webForumDet fria alternativet

Bensin

Politik & samhälle

113 svar · 2 964 visningar · startad av sneeze · sida 3 av 6

Frågan, av sneeze

Är det inte dax att vi, mesiga svenskar, ställer oss upp och säger "STOPP!!" snart? Nu börjar det ju bli löjligt dyrt.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Men lugna nu ... bensinpriset ökar ju inte snabbare än någon annan kostnad ... snarare långsammare ... och bensin är inte heller dyrare än annan energi el t.ex.

Bio-etanol är ju ett alternativ som är mindre beskattat fast inte för den skull billigare än så länge

vad det gäller glesbygden så ser jag inte problemet faktiskt ... man får väl bo nära sin arbetsplats och grundläggande service bara för att man bor i en mer urbaniserad del av landet där man kan åka kollektivt kan man ju inte bo precis var som helst ... att pendla konsumerar tid och pengar då också

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det vore faktiskt ganska intressant att se hur många liter bensin man får på en medellön idag jämfört med för 10 år sedan! Nån som vet hur siffrorna såg ut -94 ?

Idag:
Medellön i Sverige för heltidsanställd: 21 000 kr i månaden (23 män, 19 kvinnor), SCB
Blyfri 95: 10,58 ,statoil
=1984,9 Liter bensin

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jon skrev:

Det vore faktiskt ganska intressant att se hur många liter bensin man får på en medellön idag jämfört med för 10 år sedan! Nån som vet hur siffrorna såg ut -94 ?

Idag:
Medellön i Sverige för heltidsanställd: 21 000 kr i månaden (23 män, 19 kvinnor), SCB
Blyfri 95: 10,58 ,statoil
=1984,9 Liter bensin

Jag har för mig att priset låg runt 7 kr då. Å andra sidan svänger priset kraftigt hela tiden. Dagens nivå var vi uppe i för bara 2-3 år sedan. Men för bara några månader sedan låg priset runt 9 kr. Var medellönen låg då, har jag ingen aning om.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är ju fler kostnader som ändrat sig sen dess, så man bör väl se till hela bilden och inte bara inkomst -> bensinpris.

Medlem sedan jan. 2004155 inlägg

Uppfinn fordon som går på majonäs!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Har man långa resor till jobbet (och inte kan åka kollektivt) kan man ju dessutom dra av detta i sin deklaration.

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

Jag tycker att bensinen skall vara billig tills man har hittat alternativ.
Man kan inte höja priset på en vara om man ej har några alternativ Och nej alla bor inte nära jobbet på landet och vissa serviceyrken kräver en bil!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

fredrik1 skrev:

Man kan inte höja priset på en vara om man ej har några alternativ Och nej alla bor inte nära jobbet på landet och vissa serviceyrken kräver en bil!

Rapsolja, etanol och elektricitet är väl ganska bra alternativ?

Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

Om folk skall använda miljövänliga alternativ så får priserna bli låga så att det blir attraktivt att gå över till miljövänligare drivmedel.
Så är det tyvärr inte idag...

Mr. N. skrev:

fredrik1 skrev:

Har du någon aning om hur många mackar det finns där man kan tanka dessa drivmedel?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har du någon aning om hur många mackar det finns där man kan tanka dessa drivmedel?

Säkerligen fler mackar än var man kunde tanka bensin i början. Det är ingen bekvämlighets fråga, det handlar om att göra en ståndpunkt. Jag tycker alla som köper en ny bil ska titta på alternativa bilar som inte använder bensin.

Jag tycker staten ska göra sin del, mer kollektivtrafik och skattelättnader (helst inga skatter alls) på miljövänliga drivmedel.

Jymdis skrev:

Säkerligen fler mackar än var man kunde tanka bensin i början. Det är ingen bekvämlighets fråga, det handlar om att göra en ståndpunkt. Jag tycker alla som köper en ny bil ska titta på alternativa bilar som inte använder bensin.

Det är möjligt att man kanske skulle kunna kalla det en "bekvämlighetsfråga". Eller så kallar man det för hänsyn till realiteter. Ta dig en titt på denna karta: http://em-cust05.easy-mapper.com/em_cgi/hsrun.exe/EasyMapper/mapxsite/sekab/mapxsite.htx;start=HS_MapPage

Där ser man att det finns ett stort urval av mackar med etanol inom de mer tättbefolkade områdena. Alltså just de områden där kollektivtrafiken faktiskt är ett bra alternativ till bilen. I andra områden, som Norrlands inland, blir det till att fara åtminstone 10-20 mil för den som vill tanka etanol. Jag gissar att samma gäller även för andra alternativa bränslen. Alltså kan vi konstatera att om du har en realistisk möjlighet att tanka miljövänligt, så har du också tillgång till kollektivtrafik. Saknar du en mack med miljövänligt bränsle inom rimligt avstånd, saknar du antagligen också kollektivtrafiken. Jag tycker det är att bagatellisera problemet, när man kallar det för en bekvämlighetsfråga att avstå från ett miljövänligt bränsle därför att man skulle tvingas förbruka åtminstone hälften av det varje gång man ska tanka bilen.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

UlfT skrev:

Mr. N. skrev:

fredrik1 skrev:

Behöver du en mack för att ladda ett batteri?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

UlfT:
finns väl mer än etanol?
Exempelvis eldrivna bilar?
Det finns ganska många olika drivmedel för bilar idag, bara för att ett par inte är realistiska innebär det inte att där inte finns några som är det.

Mr. N. skrev:

UlfT skrev:

Mr. N. skrev:

fredrik1 skrev:

Behöver du en mack för att ladda ett batteri?

Nej, men gott om tid. Och det ofta. Dessutom behövs elurtag, vilket långt ifrån alltid finns där man parkerar bilen. Speciellt inte när man måste ladda så ofta på alla möjliga och omöjliga ställen.

Jymdis skrev:

finns väl mer än etanol?
Exempelvis eldrivna bilar?
Det finns ganska många olika drivmedel för bilar idag, bara för att ett par inte är realistiska innebär det inte att där inte finns några som är det.

Nu har jag inte lyckats hitta några kartor över mackar som har andra alternativa drivmedel som rapsolja eller gas. Jag misstänker dock att det råder exakt samma problem där. Elbilar tar som sagt tid att ladda, och sedan kan man inte köra särskilt långt innan de ska laddas igen. Kul för en norrlänning att tvingas ladda upp batterierna när han har kommit halvvägs fram. Elbilen funkar säkert bra i städer. Men det är ju inte där vi har problem med att hitta mackar med alternativa bränslen. Alltså kvarstår problemet att lösningarna bara finns där vi i alla fall har kollektivtrafiken som ett alternativ.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

muskot skrev:

Web-Tor skrev:

Med tanke på vad vi bensinförbrukare gör med planeten tycker jag att det är extremt billigt.

Precis, bensin ska vara dyrt för att hålla förbrukningen nere.

I helvete heller, dessa priser krossar min personliga ekonomi, varje människa borde nu föfan åtminståne kunna åka fram och tillbaka till jobbet.
Vi bor ju förfan inte allihopa i nån jävla stad där man kan gå till arbetet.

Fy fan, bensinen ska ner.

clarkbones skrev:

Om det är dyrt, men inte håller förbrukningen nere gör väl höga priser ingen större nytta för miljön?

Jävla skit argument, som det gör nån skillnad, läste i tidningen att det inte är nån skillnad, folk kör likadant men betalar mer, så vi får bara lida i onödan.
Sluta hoppa på oss personbilsägare och ge sig efter tung industri och lastbilar istället.

1. Finns inte någon anledning att svära.
2. Var tror du att folk ska jobba när vi inte har någon planet kvar?

Web-Tor skrev:

1. Finns inte någon anledning att svära.
2. Var tror du att folk ska jobba när vi inte har någon planet kvar?

Oh pleasee....

Faktum, jorden kommer inte att gå under av personbilar, dyr bensin gör bara folk förbannade och förstör ekonomin, dom lättlurade tror att det gör nån skillnad, glöm det faktum att det finns mycket större bovar(lastbilar, tung industri, miljöbovar inom industrin, avverking av regnskog, utrotning av arter, olje och kol kraftverk etc).

Personbilen är bara så alldaglig och prominent att det är lätt att skylla på den eller att låtsas göra nånting för miljön genom att hacka på den medans man undviker dom verkliga problemen, och folk sväljer det hur lätt som helst, som när magiker gör sina tricks och distraherar publiken från det han verkligen gör.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)