webForumDet fria alternativet

En vanlig dag på DC ..

Småprat

97 svar · 3 194 visningar · startad av niko · sida 3 av 5

Frågan, av niko

Nu är det iofs inte helt ovanligt med folk på DC som delar ut hela disken, men det känns ändå som om den här killen (se bild) på nåt sätt tar begreppet "fildelning" till en ny nivå:

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

UlfT skrev:

För mig säger det vanliga sunda förnuftet att en utdelad mp3, divx eller liknande, sannolikt är avsedd att vara utdelad. Men ett utdelat dokument med mailkonversation, har nog delats ut av misstag. Använd det sunda förnuftet, även om inte andra gör det.

Exakt. Vi tycker likadant så vad tjafsar vi om? :birp

Fortfarande finns det folk som inte fungerar på det viset och det är
utifrån det man MÅSTE agera... annars är man såld.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

För att dra en parallell:

Är man administratör för en databas och inte sätter något lösenord så att vem som helst kan komma åt den publikt klassas man som dum och inkompetent.

Men använder man DC och lägger ut privata/känsliga filer så räknas det som slarv.

Okej, det ena är ett jobb och det andra "hobby" men det finns fortfarande likheter.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pace skrev:

För att dra en parallell:

Är man administratör för en databas och inte sätter något lösenord så att vem som helst kan komma åt den publikt klassas man som dum och inkompetent.

Men använder man DC och lägger ut privata/känsliga filer så räknas det som slarv.

Okej, det ena är ett jobb och det andra "hobby" men det finns fortfarande likheter.

I båda fallen är han dum och inkompetent. En arbetsgivare som vet att en snubbe har för vana att dela ut känsliga privata filer på dc, skulle förmoligen aldrig anställa honom som ansvarig för it-säkerheten. Men det är fortfarande fel att göra intrång hos de som är dumma och inkompetenta.

Medlem sedan sep. 2002538 inlägg

Kan säga att jag inte har använt någon av informationen, utan bara läst.
Jag sade även till han som hade delat ut allt att ta bort det.

Sedan tror jag inte att det är olagligt..

:)

Trodde de flesta visste att de inte skulle dela ut sina pst filer, de där kreditkortsnummerna hittade jag för kanske ett år sedan eller mer.
Men folk verkar inte ha lärt sig ännu.

smart.gif
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

UlfT skrev:

. Men det är fortfarande fel att göra intrång hos de som är dumma och inkompetenta.

Men det är väl inget intrång det är frågan om...

Om jag har en välgörenhetsgala, ställer upp ett bord med mina prylar och skriver en skylt: Varsågod ta vad du behöver, och lägger dit en bunt med pengar.
Om någon tar dessa är det alltså mitt eget fel, visst det kanske inte är så moraliskt okej men det kan definitivt inte vara olagligt.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Om jag lämnar min bil olåst och någon tar den så visst är det mitt eget fel, men det gör det inte mindre olagligt att ta den. På samma sätt tycker jag att det är med DC. Åt hellsike med argumentet om att de får skylla sig själva, för jag kan i vilket fall som helst inte se hur det är försvarsbart att utnyttja folk som är mindre vetande, som i det här fallet.

oelbal skrev:

Om jag lämnar min bil olåst och någon tar den så visst är det mitt eget fel, men det gör det inte mindre olagligt att ta den. På samma sätt tycker jag att det är med DC. Åt hellsike med argumentet om att de får skylla sig själva, för jag kan i vilket fall som helst inte se hur det är försvarsbart att utnyttja folk som är mindre vetande, som i det här fallet.

Skillnaden är den att bilen är inte utdelad till allmänheten, vilket filerna på dc är...

obelix skrev:

oelbal skrev:

Skillnaden är den att bilen är inte utdelad till allmänheten, vilket filerna på dc är...

Jag kan ju ställa den med öppna dörrar...

oelbal skrev:

obelix skrev:

oelbal skrev:

Jag kan ju ställa den med öppna dörrar...

Jo, men det innebär inte att den är utdelad till allmänheten, vilket filerna är....

Ser du inte skillnaden?

Bilen också utdelad till allmänheten, av misstag, precis som filerna på DC. Klart det finns en skillnad, men den är inte så påfallande stor som du gör det till.

oelbal skrev:

Bilen också utdelad till allmänheten, av misstag, precis som filerna på DC. Klart det finns en skillnad, men den är inte så påfallande stor som du gör det till.

Hur får du det till att bilen är utdelad till allmänheten?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Egentligen är detta mycket enkelt. Varje enskild människa har ett ansvar för sina egna handlingar. Detta ansvar påverkas inte ett enda dugg av vad omgivningen gör. (Det blir tex inte mer moraliskt försvarbart för just dig att börja stjäla bara för att din kompis just har gjort det.)

Att läsa uppenbart privata handlingar är ett intrång i en annan människas liv. Det spelar ingen som helst roll HUR du får möjligheten att läsa dessa handlingar. Det är fortfarande DU som i ett visst givet ögonblick bestämmer dig för om du ska göra det eller låta bli. Alltså är ansvaret ditt.

Om någon - (man för enkelhetens skull) - betraktar dig som en tillräckligt bra kompis för att du ska få låna hans lägenhet över en vecka, så förutsätter han nog att du inte öppnar och läser ev brev som dimper ner under den tiden. Gör du det är du en usel kompis. Han har gjort en felbedömning när han gav dig förtroendet att låna hans hem men du är fortfarande en usel kompis.

Det finns alldelles för många som tror att alla är snälla på nätet. Att man därför inte behöver vara så himla försiktig. Du får förtroendet att dela någons filer och vad gör du? Väljer att läsa uppenbart privat information. Det är DU som aktivt bestämmer dig för att läsa tillgänglig men privat information som du inte har med att göra. Alltså är DU en usel kompis för man kan inte lita på dig.

obelix skrev:

oelbal skrev:

Hur får du det till att bilen är utdelad till allmänheten?

Det är bara att sätta sig i bilen, vrida om startnyckeln, som givetvis finns kvar, och köra iväg. Jag har själv sett exempel på detta på mindre orter där folk inte är så vana vid kriminalitet. För att ytterliggare understryka att bilen står där beredd för den som vill ta den, har de även lämnat motorn igång. Och det på parkeringen vid ett stort köpcentrum där det inte finns en chans att ägaren skulle kunna ha någon uppsikt över bilen. Skulle man resonera som du uppenbarligen gör när det gäller fildelning, skulle det faktiskt innebära att ägaren avser att skänka bort bilen.

Återigen Obelix, tror du verkligen att en fildelare som delar ut pst-filer, verkligen menar att folk ska få tillgång till alla hans mail? Eller tror du att han gjorde ett misstag?

UlfT skrev:

Det är bara att sätta sig i bilen, vrida om startnyckeln, som givetvis finns kvar, och köra iväg. Jag har själv sett exempel på detta på mindre orter där folk inte är så vana vid kriminalitet. För att ytterliggare understryka att bilen står där beredd för den som vill ta den, har de även lämnat motorn igång. Och det på parkeringen vid ett stort köpcentrum där det inte finns en chans att ägaren skulle kunna ha någon uppsikt över bilen. Skulle man resonera som du uppenbarligen gör när det gäller fildelning, skulle det faktiskt innebära att ägaren avser att skänka bort bilen.

Återigen Obelix, tror du verkligen att en fildelare som delar ut pst-filer, verkligen menar att folk ska få tillgång till alla hans mail? Eller tror du att han gjorde ett misstag?

Du ser inte skillnaden att det ena är olagligt, dvs stöld.
Medans det andra är lagligt, klantigt men lagligt...

obelix skrev:

Frågan är om den skillnaden ens existerar i det här fallet. Datorintrång är förbjudet. Oavsett om inträngaren har lyckats överlista diverse säkerhetsåtgärder, eller om han bara har utnyttjat att inga säkerhetsåtgärder överhuvudtaget hade vidtagits.

UlfT skrev:

obelix skrev:

Frågan är om den skillnaden ens existerar i det här fallet. Datorintrång är förbjudet. Oavsett om inträngaren har lyckats överlista diverse säkerhetsåtgärder, eller om han bara har utnyttjat att inga säkerhetsåtgärder överhuvudtaget hade vidtagits.

Hur får du det till ett intrång?

Han eller hon har ju gjort ett aktivt val att lämna ut sina filer, hur kan det bli intrång om någon väljer att se eller ladda ner dom dokumenten?

obelix skrev:

UlfT skrev:

obelix skrev:

Hur får du det till ett intrång?

Han eller hon har ju gjort ett aktivt val att lämna ut sina filer, hur kan det bli intrång om någon väljer att se eller ladda ner dom dokumenten?

Hur får du det till stöld om man tar en olåst bil med nycklarna i? Har man valt att ställa sin bil olåst med nycklarna i, har man valt att dela ut bilen. Eller så har man klantat sig. Precis som när det gäller DC.

UlfT skrev:

Hur får du det till stöld om man tar en olåst bil med nycklarna i? Har man valt att ställa sin bil olåst med nycklarna i, har man valt att dela ut bilen. Eller så har man klantat sig. Precis som när det gäller DC.

Du bör nog kolla upp det här med vad som är stöld och inte stöld, annars så kommer du nog att hamna i trubbel med lagen förr eller senare...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)