Är det någon mer än jag som uppfattar det hela som ett sandlådekrig på hög nivå?
Jag menar, hur kan man låta Anna Lindhs man få så mycket utrymme när det gäller dommen?
Han är partisk och knappast objektiv, men jag förstår hans inställning, jag hade troligen varit lika dan i hans sitts...
sedan har vi bjäbberiet mellan dom olika instanserna som har gjort utredningarna på Mijailovics...
Undrar om dom förstår hur mycket skada dom gör psykvården, den blir förlöjligad på ett sätt den kan vara utan...
Är det någon mer än jag som uppfattar det hela som ett sandlådekrig på hög nivå?
Jag tycker det är tveksamt att kalla det ett sandlådekrig. Frågan kan ju ha en avgörande betydelse för hur länge Mihailovic kommer sitta inne.
obelix skrev:
Jag menar, hur kan man låta Anna Lindhs man få så mycket utrymme när det gäller dommen?
Såvitt jag vet, har han ingenting att säga till om i de instanser som fattar beslut om vilken dom som ska gälla. Hans utrymme har han enbart fått i tidningarna.
obelix skrev:
Undrar om dom förstår hur mycket skada dom gör psykvården, den blir förlöjligad på ett sätt den kan vara utan...
Psykiatrin är inte en exakt vetenskap. Därmed finns det utrymme för tyckanden och spekulationer om huruvida en gärningsman verkligen är sjuk, frisk eller om han senare har blivit frisk. Och dessa spekulationer kan mycket väl vara felaktiga. Det är ett faktum som definitivt ger oss skäl till rimliga tvivel om huruvida domen verkligen var bra.
Han är partisk och knappast objektiv, men jag förstår hans inställning, jag hade troligen varit lika dan i hans sitts...
Instämmer. Han har ingen kunskap att avgöra eller bedömma förövarens hälsotillstånd, och bör således inte få det utrymme han fått i media angående att bedöma staraffet.
I TV4 igår visade Nyheterna en massa av leksaker tillhörande Lindhs barn i samband med att man intervjuade maken om straffet. Ett uppenbart vinklat inslag där det på förhand var bestämt att man skulle fokusera på hur synd det är om de efterlevande, istället för att diskutera själva straffrågan som maken Lindh kommenterade.
Maken Lindh var dessutom genomdrivande vad gäller införande av den nya hanteringen av psyksjuka och har enligt mitt tycke, sin del i ansvaret för den havererade psykvården.
Det är fascinerande hur många kompetenta psykologer det finns i det svenska folket. Det verkar som om alla har insett att Mijailovic fejkar sjukdom. Ja, förutom de som gjort den psykologiska utvärderingen, förstås, som lät sig luras av Mijailo... eller vänta, var jag ironisk nu?
Det är fascinerande hur många kompetenta psykologer det finns i det svenska folket. Det verkar som om alla har insett att Mijailovic fejkar sjukdom. Ja, förutom de som gjort den psykologiska utvärderingen, förstås, som lät sig luras av Mijailo... eller vänta, var jag ironisk nu?
Han är säkert psykiskt sjuk. Men frågan är hur länge han ska sitta inne. Jag tror många befarar att det inte blir så länge med dagens system för psykvård av kriminella.
Som hela svenska folket baserar på medierna ja!
Han är säkert psykiskt sjuk. Men frågan är hur länge han ska sitta inne. Jag tror många befarar att det inte blir så länge med dagens system för psykvård av kriminella.
Han kommer ju inte sitta inne eftersom han får vård istället!
Fast är det inte bra att han blir frisk så fort som möjligt, om han nu är psyksjuk?
Tycker inte att fängelse efter tillfrisknande är någon bra idé. Vilken psyksjuk vill då bli frisk, om den psyksjuke vet att han kommer att kastas i fängelse så fort han blir frisk?
Han kommer ju inte sitta inne eftersom han får vård istället!
Nja, han lär ju vara inlåst under vårdtiden.
Blårand skrev:
Fast är det inte bra att han blir frisk så fort som möjligt, om han nu är psyksjuk?
Tycker inte att fängelse efter tillfrisknande är någon bra idé. Vilken psyksjuk vill då bli frisk, om den psyksjuke vet att han kommer att kastas i fängelse så fort han blir frisk?
Men det är ju bara en aspekt av rättvisan. Samtidigt vill man ju straffa brottslingar. Ska vi helt bortse från den aspekten? Hur blir det i alla andra rättsfall? Vi kan nog lugnt utgå från att flertalet mördare inte har varit vid sina sinnens fulla bruk när de begick sina dåd. Ska alla dessa släppas ut efter psykvården? Och om någon har mördat under påverkan av droger, ska han då släppas så snart som drogruset har gått över? Det var ju pga drogruset han begick sitt brott.
Men det är ju bara en aspekt av rättvisan. Samtidigt vill man ju straffa brottslingar.
Vill vi? Vill vi inte få förövarna att fungera normalt i samhället igen, och att de genom vård åter igen kan bli "goda" samhällsmedboragre? Vad löser fängelse för problem, och vem blir en bättre människa efter att fått sitta i fängelse?
UlfT skrev:
Vi kan nog lugnt utgå från att flertalet mördare inte har varit vid sina sinnens fulla bruk när de begick sina dåd. Ska alla dessa släppas ut efter psykvården?
Att få en psyksjuk frisk bygger på sammarbete mellan psykologer, doktorer och patient. Hur lätt är det att få någon frisk om denne vet att han hamnar i en sämre situation om han blir frisk?
UlfT skrev:
Och om någon har mördat under påverkan av droger, ska han då släppas så snart som drogruset har gått över? Det var ju pga drogruset han begick sitt brott.
De flesta tar droger frivilligt och får då även ta konsekvenserna av detta. Psykjuka har inte valt sin situation eller sitt hälsotillstånd och bör inte jämföras med personer som missbrukar droger.
Om det vore så att psykiskt sjuka fick vård och blev friska skulle nog ingen bråka. Tyvärr finns det alltför många fall i Sverige där psykiskt sjuka (enligt uppgift) blivit "friska" mycket snabbt, släppts några månader senare och kort därefter begått nästa brott.
Vet jag om Mihaljovic är frisk eller sjuk? Nej.
Har jag någon åsikt? Nej.
Vill jag att han ska knalla omkring på stan om ett år eller tidigare? NEJ DET VILL JAG INTE!!! x( För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Blårand skrev:
UlfT skrev:
Men det är ju bara en aspekt av rättvisan. Samtidigt vill man ju straffa brottslingar.
Vill vi? Vill vi inte få förövarna att fungera normalt i samhället igen, och att de genom vård åter igen kan bli "goda" samhällsmedboragre? Vad löser fängelse för problem, och vem blir en bättre människa efter att fått sitta i fängelse? ...
Fängelset gör framför allt en sak: Det ser till att vi vanliga medborgare kan leva tryggt för de värsta brottslingarna är inte ute och går. Jag struntar blankt i hur resten av deras liv ser ut efter att de mördat någon annan. Vad mig anbelangar kunde de låsas in för gott. (Alltså mord sådant det pratas om här. Oprovocerat våld.) Vad jag bryr mig om är alla övriga svenskars väl och ve. Jag kan inte fatta varför en människa som väljer att ställa sig utanför lagen på detta flagranta sätt ska behöva daltas med. Mördare ska inte gå lösa utan att ha suttit i fängelse ett bra tag först! (Min egen åsikt.)
Om det vore så att psykiskt sjuka fick vård och blev friska skulle nog ingen bråka. Tyvärr finns det alltför många fall i Sverige där psykiskt sjuka (enligt uppgift) blivit "friska" mycket snabbt, släppts några månader senare och kort därefter begått nästa brott.
Vill jag att han ska knalla omkring på stan om ett år eller tidigare? NEJ DET VILL JAG INTE!!! För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Ofta så brukar det bero på bristande sjukdomsinsikt...
Dvs, varför ska jag ta mina mediciner när jag är frisk?
Vill jag att han ska knalla omkring på stan om ett år eller tidigare? NEJ DET VILL JAG INTE!!! För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Varför blev då den sjuke friskriven, när han inte var frisk?
Jag kan inte fatta varför en människa som väljer att ställa sig utanför lagen på detta flagranta sätt ska behöva daltas med. Mördare ska inte gå lösa utan att ha suttit i fängelse ett bra tag först! (Min egen åsikt.)
De flesta som hamnar utan för lagen när det gäller våldsbrott, hamnar inte där av fri vilja, utan beroende på olyckliga omständigheter, som ofta är relaterade till problem i barndomen eller på grund av psykiska problem. Tror inte det minsta på att fängelse är det ultimata straffet. Se på USA, där de har stränga lagar. Varken brottsligheten har minskat, och inte heller känner sig folk tryggare på grund av de långa straffen.
.... För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Precis. Men det borde ju å andra sidan dessa psykläkare kunna räkna med, tycker man.
Sedan kan man ju i allra högsta grad ifrågasätta om någon är frisk då han förvandlas till et monster om han struntar i sin medicin... ? :l :x Som jämförelse kan väl nämnas att om du tex har cancer så kommer väl ingen människa med vett i huvudet att kalla dig för "frisk" bara för att du tar dina mediciner som du ska? I själva verket handlar den aspekten för psyksjuka inte alls om friskhet, utan om symptomfrihet. En symptomfrihet som upphör så snart medicineringen upphör, och det är inte alls ovanligt att den upphör... :x
Varför blev då den sjuke friskriven, när han inte var frisk?
Den sjuke är frisk, men inser inte att han måste ta sina mediciner för att fortsätta vara frisk...
Jag kan inte fatta varför en människa som väljer att ställa sig utanför lagen på detta flagranta sätt ska behöva daltas med. Mördare ska inte gå lösa utan att ha suttit i fängelse ett bra tag först! (Min egen åsikt.)
De flesta som hamnar utan för lagen när det gäller våldsbrott, hamnar inte där av fri vilja, utan beroende på olyckliga omständigheter, som ofta är relaterade till problem i barndomen eller på grund av psykiska problem. Tror inte det minsta på att fängelse är det ultimata straffet. Se på USA, där de har stränga lagar. Varken brottsligheten har minskat, och inte heller känner sig folk tryggare på grund av de långa straffen.
Jag struntar FULLSTÄNDIGT i vad som gör att en människa tar till oprovocerat våld som leder till någons död. I och med att någon gör detta, visar den människan en total brist på aktning för omgivningen. Det rör sig om en gräns som inte får överskridas och där INGA ursäkter längre finns.
.... För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Precis. Men det borde ju å andra sidan dessa psykläkare kunna räkna med, tycker man.
Sedan kan man ju i allra högsta grad ifrågasätta om någon är frisk då han förvandlas till et monster om han struntar i sin medicin... ? :l :x Som jämförelse kan väl nämnas att om du tex har cancer så kommer väl ingen människa med vett i huvudet att kalla dig för "frisk" bara för att du tar dina mediciner som du ska? I själva verket handlar den aspekten för psyksjuka inte alls om friskhet, utan om symptomfrihet. En symptomfrihet som upphör så snart medicineringen upphör, och det är inte alls ovanligt att den upphör... :x
Man ska inte blanda ihop somatisk vård och psykvård...
Som det är idag, så finns det inte ett vettigt sätt att komma åt detta problemet...
Men det är en ändring på gång, då psyk får större rättigheter mot patienten, så dom kan hålla bättre koll på dom...
Så som vissa saker är i dag, det är både skrattretande och skrämmande...
Jag struntar FULLSTÄNDIGT i vad som gör att en människa tar till oprovocerat våld som leder till någons död. I och med att någon gör detta, visar den människan en total brist på aktning för omgivningen. Det rör sig om en gräns som inte får överskridas och där INGA ursäkter längre finns.
Jo, och vart leder det kalla och stenhårda samhället och dess människosyn till? Mindre brott? Knappast?
Vill vi? Vill vi inte få förövarna att fungera normalt i samhället igen, och att de genom vård åter igen kan bli "goda" samhällsmedboragre? Vad löser fängelse för problem, och vem blir en bättre människa efter att fått sitta i fängelse?
Samhället skyddas när de sitter inne.
Blårand skrev:
UlfT skrev:
Vi kan nog lugnt utgå från att flertalet mördare inte har varit vid sina sinnens fulla bruk när de begick sina dåd. Ska alla dessa släppas ut efter psykvården?
Att få en psyksjuk frisk bygger på sammarbete mellan psykologer, doktorer och patient. Hur lätt är det att få någon frisk om denne vet att han hamnar i en sämre situation om han blir frisk?
Alternativet är att vi inte vet om de har blivit friska, eller om de förmår att upprätthålla en balanserad fasad inför psykologen.
Blårand skrev:
UlfT skrev:
Och om någon har mördat under påverkan av droger, ska han då släppas så snart som drogruset har gått över? Det var ju pga drogruset han begick sitt brott.
De flesta tar droger frivilligt och får då även ta konsekvenserna av detta. Psykjuka har inte valt sin situation eller sitt hälsotillstånd och bör inte jämföras med personer som missbrukar droger.
Tänk om drogmissbrukaren redan från början var psykiskt labil? Han kanske tog till droger för att ruset får honom att glömma sina besvär. Men på längre sikt, hade kanske drogerna den effekten att hans psykiska besvär förvärrades. Dessutom vet vi ju alla att vi reagerar olika på droger. Du och jag kanske kan dricka alkohol utan att bli aggressiva. Men en psykiskt labil person kanske faktiskt blir aggressiv och går bärsärkagång när han har druckit för mycket. Var det då alkoholens fel, eller berodde det på att han hade en psykisk störning? Ska han då ta konsekvenserna av att han reagerar på alkohol på ett annat vis än oss andra, eller ska han bara vårdas just därför att han är psykiskt labil?
331 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e