Frågan 6 aug. 2004 21:35 #1 En sak jag alltid har funderat över och det är detta lilla tecknet "µ" som man får genom att klicka "Alt Gr+M", är att vad är lilla 'µ' till för? Är det till Ryska eller till Matematik? :q :)
Jag har inte sett någon andvända det tecknet med det borde ju vara något speciellt för det är ju inlagt på tagentbordet..
Står det inte för "mikro"?
Vet iallfall att jag som gravid skulle sätta i mig 400 µg Folsyra per dag. Har för mig att man även sa "mikrogram".
R renholm Medlem sedan apr. 2001 2 266 inlägg µ är beteckningen för prefixen mikro, vilket har tiopotensen 10^-6.
tydal Medlem sedan juni 2003 4 013 inlägg Grekiska och matematik/fysik.
Oj, Det gick fortare än vad jag han och skriva tråden.. :e
Tack så mycket! :D
tydal Medlem sedan juni 2003 4 013 inlägg "My" har jag för mig den heter, den grekiska bokstaven µ.
R renholm Medlem sedan apr. 2001 2 266 inlägg Jupp, har också för mig att namnet bokstaven µ är My.
altack Medlem sedan feb. 2004 2 594 inlägg A aasah Medlem sedan mars 2003 4 471 inlägg Den grekiska bokstaven µ (my) används bl.a. för att beteckna väntevärdet i (matematisk) statistik.
Gein Medlem sedan sep. 2000 5 700 inlägg
aasah skrev:
Den grekiska bokstaven µ (my) används bl.a. för att beteckna väntevärdet i (matematisk) statistik.
Jo tack ;) Den kursen (Sannolikhetsteori och Statistik) tog jag i våras. :e