad för barnet?

Vidare är jag glad över att se att ingen nappade på Blårands idéer. Det glädjer mig att se att så många förkastar det pinsamma samfundet.

- J.S

Tor skrev:

Jag uppfattar det som att trådskaparen vill ha en diskussion kring feminism, antifeminism och jämställdhet. Att då bara prata om kvinnors situation tycker jag motverkar trådens syft.

Det kan tyckas, men så är ju du antifeminist och jag feminist.

Web-Tor skrev:

Jag ser det som en jämställdhetsfråga och det är ju faktiskt en del av trådens topic.

Trådens topic handlar uppenbarligen om antifemism, inte jämställdhet.

Jag vet inte, men utrop i den här stilen hittar man nog inte ens på den mest våldsamma feministens plakat;

www.antifeminist.nu:s manifest skrev:

Vi förkastar feminismens manssyn, välvilligt förmedlad genom media och politiker, där den svenske mannen som kön ofta stämplas som förtryckande, privilegierad, oduglig och/eller kriminell. Vanliga svenska män och deras synpunkter i frågan har därmed ignorerats eller avfärdats. Vi förkastar också feminismens syn på kvinnor som offer för omständigheter och att kvinnor skulle vara oförmögna att tänka själva och fatta egna beslut.
Dessutom motsätter vi oss feminismens föraktfulla syn på den traditionella kvinnligheten.

OveRRidE skrev:

Kanske missförstår du, men det jag menar är att våldtäkt ur min synpunkt, alltid är värre än misshandel. Anledningen för varför de inte går att jämföra är att det, trots allt, är två skilda saker.

Jag tror inte att jag missförstår dig. Men du får gärna utveckla det du just skrev med en motivering om hur det spelar roll att det till benämningen är olika saker. För mig är även våldtäkt en form av misshandel och jag kan omöjligt värdera det ena värre än det andra bara genom benämningar.

Spelar det någon roll ifall det är genetiskt betingat eller inte? Det är fortfarande män.

Ja, det gör det. Eftersom ifall det är socialt betingat är lättare att bota och åtgärda än om det är genetiskt. Skillnaden ligger i hur man betraktar det. Är det socialt betingat är det en fråga för alla (såväl män som kvinnor) att arbeta mot det då det handlar om attityder, grupptryck m.m. Är det genetiskt är det svårare för oss alla (i egenskap av medmänniskor) att kunna hjälpa till.

Tyvärr pekar statistiken mot oss i detta fall, där oss är män

Ja men genom att använda statistiken på det sättet löser man inga problem. Genom att dela in befolkningen i olika grupper och framstå den ena som värre än den andra utan att konstruktivt lägga fram förslag på lösningar blir det tyvärr bara värre - enligt min uppfattning.

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Jag vet även att alla män inte är våldsamma eller våldtäktsmän. Detta verkar dock vara t.ex. antifeministers främsta åsikt och argumentationsvapen; att feminister är manshatare som bara vill roffa åt sig all makt.

Något som verkligen förgiftar debatten, är den kollektivistiska synen. Fram för mer individualism! Män är inget likriktat kollektiv som alla våldtar och misshandlar. Feminister är inte heller något likriktat kollektiv som alla hatar män. Sedan är det en annan sak att det finns män som våldtar och misshandlar, och att det finns feminister som hatar män. Men därav kan vi inte fördömma någon för att denne är man eller feminist. Utan vi måste se till den enskilde individen.

Har du läst de artiklar som finns publicerade på webbplatsen? En del av dem är verkligen intressanta i den synpunkten att man kan börja undra vad ända in i tomteskogen det var skribenten rökte på innan han satte fingrarna på tangentbordet. Men givetvis, precis som i 'feministlägret' så finns det väl antagligen mindre begåvade pojkar som också vill uttrycka sig och skrika som feministerna gör.

Faktum är att det inte finns så mycket som ett enda litet, pyttelitet argument där antifeminister håller med feminister, inte som jag har hittat iallafall. Var ligger hatet då isåfall?

Medlem sedan aug. 200430 inlägg

Hehe. Om feminismen stod för det som antifeminsiterna verkar tro så skulle jag inte heller stödja feminism.
Nu råkar det ju vara så att deras lilla manifest är ett bländande solklart bevis på att hela deras samfund är byggd på en egen påhittad tolkning av feminism.

J.Sebring skrev:

Att det bara skulle vara män var inte direkt oväntat.

Lika väntat som att den feministiska tidningen Bang bara ha kvinnliga medarbetare. Eller att Attacs feministnätverk bara har kvinnliga kontaktpersoner.

Många feministiska sammankomster är ju separatistiska och där är ju inte män överhuvudtaget inte välkomna. Är det jämställdhet?

OveRRidE skrev:

Det kan tyckas, men så är ju du antifeminist och jag feminist.

Jo, jag är antifeminist i den aspekten att jag inte tycker att man ska döma människor efter deras könstillhörighet. Jag är däremot inte med i Antifeministiska samfundet. Jag står inte heller bakom allt som skrivs av andra som kallar sig för antifeminister.

Trådens topic handlar uppenbarligen om antifemism, inte jämställdhet.

Om du anser att jag frångår topic när jag skriver om jämställdhet - varför skriver du då om feminism?

PeW skrev:

OveRRidE skrev:

Jag tror inte att jag missförstår dig. Men du får gärna utveckla det du just skrev med en motivering om hur det spelar roll att det till benämningen är olika saker. För mig är även våldtäkt en form av misshandel och jag kan omöjligt värdera det ena värre än det andra bara genom benämningar.

Kan du personligen tänka dig något mer motbjudande, äcklande, förnedrande eller hemskt än att helt maktlös och vettskrämd bli, med våld, penetrerad av en främmande (eller inte) man, mot din egen vilja, som eventuellt kan ge dig sjukdomar som HIV, men för livet, oönskad graviditet och antagligen skador i underlivet som kan rendera i ofruktbarhet för resten av ditt liv? Det absolut mest privata för en människa, det mest intima två människor kan göra och som är till för njutning, kärlek och fortplantning, stulet av någon som inte kunde ragga upp en egen brud? Jämför du detta med en misshandel så vet jag inte var jag tar vägen. Du vet lika väl som jag att den vanligt förekommande misshandeln och den vanligt förekommande våldtäkten inte går att jämföra pga. detta.

Du kan fråga vem som helst, fråga vem som jävla helst; "Om du fick välja, skulle du vilja bli våldtagen eller misshandlad?" Vad tror du svaret blir, Pew?

PeW skrev:

Spelar det någon roll ifall det är genetiskt betingat eller inte? Det är fortfarande män.

Ja, det gör det.

Men du skrev ju nyss att du inte tror på det?

PeW tidigare skrev:

Jag tror inte alls att det är genetiskt betingat

Tor skrev:

Eller att Attacs feministnätverk bara har kvinnliga kontaktpersoner.

Attac är antagligen så mycket större och mer internationellt än vad du har den minsta aning om, så det speglar nog inte riktigt sanningen.

OveRRidE skrev:

Attac är antagligen så mycket större och mer internationellt än vad du har den minsta aning om, så det speglar nog inte riktigt sanningen.

Nu tänkte jag på Attacs svenska feministnätverk och dom har enbart kvinnliga kontaktpersoner.

Om jag helhjärtat ska ställa mig bakom någon ideologi skulle det vara ekvivalismen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Har du läst de artiklar som finns publicerade på webbplatsen?

Jag har läst lite av vad som står där. Precis som jag skrev i det citat du valde, ligger felet i en kollektivistisk syn. Medlemmarna i Antifeministiska Samfundet tycks tro att alla feminister är som Margareta Winberg och Gudrun Schyman. Det är därför dessa medlemmar tror att feministerna hatar alla män.

OveRRidE skrev:

En del av dem är verkligen intressanta i den synpunkten att man kan börja undra vad ända in i tomteskogen det var skribenten rökte på innan han satte fingrarna på tangentbordet.

Eller så kanske han åt toppslätskivlingar. Det börjar bli svampsäsong nu. ;)

OveRRidE skrev:

Men givetvis, precis som i 'feministlägret' så finns det väl antagligen mindre begåvade pojkar som också vill uttrycka sig och skrika som feministerna gör.

Jag skulle aldrig drömma om att förneka detta. Men håll med om att dessa idioter får ett förhållandevis blygsamt utrymme i jämförelse med Gudrun Schyman och Margareta Winberg.

OveRRidE skrev:

Faktum är att det inte finns så mycket som ett enda litet, pyttelitet argument där antifeminister håller med feminister, inte som jag har hittat iallafall.

Nej, det är väl ganska naturligt att en organisation och dess antites, inte har många åsikter gemensamma. Fast jag kanske inte förstår vad du menar med detta.

UlfT skrev:

Jag har läst lite av vad som står där. Precis som jag skrev i det citat du valde, ligger felet i en kollektivistisk syn. Medlemmarna i Antifeministiska Samfundet tycks tro att alla feminister är som Margareta Winberg och Gudrun Schyman. Det är därför dessa medlemmar tror att feministerna hatar alla män.

Snarare att alla feminister är rabiata av naturen. Schyman har ju länge haft press på sig att prestera, om hon harplar ur sig nåt olyckligt så tycker iallafall inte jag att det är så konstigt. Jag kan däremot inte förneka att det är olyckligt.

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Men givetvis, precis som i 'feministlägret' så finns det väl antagligen mindre begåvade pojkar som också vill uttrycka sig och skrika som feministerna gör.

Jag skulle aldrig drömma om att förneka detta. Men håll med om att dessa idioter får ett förhållandevis blygsamt utrymme i jämförelse med Gudrun Schyman och Margareta Winberg.

Jo, fast med uttrycket 'feministerna' så menar jag ju snarare de organisationsaktiva personer som inte sitter på riksdagsposter i Sverige. Schyman är en ventil för ånga och någon att ta på allvar, något som feminister annars idag har svårt att få ta del av. Alltså; att jämföra antifeministernas skribenter med Winberg och Schyman och hur mycket mediautrymme de får, det är ju lite konstigt. Jag hade fått för mig att meningen med Antifeministiska Samfundet inte är till för att utöva någon direkt politik, om det nu var den jämförelsen du var ute efter.

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Faktum är att det inte finns så mycket som ett enda litet, pyttelitet argument där antifeminister håller med feminister, inte som jag har hittat iallafall.

Nej, det är väl ganska naturligt att en organisation och dess antites, inte har många åsikter gemensamma. Fast jag kanske inte förstår vad du menar med detta.

Jo, men jag menar snarare att antifeminister är så upptagna med att hata feminister att de glömmer bort själva jämställdhetsfrågan. Det är också därför ofta diskussioner om t.ex. sexvåldet (som ofta vänds till 'vanligt' våld) i samhället kan mynna ut i kommentarer som syftar åt att det är mest synd om männen och att kvinnan utövar någon slags psykisk terror mot alla stackars svenska hemmagrabbar, som t.ex. Blårand gjorde i sina tidiga inlägg.

Om nu svenska killar är så jäkla självständiga och humana som vissa antifeminister framstår som och allt det där, varför måste de framställa sig själva som offer, när det är de själva som har ihjäl/misshandlar varandra?

Jag håller faktiskt med i mycket av det du skriver i det senaste inlägg. Men jag undrar över en sak:

Om nu svenska killar är så jäkla självständiga och humana som vissa antifeminister framstår som och allt det där, varför måste de framställa sig själva som offer, när det är de själva som har ihjäl/misshandlar varandra?

Vem är det som är framställt sig själv som offer men som egentligen är en mördare?

OveRRidE skrev:

Du vet lika väl som jag att den vanligt förekommande misshandeln och den vanligt förekommande våldtäkten inte går att jämföra pga. detta.

Du kan fråga vem som helst, fråga vem som jävla helst; "Om du fick välja, skulle du vilja bli våldtagen eller misshandlad?" Vad tror du svaret blir, Pew?

Vad är vanligt förekommande, enligt DIG? Såvitt jag vet är även mildare former av påtvingat sexuellt umgänge detsamma som våldtäkt och såvitt jag vet är det skillnad på misshandel och misshandel. Vilket som är mest vanligt inom respektive genren har jag ingen aning om så därför vill jag inte dra samma slutsatser som du uppenbarligen gör. Men jag antar att du besitter kunskap om vad som kan betecknas som vanligt inom de (enligt dig) olika begreppen. Jag tycker inte att man kan vara så generell som du är och samtidigt hålla en saklig nivå på diskussionen. Dvs så skulle nog vem som helst välja att bli lite lätt blåslagen mot att bli våldtagen genom penetrering, men jag är inte lika säker ifall det rör sig om en grov misshandel som exempelvis medför ett liv som förlamad från nacken och ner, berövad allt för resten av livet.

OveRRidE skrev:

Men du skrev ju nyss att du inte tror på det?

PeW tidigare skrev:

Jag tror inte alls att det är genetiskt betingat

Vad är det du inte förstår? Jag skrev redan från början att jag inte tror att det är genetiskt betingat och du undrade om det spelade nån roll, varpå jag skrev det du nu citerade (varav bara en del är med här). Är det något oklart?

PeW skrev:

Vad är vanligt förekommande, enligt DIG? Såvitt jag vet är även mildare former av påtvingat sexuellt umgänge detsamma som våldtäkt och såvitt jag vet är det skillnad på misshandel och misshandel. Vilket som är mest vanligt inom respektive genren har jag ingen aning om så därför vill jag inte dra samma slutsatser som du uppenbarligen gör. Men jag antar att du besitter kunskap om vad som kan betecknas som vanligt inom de (enligt dig) olika begreppen. Jag tycker inte att man kan vara så generell som du är och samtidigt hålla en saklig nivå på diskussionen. Dvs så skulle nog vem som helst välja att bli lite lätt blåslagen mot att bli våldtagen genom penetrering, men jag är inte lika säker ifall det rör sig om en grov misshandel som exempelvis medför ett liv som förlamad från nacken och ner, berövad allt för resten av livet.

Det kan vara svårt att göra en jämförelse för vissa, men jag anser fortfarande att våldtäkt är värre, kanske pga. de åsikter jag håller. Det finns alltid en linje av proportion om man jämför två sådana här brott och förlamad från nacken och neråt är inte på samma linje som en våldtäkt, det fattar väl jag också. Som jag skrev innan, de vanligast förekommande misshandelsfallen och de vanligast förekommande våldtäkterna, det är där jämförelsen skall göras, om någonstans överhuvudtaget. Extremfall som t.ex. förlamningsfall eller våldtäktsmord är extremt svårt att jämföra. Förstår du vad jag menar?

PeW skrev:

Vad är det du inte förstår? Jag skrev redan från början att jag inte tror att det är genetiskt betingat och du undrade om det spelade nån roll, varpå jag skrev det du nu citerade (varav bara en del är med här). Är det något oklart?

Det lät lite som du sa emot dig själv bara.

Tor skrev:

Vem är det som är framställt sig själv som offer men som egentligen är en mördare?

Återigen, ingen specifik person, om det nu var det du menade. Däremot, anitfeminister är väldigt ivriga på att tycka synd om männen, när jag anser att det snarare är kvinnans rättigheter vi bör värna om först, varav det sista ordet är viktigast. Antifeminister verkar även tro att feminister inte bara vill komma till den magiska gränsen där allt är jämställt, utan även långt förbi den och förtrycka män på planeten med diskriminerande och hemska metoder. Detta utmålande av.. omvänt patriarkat (?) stämmer inte alls in på feminismen, även om tillochmed jag kan tycka att det ibland går lite överstyr med t.ex. kvoteringar, där detta borde kunna lösas på bättre sätt.

Anledningen till att vi har fått kvotering är enligt mig av två anledningar; 1) Processen fick inte tillräckligt med tid. Näringslivssverige hinner inte ställa om sig i en handvändning, det förstår väl vem som helst. Men, som bekant, när en politisk diskussion tar fart och blir uppmärksammad, då händer det saker banne mig så fort att man ibland inte alltid tänker efter så mycket. Se t.ex. i den pågående debatten om homoadoptioner, där många HBT:are är av åsikten 'skynda långsamt'. Dessa syns förstås aldrig. 2) Uppenbarligen togs inte 'uppmaningen' och problemet på allvar. Företagen gjorde tyvärr inte en tillräcklig ansträngning. För snacket om 'att kompetensen inte finns där', det är rent bullshit.

/red. Felciterat.

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)