Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
@nders skrev:
Jag vill bara kasta in ett stort fett tack till er, för all energi, tid och pengar ni lägger för att vi ska trivas.
Ni rockar! Hårdrockar! :f
Måste... hålla... med! :)
Och jag hoppas att det dyker upp bortglömda blider från tidigare arbeten också. :)
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inläggVarför uppgraderades servern?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Marcus E skrev:
Varför uppgraderades servern?
Är inte det ganska självklart? För att få bättre prestanda på forumet?
Antar jag :OO
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Marcus E skrev:
Det var inte servern som uppgraderades direkt utan hela forumet kan man säga eftersom vi satte in en maskin till för att hantera databasen. Dessutom skiftade vi på wF1 och wF2 eftersom wF2 var mer lämpad som webbserver än den gamla celeron-maskinen.
r/ stavar som en kratta. ;)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Marcus E skrev:
Den gamla servern var hårt belastad, vilket våra mätningar tydligt påvisade. I första hand var det processorn som inte längre orkade med belastningen. Det finns naturligtvis minst två lösningar på det, varav de två mest självklara torde vara sätt in kraftfullare hårdvara eller optimera kod och konfiguration.
Konfigurationen filade vi på rätt länge men till slut kom vi inte mycket längre. Att optimera koden var naturligtvis ett alternativ, men med tanke på att vi räknar med att gå över till vBulletin 3 så känns det rimligare att lägga krutet där. Kvar var då alternativet uppgradera hårdvaran samt organisera om.
Den lösning vi har nu har fortfarande lite brister, men den är betydligt bättre rustad. Förhoppningsvis håller den sig en 2-3 år med mindre uppdateringar.
Känner du att du har fått svar på frågan?
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggVad har kostnaden varit för denna uppgradering (ölen ej inräknad)?
Ni måste väl köpt in en del hårdvara och annat?
Finns det någon möjlighet för oss medlemmar att stöta till några riksdaler om så behövs?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggKrasst räknat, exkl öl och red bull-kopior, c:a 20.000:-. Det inkluderar hårdvara, licenser samt ~1.000:- i reskostnader.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggVem stod för dessa kostnader?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggBrimba, SirPeter och jag.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggSvara då på min föregående fråga, tack.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggAh, det kunde jag ha gett mig på...
Brantis skrev:
Finns det någon möjlighet för oss medlemmar att stöta till några riksdaler om så behövs?
Vi kommer att skapa någon möjlighet att sätta in pengar till webForums välbefinnande för de som känner sig manade. Frågan var uppe på det senaste ledningsgruppsmötet och där var vi rörande överens. Ett sådant konto måste förvaltas på sådant sätt att ingen egenmäktigt kan bruka medlen som det heter så vackert. På ren svenska, det är viktigt för oss att, om ett sådant konto finns, alla vet att ingen privatperson kan förskingra pengar därifrån.
Vi ser helt enkelt att det finns ett par formella frågor att reda ut innan vi vill skapa den möjligheten. Den ingår dock i uppgiftslistan och ska lösas under kvartal 2. :)
Är du nöjd med svaret? :)
/Red: Låt mig dock vara mycket tydlig på den här punkten. Att bidra till webForums existens kommer inte att ge några fördelar på forumet. D.v.s. några medlemsavgifter är det inte tal om - ej heller sponsring med motprestation. webForum är och ska förbli fritt från reklam, med undantag för griffel-loggan. :moose
Mycket bra jobbat killar!
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggTack
Det är svårt att komma på en tillräckligt bra formulering för de lovord ni förtjänar och jag hoppas att alla som liksom jag har stor nytta och glädje av wF, sänder er en tacksamhetens tanke.
Hoppas vi ses på wF-träffen 29/5 så att vi får hylla er i offentlighetens ljus.
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inläggJag vill likasom Theon,@nders mfl tacka otroligt mycket for all energi, tid och pengar ni lagger ner for att vi skall trivas och ha det bra.
Jag skall forsoka ta mig till wF traffen den 29/5 och hoppas ni ocksa befinner er dar sa man som sagt far tacka er personligen.
Hoppas ni aven kommer med nagon bra losning pa hur man skulle kunna stotta wF ekonomiskt.
Keep up the good work! :moose
JupiterMedlem sedan jan. 2004618 inlägg
dho skrev:
mikul skrev:
Jag vill likasom Theon,@nders mfl tacka otroligt mycket for all energi, tid och pengar ni lagger ner for att vi skall trivas och ha det bra.
Håller med till fullo.
Instämmer med föregångne talare. :)
RufusMedlem sedan mars 2004754 inlägg
Jupiter skrev:
dho skrev:
mikul skrev:
Jag vill likasom Theon,@nders mfl tacka otroligt mycket for all energi, tid och pengar ni lagger ner for att vi skall trivas och ha det bra.
Håller med till fullo.
Instämmer med föregångne talare. :)
Aja, jag instämmer väl också. :OO
Väldigt bra jobbat. :birp
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Kablaget sätts på plats och maskinerna startas tio minuter före utsatt tid.
Så ska det se ut! Starkt jobbat! :bire
AaasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Så roligt att få kika in över axeln på er och se vad ni gör! :)
Hoppas ni hann ha lite kul också och inte bara jobb...