webForumDet fria alternativet

Spoiler

Om webForumur webForums funktioner

38 svar · 1 837 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Jag saknar en spoilerfunktion. De som besöker Dvdforum vet antagligen vad jag syftar på, men för er som undrar så kan man se många exempel på den här: http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=77724&forum=4

Syftet med funktionen torde vara ganska uppenbar. Lite löjligt kan tyckas, men jag saknar den verkligen, och den borde väl inte vara allt för svår att implementera?

...och om funktionen redan finns så ber jag om ursäkt, för då har jag missat den. :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Du menar att du föreslår att vi inför en wF-tagg som ger ett block där

Dolt innehåll

texen har samma färg som bakgrunden[/spolier] så att man kan skriva sina åsikter om t.ex. upplösningen i en film utan att folk som ännu inte sett filmen kan "råka" få se vad det står utan att först aktivt markera hela avsnittet så att texten ändrar färg och därigenom framträder läsbar?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Detta har ju varit uppe en gång innan med, blev aldrig något av då. Men även jag tycker det hade varit en bra sak att lägga till. :)

jarvklo skrev:

Du menar att du föreslår att vi inför en wF-tagg som ger ett block där

Dolt innehåll

texen har samma färg som bakgrunden[/spolier] så att man kan skriva sina åsikter om t.ex. upplösningen i en film utan att folk som ännu inte sett filmen kan "råka" få se vad det står utan att först aktivt markera hela avsnittet så att texten ändrar färg och därigenom framträder läsbar?

Ja.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Han menar nog så. Det är dock ingen bra lösning eftersom det tar tid att markera text och vissa webbläsare kanske inverterar färgen istället för att ta fram texten. Då går det inte att få fram innehållet utan att kopiera till ett annat program.

En bättre lösning är att ha ett lager som visas genom ett klick på en länk.

Funktionen fungerar iallafall bra på dvdforum, där den är högst uppskattad.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Funktionen

Dolt innehåll

Döljer mig

användes flitigt under ett tag på ett annat vBulletin board där jag är medlem. Det funkade utmärkt. (Dock har de flesta medlemmar där IE som webbläsare.) Det kanske var skälet?

Men det finns ju en annan möjlighet. Lägg till en eller två färger att välja på i listan över möjliga färger: wFmörk och wFljus (eller wFfärg som själv håller rätt på vilken bakgrundsfärg inlägget får och sätter samma färg på texten). Denna variant funkar så länge det bara finns ett färgtema, vilket ju wF har.

Om färgerna wFmörk och wFljus var valbara skulle man enkelt kunna åstadkomma spoilerskydd så här:

1. Posta den text som ej behöver skyddas. Allra minst "Spoiler nedanför!"
  2. Notera om svaret hamnade på en mörk eller ljus ruta. (Säg att det var en ljus ruta.)
  3. Redigera inlägget genom att lägga in spoilern innanför wFljus färg. (Annars wFmörk.)
    Resultatet blir ett fullkomligt osynligt textstycke i alla browsers. Det här fungerar utmärkt, jag har använt den modellen på det andra forumet nämnt ovan (innan spoiler-taggen programmerades in).

Sedan misstänker jag att wF:s två bakgrundsfärger är tillräckligt nära varann för att text i "fel" bakgrundsfärg ska vara praktiskt taget oläslig även om den inte blir helt osynlig.

Det bästa med denna variant är att det inte kräver införande av någon ny funktion, bara två nya färger.

Min variant behöver inte heller innebära någon ny funktion. Den skulle kunna införas på samma sätt som nya färger.

Jag har gjort ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Där kan man också ge en kommentar om vad den dolda texten innehåller.

Exempel: http://member.webforum.nu/Marcus E/doldex.html

Jag måste bara komma på hur man kommer åt lagret utan att ange id.

Personligen skulle jag föredra en spoiler som jag kom åt med markering före en via länk. Men det är säkert individuellt...

Motivera gärna varför du föredrar det. Ett klick går snabbare än en markering.

Marcus E skrev:

Motivera gärna varför du föredrar det. Ett klick går snabbare än en markering.

Nja... För att klicka trycker du ner knappen och släpper den. En markering är samma sak, bara att du flyttar musen under nertryckningen. Går det fortare? Kanske... Men vid klicket kommer ett nytt fönster att öppnas och när du läst klart måste detta fönster stängas. Skulle tro att slutresultatet tidsmässigt blir ung. detsamma exklusive laddningstid.

Vid klick på länk kommer antingen sidan att laddas om och det nya meddelandet visas ensamt på den nyladdade sidan. Eller så laddas ett helt nytt fönster. I båda fallen får det en del oönskade sidoeffekter. För alla som inte har bredband är det ett elände när man ska vänta på att ännu ett fönster ska ladda... Men även när man har bredband och laddandet går fort så får man ett extra fönster på kuppen. Det kan bli svårare att få överblick över en diskussion som går över flera meddelanden. Säg att flera personer i rad har gömt info om samma film/bok... vad det nu kan vara, och man vill läsa alla dolda meddelanden och sedan kommentera dom. Om det är dold text i samma sida kan man enkelt markera hela klabbet på en gång och läsa uppifrån och ner, som vilka andra inlägg som helst. Om det däremot döljs av länkar måste man öppna alla fönster successivt och sedan hoppa mellan dem och hoppas att ordningen bibehålls - alternativt öppna och stänga alla dessa fönster ett i taget och komma ihåg vem som sa vad....

aasah: Testa mitt exempel så märker du att det inte är så som du säger. Klickar man på länken öppnas texten i samma fönster precis under länktexten. Exempelsidan öppnas dock i ett nytt fönster men det betyder inte att exemplet som finns där gör det.

Att markera text tar längre tid än att klicka på musen en gång. Det är dessutom smidigare.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag är för Marcus E's lösning. Jag tycker dock att lagrets storlek ska reserveras (visibility: hidden;), annars blir det så rörigt när allt rör på sig om man vill göra ett lager synligt.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=196&threadid=77382&

Jag är fortfarande för en spoilerfunktion, hur den än må fungera.

Jag modifierade Marcus E's exempel för att demonstrera hur jag hade tänkt mig: http://member.webforum.nu/4672/doldex.htm

Den nyblivne wF-utvecklarens syn på saken då:

* Tekniskt är det en skitsak att införa i vBulletin(2 som 3) - tar väl någon minut att få in och fungera eftersom alla taggar ligger i databasen -
speciellt om man kan leva utan script-idéerna (som kan ge potentiellt problem/merarbete om de skall fungera i "alla" webbläsarmiljöer med alla former av inställningar) och köra som de gör på dvdforum.nu (jag menar - att dubbelklicka på en spoiler (MSIE) eller att dra markören över en del av texten med en knapp nedtryckt för att få se texten inverterad och alltså läslig är väl egentligen inte så jobbigt? ;) )

* Beslutet om nya taggar är en forum-policy-grej...
Vi kan disutera oss blå om detaljer hur länge vi vill så länge inget besked kommer "uppifrån"...
Låt oss se nu vad forumledningen/ansvariga säger den här gången (det har ju hänt en del på forumet på ett år - så de kanske tycker annorlunda nu ;) )

Hey Marcus E och LeonL!

Hur får jag fram spoiler-texten med avstängt javascript i era respektive förslag :bla
(hint - sätt aldrig visibility:hidden direkt på ett lager som senare skall kunna tas fram - gör det från onload på body istället ;) )

jarvklo skrev:

Hur får jag fram spoiler-texten med avstängt javascript i era respektive förslag :bla

Då får man klara sig utan :bla ;)

jarvklo skrev:

...* Beslutet om nya taggar är en forum-policy-grej...
Vi kan disutera oss blå om detaljer hur länge vi vill så länge inget besked kommer "uppifrån"...

Självklart. Det var inte avsikten att tala om hur det borde vara, bara att svara på ett sätt för hur man skulle kunna lösa det om man ville. Naturligtvis är det ledningen som bestämmer och det här är helt säkert inte den viktigaste funktion man kan önska sig på wF.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

jarvklo skrev:

* Beslutet om nya taggar är en forum-policy-grej...
Låt oss se nu vad forumledningen/ansvariga säger den här gången (det har ju hänt en del på forumet på ett år - så de kanske tycker annorlunda nu ;) )

Efter helgens möte är vi överens om att spoiler-taggen kommer att införas om följande villkor uppfylls:

• taggen finns med som en standardfunktion i vBulletin 3 eller taggen går att implementera utan att förstöra möjligheten att enkelt uppgradera till nya releaser av vBulletin.
  • vi kan styra vilka forum taggen kan användas i

Vi avser alltså i vilket fall som helst inte att införa spoiler-tagggen nu. Vårt preliminära schema innebär att webForum går över till vBulletin 3 i slutet på detta år.

Tråden markeras som löst för att få bort den från listan över "öppna ärenden". Om du som trådförfattare inte är nöjd med svaret får du självklart återöppna ärendet igen genom att klicka på "Acceptera ej som slutgiltigt svar".

146 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)