webForumDet fria alternativet

plötsliga omstarter [winXP]

13 svar · 2 354 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

har precis byggt färdigt en dator till en vän, med följande konfig:

Aopen AK79D 400VN
AMD Barton 2800+
TwinMos 512mb DDR
Hitachi 120gb
MSI GF5600 128mb

detta ihop med två cd-enhter sitter monterat i en Antec LanBoy (350W).

Jag har installerat winXP Pro svensk version. Redan från början hände det att datorn helt plötsligt och oprovocerat startade om, ibland mitt i nån programinstallation, ibland när jag tittade på nån windows-inställning. Det verkar inte finnas nåt speciellt mönster i omstarterna. det dyker inte heller upp nån varning innan, eller efter.

Jag körde viruskontroll ifall det skulle vara nåt rpc-relaterat virus, men det var förstås helt rent. I RPC-fallet skulle man dessutom varnat med nåt felmeddelande.

Jag har kollat loggarna och det finns inga spår efter dessa omstarter däri.

Jag skulle uppskatta era tankar kring detta. Det känns som att jag felsökt en massa, utan att hitta nåt speciellt. Jag har dessutom kört checkdisk på båda partitionerna (C: 17gb, D: 95gb) och det upptäcktes inte nåt där heller.

Jag har två tankar kvar själv, det ena hände vid installationen av winXP. Det var så här: Jag bootade från skivan och startade formatering (NTFS) på hela disken. Det gick ovanligt segt, och vid nåt tillfälle mot slutet dök det upp en blåskärm med en massa klagomål. det klagade över nån ntfs.sys eller liknande, om jag minns rätt. Jag startade om och bootade om med skivan igen. denna gång skapade jag en 17gb partition och formaterade den med snabbformatering. jag lät resten bli en partition som jag inte formaterade i installationsprogrammet. Snabbformateringen gick bra, och snabbt, och sedan fortsatte winXP-installationen smärtfritt. Kan detta ha nåt att göra med dessa plötsliga omstarterna o i så fall på vilket sätt?

Nästa sak som jag funderar kring är ifall eventuella IRQ-konflikter kan orsaka såna omstarter, och om ja, hur kan man lättast testa detta?

Hoppas jag inte blivit alltför tråkig, jag hoppas verkligen på er hjälp här. Är verkligen fast.

jag felsöker för fullt nu under tiden och jag har hittat lite info, som kanske kan hjälpa lite granna.

Det visade sig att loggen faktiskt innehöll info. Det finns en massa SaveDumps, uppenbarligen på tidpunkterna för omstarterna. Det som står i dessa loggar är följande:

Händelse-ID: 1001
------------------------------------------------------------------------------------
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x00000024 (0x001902f8, 0xf414031c, 0xf414001c, 0xf83e7a4a). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\Minidump\Mini040604-08.dmp.

Det finns en hel del såna dumpar i den mappen, och de är alla åp 64kb enligt inställningarna i Systemegenskaperna, men det går inte att utläsa nån info från dem...

Nån som vet nåt vidare om detta? jag känner att jag kommit lite framåt men lösningen kan jag inte riktigt ta på, för att de där minnesadresserna säger mig inte så mkt. Det är för övrigt olika minnesadresser varje gång...

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

intressant läsning, tack rikard, jag läser, följer och hoppas på ett under :P

Orkar du inte köra själv så ser du till att jag på ett eller annat sätt kommer åt en eller ett par av dina minidumpar.

jag håller på att ladda debuggen, men har du lite tid så uppskattar jag ifall du vill kolla på en av dumparna, ifall du nu skulle komma med bra förslag på nån lösning.

hur ska jag smidigast sända dig några minidumpar?

EDIT: skickade ett PM..

EDIT2: vi kanske ska ta resten av snacket över MSN så vi inte gör forumet till chat? om du vill: <yaz@[nichtSPA_M]ferrypin.net>

jag checkar lite granna med debuggen, och det verkar vara uteslutande .sys-filer som krånglar.

det luktar ominstallation av windows... eller?

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

yaz skrev:

EDIT2: vi kanske ska ta resten av snacket över MSN så vi inte gör forumet till chat?

Eller så lär andra sig ngt oxå av konversationen ;)

oroa dig inte nicro. jag kommer rapportera så småningom! jag vet hur frustrerande det är när man till slut som betraktare inte får reda på lösningen.

men just detta problem kan ha såå många orsaker att det är lättast att diskutera över en chat och sedan kanske komma fram till en lösning.

rikard har hjälpt mig en hel del ikväll, och vi har kommit fram till några eventuella lösningar.

¤ det handlar troligen om drivrutinsproblem
¤ eventuellt grafikkortsrelaterat
¤ eventuell lösning: installera nyare grafikdrivisar
¤ om inte; kanske korrupt filsystem
¤ lösning på det: formatera ordentligt och installera om windows

detta har vi kommit fram till genom att studera dumpar med debuggningsverktyget..

jag kommer tyvärr resa bort över påsk, så jag återkommer till problemet en bit in på nästa vecka. men jag ska försöka komma ihåg att berätta eventuella framgångar.

ha det gott alla, och ännu ett tack till rikard för hjälpen! :e

PS. SHIT! just som jag skulle trycka på Skicka svaret för att lägga in detta inlägg så dyker problemet upp igen!!!!!!!! Snacka om sammanträffande, men samtidigt tur! Jag satt nämligen på problemdatorn och skrev på min egna dator genom fjärrstyrning, så mitt inlägg försvann inte. :e

det var för övrigt tcpip.sys som krånglade denna gång. felkoden var 0x8E (ska vara en del nollor mellan x:et och 8:an där..)

status just nu:

jag gick på spåret att nåt var fel redan i installationen och har därför försökt installera om winXP ett antal gånger.

Jag har till o med gått så långt att jag lånat andra skivor, bara för att testa ifall det kan vara fel på skivan jag använt.

tre olika winXP, alla svenska, två Professional och en Home edition.

problemet som uppstår är ungefär det samma. Vid installationen dyker det upp en blåskärm som klagar antingen på ntfs.sys eller på nåt ospecifecerat problem med lite minnesadresser.

samma problem händer dessutom på två skilda datorer. de har samma moderkort, cpu och minne. men olika grafikkort och olika hårddiskar.

jag vet inte om det kan vara nåt problem med moderkortet på något skumt sätt. detta problem har mig verkligen deep down under, jag vet inte var jag ska leta längre...

lazatMedlem sedan mars 2001308 inlägg

BYT MINNE OCH märke på minnerna.
Kontrollera att cpufläcken snurrar och att cpun inte är trimmad eller för varm.

tack för dina tips lazat.

skulle uppskatta om du förklarade lite grann resonemanget kring minnena. Jag har nämligen fått det rådet förut, och känner att jag måste förstå hur man tänker för att komma fram till det.

cpu-fläkten snurrar och cpun är varken trimmad eller för varm - det har jag kollat.

men kan dessa saker verkligen resultera i sådana felmeddelanden? Hur är kopplingen?

Sorry om jag frågar för mkt men det är verkligen en jobbig situation och jag försöker lösa den så bra som möjligt..

sådär. nu var felsökningen äntligen slut.

felet berodde på att minnena inte är kompatibla med moderkortet och detta orsakade alla möjliga konstiga fel, redan i windowsinstallationen.

jag har bytt minnena och datorerna fungerar utmärkt. minnena som krånglade har jag testat på två andra datorer och de fungerar också utmärkt, så det är uppenbarligen ett kompabilitetsproblem.

min lärdom från detta är att felen som datorn presenterar inte alltid beror på det som står i felmeddelandet. I detta fall var det en massa filer - drivrutiner och diverse systemfiler - som krånglade, men i grunden låg minnesproblemet.

tack till alla som hjälpte till!

En eloge till din återkoppling yaz.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c2d75422
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)