När jag köper hem ett paket parmesan så är den helt färsk, men efter någon vecka så börjar den mögla (vilket är ganska rimligt). Finns det något sätt att förvara den på, så att den inte möglar så fort? Jag förvarar den inlindad i plastfolie, i kylskåpet. Jag brukar bara skära bort "mögglet", och det kanske är enda lösningen att hålla den fräsch?
Jag brukar bara skära bort "mögglet", och det kanske är enda lösningen att hålla den fräsch?
Det är generellt sätt inte det bästa att göra att bara skära bort mögelbiten då svamptrådarna oftast har bosatt sig i hela osten. Fast du menar kanske inte mögel som i svampen. :)
Jag brukar bara skära bort "mögglet", och det kanske är enda lösningen att hålla den fräsch?
Det är generellt sätt inte det bästa att göra att bara skära bort mögelbiten då svamptrådarna oftast har bosatt sig i hela osten. Fast du menar kanske inte mögel som i svampen. :)
Jag sommarjobbade på en ostpack en gång i tiden. Där skar man av möglet. Vem vet? Det kanske finns svamptrådar i osten du köper?
Jag har också jobbat med ostar. I flera år faktiskt! :)
Mögeltrådarna är ca en centimeter långa, så om man skär bort en centimeter frisk ost ska det klara sig.
Men jag skulle också rekommendera att frysa in den. För att rädda tassarna hade jag dessutom rivit den innan jag frös den.
Jag gör ofta så med överblivna ostkanter. Riv och in i en plastburk i frysen. Perfekt till varma mackor eller gratänger. :)
Eeh..? Vad köper Du för parmesan?? Jag har ALDRIG haft problem med att den möglar, även om den har legat ett bra tag ........ (och jag är ändå en ganska frekvent parmesanköpare, som kan låta den ligga i någon eller t.om. några veckor.......) :e
Håller med mlundbom, den parmesan jag köper brukar stå sig länge i kylen utan att mögla. Typ en månad eller två. Köper den alltid över disk och brukar förvara den inlindad i plastfolie eller (på senare tid) i en liten plastbytta med inbyggt rivjärn. Det enda negativa som brukar hända är att den torkar och blir stenhård efter en dryg månad (eller kanske två).
Parmesan ska för övrigt inte rivas på maten utan gör sig bäst som flagor - använd en potatisskalare istf rivjärnet.
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe