har precis byggt färdigt en dator till en vän, med följande konfig:
Aopen AK79D 400VN
AMD Barton 2800+
TwinMos 512mb DDR
Hitachi 120gb
MSI GF5600 128mb
detta ihop med två cd-enhter sitter monterat i en Antec LanBoy (350W).
Jag har installerat winXP Pro svensk version. Redan från början hände det att datorn helt plötsligt och oprovocerat startade om, ibland mitt i nån programinstallation, ibland när jag tittade på nån windows-inställning. Det verkar inte finnas nåt speciellt mönster i omstarterna. det dyker inte heller upp nån varning innan, eller efter.
Jag körde viruskontroll ifall det skulle vara nåt rpc-relaterat virus, men det var förstås helt rent. I RPC-fallet skulle man dessutom varnat med nåt felmeddelande.
Jag har kollat loggarna och det finns inga spår efter dessa omstarter däri.
Jag skulle uppskatta era tankar kring detta. Det känns som att jag felsökt en massa, utan att hitta nåt speciellt. Jag har dessutom kört checkdisk på båda partitionerna (C: 17gb, D: 95gb) och det upptäcktes inte nåt där heller.
Jag har två tankar kvar själv, det ena hände vid installationen av winXP. Det var så här: Jag bootade från skivan och startade formatering (NTFS) på hela disken. Det gick ovanligt segt, och vid nåt tillfälle mot slutet dök det upp en blåskärm med en massa klagomål. det klagade över nån ntfs.sys eller liknande, om jag minns rätt. Jag startade om och bootade om med skivan igen. denna gång skapade jag en 17gb partition och formaterade den med snabbformatering. jag lät resten bli en partition som jag inte formaterade i installationsprogrammet. Snabbformateringen gick bra, och snabbt, och sedan fortsatte winXP-installationen smärtfritt. Kan detta ha nåt att göra med dessa plötsliga omstarterna o i så fall på vilket sätt?
Nästa sak som jag funderar kring är ifall eventuella IRQ-konflikter kan orsaka såna omstarter, och om ja, hur kan man lättast testa detta?
Hoppas jag inte blivit alltför tråkig, jag hoppas verkligen på er hjälp här. Är verkligen fast.