Man kanske måste hota? :p
Acceptera svar
80 svar · 5 514 visningar · startad av nitro2k01 · sida 2 av 5
Varför inte sätta ut den lilla ikonen ner til höger.. eller tror man själv att den är markerad då?
*bump*
Ursäkta mitt pet men funktionen ska ju användas på det svaret som löste problemet, och inget annat. ;)
» Exempel #1 på hur det inte ska se ut. Används inte alls.
» Exempel #2 på hur det inte ska se ut. Används på fel svar.
» Exempel på hur det ska se ut. Används korrekt!
Edit: nu fungerar länkarna också. ;)
*bump*
två av exemplena var inte så där jätte bra ;)
Dryden skrev:
*bump*
Folk verkar fortfarande inte ha hittat funktionen. Kanske ett förtydligande på själva trådarna är på sin plats?
nä :(
Igentligen, spelar det roll vilket svar som accepteras i en tråd? Det viktiga är ju att tråden markeras som löst/besvarad, för i en tråd kan det vara många inlägg som ger rätt svar (desto luddigare fråga desto fler rätt svar). Eller har jag fel?
FAQ:n skrev:
En tråd som innehåller ett accepterat svar markeras med en symbol som länkas till det accepterade inlägget, var därför noggrann med att markera rätt svar så underlättar du för andra.
Varför accepterar inte moderatorerna rätt svar då?
Web-Tor skrev:
En tråd som innehåller ett accepterat svar markeras med en symbol som länkas till det accepterade inlägget, var därför noggrann med att markera rätt svar så underlättar du för andra.
Viste faktiskt inte om att det länkades direkt till inlägget.
Marcus E skrev:
Varför accepterar inte moderatorerna rätt svar då?
Varför accepterar inte användaren svaret själv?
Lugna och fina nu - tag ett djupt andetag och lugna ner er lite...
Jag störs personligen inte så mycket av att folk då och då missar att markera sina trådar som lösta (bl.a. eftersom jag upplever att fler och fler trådar markeras som lösta "av sig själva" nu än någonsin) utan mer på de numera alldeles för ofta förekommande gnäll-inlägg som dyker upp i dessa olösta trådar där folk som inte är moderatorer passar på att klämma åt den stackare som råkar missa att acceptera ett svar...
Speciellt olyckligt tycker jag att det är att detta görs utan urskiljning och även drabbar våra nykomlingar (som då riskerar att få en skev bild av vad wF handlar om - att utbyta erfarenheter och hjälpa varandra) och att dessa gnällspikars inlägg blir kvar i trådarna för all framtid...
Så en ny medlem med tre inlägg under bältet, eller en gammal räv med flera hundra missar att markera en tråd som löst - So What? wF är väl ändå wF ändå - och man kan ju alltid be moderatorn se till att tråden markeras som löst med rapportera inlägg, eller hur?
Men det kanske bara är jag som tycker så ?
jarvklo skrev:
... - och man kan ju alltid be moderatorn se till att tråden markeras som löst med rapportera inlägg, eller hur?
En beprövad variant och den fungerar och jag föredrar det framför att få inlägg i trådarna.
Jag håller med jarvklo i mångt och mycket, men:
* Folk missar inte då och då. Det verkar vara snarare tvärtom.
* Jag upplever inte att påpekandena stör. De är oftast vänliga, och syftar till användaren ska lära sig att använda funktionen i framtiden, inte endast att just denna tråd skall få ett accepterat svar.
Och; ja, det kanske är en idé att moderatorerna gör ett större jobb och accepterar svar. Kanske. ;)
Rapportering är en bra idé!
Mvh
@nders skrev:
Och; ja, det kanske är en idé att moderatorerna gör ett större jobb och accepterar svar. Kanske. ;)
...med risk för tänket "Äh, det där fixar moderatorn.". Det har diskuterats förut och det kanske kommer i nästa version - ett tydliggörande av funktionen! :)
Det var jag som en gång i tiden la in den röda texten på "rappotera inlägg"-sidan. Det var innan "acceptera svar"-funktionen kom. I den texten står det klart och tydligt att funktionen ENDAST ska användas för inlägg som på något sätt bryter mot reglerna. Om funktionen också ska användas för att rapportera inlägg som är bra slutgiltiga svar borde texten ändras.
Informationen ut till medlemmarna om vad man ska och får göra är nästan alltid otillräcklig.
Dryden: Varför accepterar inte användarna själv svaren? Det finns många skäl till det. T.ex.
1. De läser inte svaren.
2. De uppskattar inte svaren.
3. De vet inte om att funktionen existerar.
Vid fall 1 och 3 kan moderatorerna för det aktuella forumet hjälpa till.
Web-Tor skrev:
Fast ibland är det så att det som löser problemet är en variant av det svar som dök upp. Så att det faktiskt krävs ett förtydligande för att "hjälp-inlägget" ska funka. Om man då ger detta förtydligande när man tackar så finns det lägen då i alla fall jag har tyckt att det var vettigare att markera min egen kommentar än svaret som hjälpte mig på traven. De bedömningarna står jag för. Så när ni retar er på att folk markerar sina egna svar, så tycker jag inte alltid att ni har skäl att reta er på det. Detta gäller givetvis fler trådar än mina egna.
Och naturligtvis inte alla trådar där folk markerat eget svar. Utan naturligtvis beror det på innehållet.
Det kanske är mest logiskt att markera sitt eget inlägg när man tänker på formuleringen "slutgiltigt svar", men om man istället ser det som en ära (eng. credit) åt den som hjälpte en är det mer logiskt att markera det inlägg som faktiskt hjälpte en på vägen till den slutliga lösningen. Om den som svarar ser att personen har markerat sitt eget svar kan det kännas som att inlägget var meningslöst.
Marcus E skrev:
Det kanske är mest logiskt att markera sitt eget inlägg när man tänker på formuleringen "slutgiltigt svar", men om man istället ser det som en ära (eng. credit) åt den som hjälpte en är det mer logiskt att markera det inlägg som faktiskt hjälpte en på vägen till den slutliga lösningen. Om den som svarar ser att personen har markerat sitt eget svar kan det kännas som att inlägget var meningslöst.
Fast problemet är väl att avsikten delvis är att andra ska kunna se på svaret, och säga Aha! det är så man ska göra! Och om det då bara nästan stämmer så är det inte heller så bra. Och hur många läser sista inlägget om de tror att lösningen står högre upp? Inte alla, det tror jag inte...
Dags att putta fram tråden igen ser jag. ;)