webForumDet fria alternativet

Jag vill spy galla över IE. Får jag det?

Kontorsprogram

45 svar · 3 247 visningar · startad av Tinwëlint · sida 2 av 3

Frågan, av Tinwëlint

Är det okej eller är det bara onödigt? §e

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Esen skrev:

Visst bör man det, Men man e ju fortfarande inte tvingad till det, Men då ska man ju också vara medveten om att man får lägga ner lite jobb. Så det e ju inte IE fel direkt...

Kan de inte få bygga 180 cm höga murar runt bankkontoren? Om man är så vek att man inte kan ta sig över dem kan man ju alltid söka sig till en annan bank.

Personligen tycker jag att det är ett tecken på jävligt bristande respekt för kunderna att förutsätta att de använder (och öht kan använda) IE.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är tyvärr inte bara banker som målar in sig i IE-hörnet, kommunen där jag jobbar struntar exempelvis helt i andra webbläsare än IE och då snackar vi trots allt en kommunportal. Argumentet är att ~100% av alla besökare på portalen kör just IE. Tja, det kanske inte är så konstigt med tanke på att sajten som standard i IE ligger som startsida för de anställda. Går man på sådan "felaktig" statistik så visst, då har man ju inga egentliga skäl att göra något åt saken heller.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Men vi har ju fortfarande inte fått svar på vilken bank som "tvingar" användare att använda IE...

Skulle vara kul att veta...

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Esen skrev:

Fattar inte vad du menar, IE tolkar ju f*n koder bäst av alla webbläsare (Enligt mig). Men som sakt så har alla olika uppfattningar och det ska ju respekteras...

Jag däremot fattar inte varför du tar till en sånt språk. Som du ser har vi båda saker vi inte förstår och då jag anser det vara onödigt med bråk på publika forum (eller bråk rent allmänt) avslutar jag det hela med att påpeka att du har din åsikt och tusentals andra kodare har sin.

Tack och hej!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Esen skrev:

Fattar inte vad du menar, IE tolkar ju f*n koder bäst av alla webbläsare (Enligt mig). Men som sakt så har alla olika uppfattningar och det ska ju respekteras...

Okej, nu ska jag försöka mig på en liknelse för att demonstrera problemet:

Tänk dig en värld där alla människor tillsammans bygger upp vägnätet, varje människa bygger en liten vägsnutt och de uppmanas att följa ett regelverk för hur en väg ska se ut och vilka kvaliteter den ska ha. Om vägen är ordentligt byggd kan man helt stensäkert avnjuta den med hjälp av sin nya Ferrari eller Koenigsegg i full fart utan att behöva vara orolig för att något otäckt ska hända.
Tyvärr finns det lata människor som inte orkar bygga sin väg efter alla konstens regler, de fuskar med asfalteringen eller struntar i den fullständigt, säkerheten är i vissa fall nästan obefintlig och det finns allvarliga fel i dragningen. När vägarna ser ut såhär finns det bara en utväg, man kan bara köpa en enda bil som klarar av vägen utan att ge föraren rygg-/nackskador, nämligen Hummertvåan. En bil byggd utan estetik och eftertanke av ett av världens största företag, dessutom är den rysligt långsam. Den följer dessutom med när du köper ett hus med garage och den är fruktansvärt bökig (för att inte säga omöjlig) att flytta bort från garaget utifall att man vill ha en häftigare bil där inne.
Ett av de stora problemen är att större delen av världens befolkning bara känner till Hummern och därför är den överlägset vanligast på vägarna. Därför finns det många som inte bryr sig om hur deras vägar ser ut, eftersom Hummern i alla fall tar sig fram överallt.
Du kommer körande i din nya fina Porsche och ska precis svänga in till din bank när du upptäcker att vägen fram till den är ofarbar med din nuvarande bil, potthål överallt, du måste alltså hem och hämta din Hummer för att långsamt kunna masa dig fram till banken. På vägen till banken stöter du som vanligt på en enorm mängd försäljare av mobilringsignaler, snopptabletter och annat gratistjafs som kommer att slöa ner din bil. Med din Porsche hade det inte varit något problem, då den är fullutrustad och snabb. Dessvärre är inte Hummern utrustad med låsbara dörrar, vilket gör att försäljarna glatt kliver in och sätter sig i bilen för att visa upp sitt produktsortiment mitt framför vindrutan när du försöker köra. Efter att ha schasat ut försäljarna ur bilen kan du utföra dina bankärenden och återvända hem. Men medan du brottades med försäljarna lyckades en flock termiter gömma sig i Hummern och de börjar nu genast att äta upp ditt hus. Katastrof!
Det enda sättet att skydda sig när man kör Hummer är att ta bilen till olika verkstäder för att kunna montera specialtillbehör som lås på dörrarna och termitskydd (går även att få till huset). Sportbilarna är redan från början försedda med alla tänkbara tillbehör, men kan givetvis också extrautrustas.

Allt detta bara på grund av att folk inte kan bygga vägar ordentligt!

Det blev ju en riktigt fin liten saga. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

cyprys skrev:

Föreningssparbanken gör inte det. ;)

Ser man på! De krävde det tidigare. Sedan har jag helt enkelt inte tänkt på att pröva om de hade ändrat sig sedan dess. Men det hade de tydligen. :)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

*trams* ;)

Själv så kör jag IE och Mozilla och jag tycker Mozilla är lungt den bästa webbläsaren.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Handelsbanken fungerar inte med Mozilla.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Esen skrev:

Nexus86 skrev:

Det är ju det det är. Om IE hade tolkat som folk så hade man inte behövt lägga ner lika mycket jobb och det tror jag de flesta håller med om.

Fattar inte vad du menar, IE tolkar ju f*n koder bäst av alla webbläsare (Enligt mig).

Enligt dig ja. De flesta kompetenta webbutvecklarna håller inte med dig.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Sparbanken Gripen fungerar inte med Mozilla 1.7... :l

Visst bara en beta, men ändå lite tröttsamt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mr. N., du är min hjälte! :e

Självklart ska man spy galla på IE så mycket man bara kan - det är ett tecken på en sund inställning till riktiga webläsare. ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Re: Jag vill spy galla över IE. Får jag det?

Det är klart man får spy galla över IE, det är bara nyttigt. Men, för 17, gör det ordentligt och berätta vad du stör dig på, så kanske någon kan hjälpa dig med alternativ (du har ju fått tipset "byt webbläsare då!" några gånger). Vissa problem kan man ju få hjälp med, när det gäller inställningar etc.

mvh

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Oj, jag glömde bort ett tag att jag hade skapat den här tråden var lite upprörd när jag gjorde det :e

Mr. N.s saga: fin.

Byta webbläsare: har jag gjort. Det är snarare att vara tvungen att utveckla webbsidor som fungerar i IE som är så jobbigt.

På tal om banker. Föreningssparbanken har nåt javascript som inte tycker om när jag försöker logga in med Opera. Men då sätter jag bara "Identify as MSIE6.0" i Opera så går det jättebra :L
r/ men mozilla är godkänt.

Och på tal om javascript som hindrar vissa webbläsare. Kolla på den här sidan: https://www.sebk.nu

Problemet med IE. Just när jag skapade tråden så var jag mest förbannad på Microsofts maktmissbruk och nonchalans. Sen så tycker jag synd om dem som på grund av detta knappt vet något alternativ. Och så självklart det dåliga stödet för html och css. Visst ja, png-stödet är också viktigt att nämna. På tal om css-stöd såg jag en underbar sida häromdagen
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Sen Esen, du är en konstig prick. Du är väl nästan lite mobbad ibland på wF?

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Mr. N. skrev:

Den följer dessutom med när du köper ett hus med garage och den är fruktansvärt bökig (för att inte säga omöjlig) att flytta bort från garaget utifall att man vill ha en häftigare bil där inne.

Mr. N. skrev:

På vägen till banken stöter du som vanligt på en enorm mängd försäljare av mobilringsignaler, snopptabletter och annat gratistjafs som kommer att slöa ner din bil. Med din Porsche hade det inte varit något problem, då den är fullutrustad och snabb. Dessvärre är inte Hummern utrustad med låsbara dörrar, vilket gör att försäljarna glatt kliver in och sätter sig i bilen för att visa upp sitt produktsortiment mitt framför vindrutan när du försöker köra.

:birp Perfekt! Superduper! lätt dagens liknelse!!! Jag plockade med ett par citat som fick mig att dra rejält på smilbanden... Tack för perfekt läsning!

Sen kan jag hålla med dem som tycker att IE är skit. Jag tror det hänger ihop med vad man har för programmeringsbakgrund... I IE kan man ju skriva hur som helst och ändå få fram ett bra resultat.

men som sagt, jag kör själv IE av ren vana :D (plus att jag inte vill ha en massa felkodade sidor som inte fungerar framför ögonen)

*red
Gaah, va ju två sidor juh! Såg inte det.. sorry, tänker dock inte radera innehållet eftersom jag tåtat ihop ett relativt långt inlägg...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag har kört IE länge och jag bara mindre och mindre om skräpet. Jag gillar inte att den är så integrerad med windows, jag skulle helst avinstallera IE, men det är knappast busenkelt. Överhuvudtaget känns Microsofts prylar som alldeles beroende av varandra för att det ska vara nyttigt.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Re: Jag vill spy galla över IE. Får jag det?

Tinwëlint skrev:

Är det okej eller är det bara onödigt? §e

Helt klart OKEJ! :P

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

Handelsbanken stödjer följande webbläsare enligt deras egna sida:
- Pc - Windows
Windows 98, ME, NT4, 2000 eller XP i kombination med:
* Explorer 5.01 - 6.0
* Netscape 7.1

- MacOs8-9
Macintosh Os 8.6 - 9.x i kombination med:
* Netscape 7.02

- MacOsX
Macintosh Os 10.2 - 10.3.3
* Netscape 7.1
* Mozilla 1.4.1

Problemet med Handelsbanken är att de måste fixa så att deras säkerhetsprogram som man installerar på dator fungerar med browsern. Det har alltså inte med hur de kodar sidan. Får hoppas de fixar stöd till Firefox när den kommer som 1.0.

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

Nu har jag lyckats få Handelsbanken att fungera på Firefox. Var tvungen att installera Netscape 7.1 och kopiera lite filer, men fungerar gör det. Får ioförsig ett felmeddelande om att en plugin har gjort en förbjuden åtgärd. Hej då Internet Explorer.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Haha, underbar liknelseberättelse, Mr. N. :e

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Mr. N.! Underbart, verkligen underbart!!!

145 ms totalt · 2 externa anrop · v20260731065814-full.2ae45ccc
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)