webForumDet fria alternativet

Ny kamera igen

Fotografering

4 svar · 554 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Känner mer och mer att jag behöver en ny kamera, min 2MP Finepix med knappa inställningar och funktioner räcker oftast inte riktigt till.
Har tänkt att köpa mig en lite mer värstingdigitalkamera i 6-8MP-klassen i prisklassen med ett tak på runt 10 000:- (inkl. moms, exkl. minnen).
Har vissa baskrav och det är att den ska ha minst 4x zoom, 6-8MP (som sagt ;) ), ISO 100-400 (gärna 50 eller liknande också, inget måste men ett plus), "bra" slutartider, minst 3-4cm närgräns (kan kanske sträcka mig till 5), "bra" ljusstyrka på optiken, multiexponering, manuell och gärna autofokus (dock inget absolut måste med autofokus).
Kvalitét på film spelar inte så stor roll, ju bättre desto bättre naturligtvis. ;)
Vridbar LCD-skärm är även det ett jättestort plus!

Har hittat tre kameror hittils, Nikon CP8700, Sony F828, Dimage A2.
CP8700 har ju allt jag önskar mig, dock kostar den lite väl mycket för mig. :l
Sonyn hade jag tänkt köpa från början men jag har ändrat mig med anledning av bildkvalitén (även om jag hade tänkt köpa den ändå ett tag ;) ). :l
Dimagen har dessvärre en närgräns på 13cm vilket är lite väl mycket för mig, annars hade den varit ett givet val. :l

Någon som har koll på kameror som släpps snart eller redan finns ute som har dom specifikationerna jag önskar mig? :)

RED: Snyggade till länkarna lite.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Ny kamera igen

Mika3l skrev:

Dimagen har dessvärre en närgräns på 13cm vilket är lite väl mycket för mig, annars hade den varit ett givet val. :l

Då bör du läsa vad som står här: http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/page17.asp
Gäller iofs en äldre modell, då de inte har hunnit testa den du funderar på. Men det skulle inte förvåna mig om samma gäller även för den nya.

Den har alltså även ett teleläge med samma närgräns. Fotar du ett föremål 13 cm ifrån med tele, då blir det faktiskt ganska stort. Den kameran kan då avbilda en yta på bara 49 mm x 37 mm. Det är inte säkert att en kamera med en närgräns på 3-4 cm verkligen kan ge så mycket större förstoring än så, om den närgränsen bara gäller för vidvinkel. Kameran har bättre täckning (och bättre geometri vid den täckningen) än Sony F828, trots att Sony har en närgräns på bara 2 cm. Närgräns är inte allt. Nikonkameran hade de inte testat, vad jag kunde se.

Så fortsätt du överväga Minolta. :)

Weeee! :D
Blev inte precis mindre sugen på att köpa Minoltan efter den där nyheten! ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kolla bara upp så att du vet säkert att detta gäller även den nya Minolta-modellen. :)

Jo, jag får kolla så fort den har blivit testad. :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)