Jag är lite intresserad av hur mycket utrymme forumet tar upp, eller rättare sagt hur stor databasen är.
* Hur många bifogade filer finns det och hur mycket utrymme tar dessa upp?
* Hur stor är tabellen med inlägg (post) respektive trådar (thread)?
Anledningen till att jag frågar är för att själv beräkna hur mycket det i framtiden kan dra iväg för mitt eget forum. Jag har nämligen förberett mig på det värsta. ;)
Hej Pace.
Nedan angivna värden är allihop på ett ungefär.
webForums DB-storlek är totalt c:a 820 MB. Detta inkluderar sökindex på 250 MB.
Antalet bifogade har jag inte i huvudet men tabellen som innehåller alla filer är på 150 MB. Nu är väl det inte världens bästa grej att lagra filer i databaser. I vBulletin 3 tror jag att man (äntligen) har valt att flytta ut filerna ur databasen
Trådtabell: 10 MB
Posttabell: 250 MB
En fördel med att ha filerna i en databas är väl ändå att man inte kan komma åt de via en direktlänk? Inte för att det spelar så stor roll på webforum men det finns säkert många företag som vill att vissa filer inte ligger direkt åtkomliga på webservern (intentia kanske §e )
/S
En fördel med att ha filerna i en databas är väl ändå att man inte kan komma åt de via en direktlänk? Inte för att det spelar så stor roll på webforum men det finns säkert många företag som vill att vissa filer inte ligger direkt åtkomliga på webservern (intentia kanske §e )
/S
:e hehe, jo, den historien kommer nog de flesta av oss ihåg.
Men man kan ju faktiskt göra så att filerna ligger utanför web-roten och att åtkomst till dessa enbart går via en speciell fil där man kan kolla inloggningar och liknande...
// Nippe
456 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e