webForumDet fria alternativet

Strul med XP-installation på ny burk

15 svar · 846 visningar · startad av :stefan:

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Såklart att inte allt går smärtfritt när man installerar och grejar, men nu börjar jag bli lite trött. ;)

Läget: Helt ny och ren burk med oformatterad SATA-disk.

Hade lite problem innan jag hängde med på F6 vid installationens början och kom åt hårddisken, kunde fixa två partitioner och installationen tuffade igång.

Men naturligtvis sket det sig ett gäng gånger med ett antal likartade stop-siffror.

Exempelvis:
0x00000024 (0x001902FA, 0xF7CA6430, 0xF7CA6130, 0x807B58A3)

0x00000024 (0x001902FA, 0xF73B6268, 0xF73B5F68, 0xF746DFAF)

Till slut fick jag ihop 100% av filkopieringen, datorn startade om, XP bootade och kom till rutan där det står hur lång tid det är kvar av installationen - där hängde det sig (har jag för mig) och sen dess har jag inte kommit så långt igen.

Nu på sistone bootar XP, "Installationsprogrammet startas om" och sen dyker det upp en ruta som säger "Isass.exe - Systemfel: Ett försök gjordes att skriva till en volym efter att den demonterats". Öh, jaha? :q
Man hinner knappt se den innan den bootar om och samma visa upprepas, om och om igen.

Idag bootade jag via cdn, petade igång installationen och tog inte reparationen i första steget (ASR eller vad det heter) utan körde igång en installation, den märkte att det fanns en ofullständig installation och frågade om jag ville reparera där istället vilket jag accepterade.
Det gick ju bra tills XP bootade och Isass.exe kommer igen, men nu med ett annat meddelande: "En ogiltig parameter skickades till en tjänst eller funktion".

Gah.

Nån som kan tyda stoppkoder? Det här börjar gå mig på nerverna... :e

Nu kör jag med Promisekretsarna på moderkortet för att styra hårddisken, kan det bli nån skillnad om man byter till Viakretsarna som också finns där?

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Re: Strul med XP-installation på ny burk

:stefan: skrev:

Stop 0x00000024 är fel i NTFS.SYS eller NTFS_FILE_SYSTEM, och enligt PytteMjuk kan det bla orsakas av taskiga SATA drivers, dålig hårdvara (vilket vi nog kan utesluta i det här fallet) dålig terminering om du har SCSI diskar....mm

Det gick ju bra tills XP bootade och Isass.exe kommer igen, men nu med ett annat meddelande: "En ogiltig parameter skickades till en tjänst eller funktion".

Har du brandväggen ikopplad? om inte koppla in den omedelbart, det där är sasser och/eller blaster som knackar på dörren, gå sedan till windowsupdate och tanka ner alla uppdateringar. Räknar han ner tills han ska starta om datorn? du kan avbryta omstarten med att gå till start > kör och skriva "shutdown -a" [enter]

Re: Re: Strul med XP-installation på ny burk

Reefer skrev:

Stop 0x00000024 är fel i NTFS.SYS eller NTFS_FILE_SYSTEM, och enligt PytteMjuk kan det bla orsakas av taskiga SATA drivers, dålig hårdvara (vilket vi nog kan utesluta i det här fallet) dålig terminering om du har SCSI diskar....mm

Nä, det är inte SCSI, så jag ska testa att skifta till de andra drivarna och se vad som händer.
Ntfs.sys har också nämnts vid nåt tillfälle, samtidigt med texten DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL vilket inte säger mig ett jota. Irq lär ju inte ha tagit slut än. :e

Reefer skrev:

Har du brandväggen ikopplad? om inte koppla in den omedelbart, det där är sasser och/eller blaster som knackar på dörren, gå sedan till windowsupdate och tanka ner alla uppdateringar. Räknar han ner tills han ska starta om datorn? du kan avbryta omstarten med att gå till start > kör och skriva "shutdown -a" [enter]

Tänk efter lite nu min gode Reefer. ;)
Om jag nu inte ens lyckats få installationen av XP att gå hela vägen, hur ska jag då lyckas ha en brandvägg igång? :p
Hur som helst, de enda sladdar som överhuvudtaget varit anslutna är ström, skärm och tangentbord. Nätverkskabeln sitter fast i gamla Bettan tills jag får ordning på nya.

Men däremot har jag forskat lite på egen hand om det där Isass.exe eftersom det knappast kan vara Sasser och har reagerat på att det inte syns i rutan om det står ISASS eller LSASS - stora I och lilla L är exakt likadana och LSASS är tydligen en systemprocess om jag fattat mina Googlingar rätt.
Alltså borde man kunna utesluta virustankarna?

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Re: Re: Re: Strul med XP-installation på ny burk

Det är bra Stefan, tänk efter lite själv nästa gång du vill ha hjälp...typ lite mindre dumdryghet och lite mer information som du framför mer tydligt.

Re: Re: Re: Re: Strul med XP-installation på ny burk

Reefer skrev:

Det är bra Stefan, tänk efter lite själv nästa gång du vill ha hjälp...typ lite mindre dumdryghet och lite mer information som du framför mer tydligt.

Hey, lugn i brallan... Om nu inte installationen fungerat - hur ska nånting fungera? Jag trodde det framgick klart och tydligt att det knappt kommit halvvägs (tror jag, jag vet ju inte hur mycket det är kvar), men gjorde det inte det ber jag om ursäkt för min lilla ironi som inte gick fram.

Nu ska jag flytta SATA-kabel. :)

Nähä, det gick ju inte heller.
Formatterade om med Viadrivarna men det hjälpte inte mycket.

Fick lite nya stopkoder däremot! ;)

0x0000007B (0xF7C46640, 0xC0000034 0x00000000, 0x0000000)

ntfs.sys Address F745AFAE base at F7434000 Datestamp 3d6de5c1

*suck*

Fick tips av en polare att köra fdisk /mbr från startdiskett och det gjorde susen. Formatterade om igen och nu gick det vägen fram till omstart och "39 minuter kvar av installtionen", men sen fick jag en påminnelse av hur det var det sket sig gången innan jag var där...
De där pluttarna nere i högra hörnet rör ju på sig mest hela tiden, men helt plötsligt frös de, cdn stannade och sen hände inte ett smack. Resetknappen fick kvalitetstestas igen och sen dess fastnar det där hela tiden...

Fast nu har man ju inte något att gå på vad det är som går åt skogen - eller..? :q

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Precis som Reefer skriver tyder 0x21 på att du kan ha problem med drivarna. När du sedan tar upp klassikern 0x7B (inaccessible boot device) så tycker jag att det framgår allt mer klart.

VIA och Microsoft är väl inga jättepolare direkt. Min erfarenhet är att det brukar strula. Om du nu ska lägga XP på SATA-disken så är det nog en god idé att se till att du lägger på drivarna på studs genom att trycka F6 i initieringsfasen av installationen. In med drivardisken och kör.
Du bör nog också kolla efter nya drivare från kontrollerkorttillverkaren eller om det är moderkortsditon i det här fallet.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Fast nu har man ju inte något att gå på vad det är som går åt skogen - eller..? :q

Disabla allt du kan i BIOS av moderkortsbaserade nätverkskort, modem, ljudkort. Aktivera dem först efter att installationen är helt klar.

Rikard skrev:

Precis som Reefer skriver tyder 0x21 på att du kan ha problem med drivarna. När du sedan tar upp klassikern 0x7B (inaccessible boot device) så tycker jag att det framgår allt mer klart.

VIA och Microsoft är väl inga jättepolare direkt. Min erfarenhet är att det brukar strula. Om du nu ska lägga XP på SATA-disken så är det nog en god idé att se till att du lägger på drivarna på studs genom att trycka F6 i initieringsfasen av installationen. In med drivardisken och kör.
Du bör nog också kolla efter nya drivare från kontrollerkorttillverkaren eller om det är moderkortsditon i det här fallet.

Okej, då kör jag på Promise istället då som det också finns kretsar för direkt på moderkortet (MSI K8T Neo-FIS2R).

Eftersom jag bara har en SATA-disk så har jag inte mycket att välja på ;) och F6 trycker jag på mest hela tiden. Ska kolla om det finns nyare drivare från Promise än vad som står på disketten (G72-PRSA060).

Rikard skrev:

Disabla allt du kan i BIOS av moderkortsbaserade nätverkskort, modem, ljudkort. Aktivera dem först efter att installationen är helt klar.

Det enda jag hittade i den vägen i BIOS var att Plugnplay-OS var disabled, men det gick inte bättre med enabled.

Nyare Promisedrivare verkar inte finnas och som vanligt blev det lite stopkoder...

BAD_POOL_CALLER
0x00(osv)C2 (0x43, 0xF73B65B0, 0x0, 0x0)

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0x0050 (0xDF5294cc, 0x01, 0x80819ED8, 0x0)

Faaaan...

Jag kämpar vidare!

Tröttnade på att trycka F6 hela tiden och körde in en gammal 6gb jag hade liggandes - filkopieringen tog bra mycket längre tid (undrar varför? :e) men som vanligt tog det tvärstopp med en hängning när det var 39 minuter kvar...

Jag har för övrigt aldrig sett det slå om till 38 minuter... :e

mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg

"Minnesfel frågas, kom" :e

/M

mlundbom skrev:

"Minnesfel frågas, kom" :e

Men doh, sketna kryptiska svar... :bla ;)

Okej, jag har två minnesmoduler (eller vad det heter numera), får väl testa en och en till att börja med.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

testa med det här: http://www.memtest86.com/

It's aliiiive!

Äntligen!

Körde memtest och det hängde efter nio minuter två gånger på raken, tog ur det ena minnet och den tuffade med tester i 3½h innan jag tröttnade, testade det andra minnet (i samma slot som det första) och det gick i en halvtimme innan jag stoppade i det första minnet igen, fast nu i den tredje sloten och det gick utan mankemang ett bra tag igen i memtest.

Slängde ut lilldisken, körde från början med formattering och hela baletten och si, nu gick det vägen! :)

Så mycket strul beroende på att en minnesmodul inte trivdes i en viss slot... :e

204 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
201 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)