webForumDet fria alternativet

Dator namnet ersätts med en kommentar i browsinglistan

Windows

20 svar · 586 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Gud vad irriterande!

I min windows 2003 server (antar i alla XP och nyar OS) så ersätts alla datornamn som har en kommentar med kommentaren + (datornamn).

Är det någon som kan förklara logiken bakom detta för mig?

Har vi tex en server som heter "upp-filer" och som har fått kommentaren "Gamla filservern" så blir namnet i browsinglistan:

Gamla filservern (upp-filer)

Grrr... Kan man stänga av denna idiotiska egenskap?

Vill att datorerna ska sorteras efter datorns namn och inte efter kommentarerna.

Bill Gates. Ibland blir man mörkrädd. x(

SYMPTOMS
When you look in My Network Places, there may appear a computer name that is in the following format in the Browse list:
Computer Description (ComputerName)

STATUS
This behavior is a design change in Windows XP and later.

Bra motivering... Varför vill man införa något så dumt? Jag förstår inte...

Här kan man läsa om fenomenet...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824386

Men hur stänger man av dumheterna?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Varför vill man införa något så dumt?

Jag skulle gissa på att vanliga användare har lättare att förstå: "Publik webbserver" än SRV1_A2_B6.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Man tycker ju att man som användare borde få möjligheten att ställa in det själv.

Är inte det en märklig lösning? "Publik webbserver" står ju i kommentarfältet. Varför ska det stå BÅDE i kommentarfältet och "datornamnet"?

Hur förklarar man för användarna att datorn heter olika saker på olika ställen?

Byter du du kommentar (vilket av rubriksättningen att döma är tillåtet att göra när det känns rätt) så ändras sorteringen i hela browsinglistan.

Kunde man bara trycka in en knapp för att enbart se en lista över alla datornamn så skulle jag tycka att konceptet ovan är en bra ide... Då har man ett alternativ...

Nu blir det ju väldigt omständigt att beskriva för en användare att han ska leta efter servern som heter "sto-filer". Det är ju inte alls säkert att han kommer att hitta den under "S..."
Jobbigt värre om du har en lista med några hundra datorer :(

Grrr... det måste finnas en option att enbart visa den klassiska vyn.

Ursäkta mig att jag frångår trådens rubrik...

Känns ungefär som samma tänk som när microsoft valde att default dölja "file extentions". Detta skedde nog i tro att det skull bli ""lättare"" att använda datorn.

Personligen anser jag att det innebär mycket mer problem än de löser. Hur många virus sprids inte pga filer som operativsystemet publiserar som "klicka på mig.txt" när de faktiskt heter "klicka på mig.txt.vbs"... Alla vet vid det här laget att man inte får exekvera vbs filer men hur ska stackars Inger 82år veta att det är en vbs fil när det inte syns?

Finns det någon som inte byter ut default visning av folder options view settings till att visa file extentions etc det första man gör???

Har varit med om flera support case där man frågar användaren om vad det är för fil som han försöker exekvera. Det visar sig då ibland att användaren försöker starta det han tror är en exekverbar fil, trots att det igentligen är en .dll fil, då namnet inehåller ordet install...

Grr... sorry... behövde bara avreagera mig...

Det är nog dags att gå hem nu ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det bara jag som inte förstår problemet med detta?
De som skall kunna ansluta till en annan maskin vet väl förhoppningsvis vilken maskin det gäller och då går man väl heller inte in och börjar bläddra bland samtliga datorer eftersom man vet vilken det gäller.
De som inte har rättigheter till en maskin har inget där att göra så det låter inte som något problem direkt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

mattiasnordin skrev:

Nu blir det ju väldigt omständigt att beskriva för en användare att han ska leta efter servern som heter "sto-filer". Det är ju inte alls säkert att han kommer att hitta den under "S..."
Jobbigt värre om du har en lista med några hundra datorer

Har du så många servrar? Klienter ska ju inte finnas med i listan alls. :)

net config server /hidden:yes

Voilá!

mattiasnordin skrev:

Personligen anser jag att det innebär mycket mer problem än de löser. Hur många virus sprids inte pga filer som operativsystemet publiserar som "klicka på mig.txt" när de faktiskt heter "klicka på mig.txt.vbs"... Alla vet vid det här laget att man inte får exekvera vbs filer men hur ska stackars Inger 82år veta att det är en vbs fil när det inte syns?

Men hur kommer filen in till näverket egentligen? Nejdu, fram med Martin Blackstones lista (sök på hans namn på google) och spärra de filtyperna i mailgaten. Voilá! Igen! :)

Självklart ansluter man med unc sökväg då det är mycket snabbare. :)

Frågan var varför ändra på browsingslistans funktion till det jag tycker är sämre? Kunde man välje "classic detail läge" så har man en option men inte då...

Problemet jag ser framför mig är att jag ska be en användare att ansluta sig till tex sto-filer (logik: stockholm-filserver) så måste jag komma ihåg vilken kommentar som den datorn har för att förklara detta på ett bra sätt för den eventuellt inkompetenta användaren.

Förklarar man, anslut dig till \\sto-files\ och hämta en fil till någon på tex en ekonomiavdelning så bläddrar dom fram den datorn via browsinglistan i 9 av 10 fall. ;)

Frågan är ett igentligen bara ett irretationsmoment.

Den lämpligaste motiveringen till varför det har uppfunnits är fortfarande:

Jag skulle gissa på att vanliga användare har lättare att förstå: "Publik webbserver" än SRV1_A2_B6.

Det köper jag. Men jag skulle fortfarande vilja ha förklaringen i fältet som alltid har innehållit den informationen. Dvs description fältet.

Browsinglistan används även av proffs ibland. Har du ett stort nät så kan det faktiskt vara bekvämt att browsa sig ner till ett dotterbolags lista.

Slutgiltigt svar är något av följande: (Ni får välja själva. Inget är fel)

1. Ja, vi tycker att det är en onödig uppfinning.
    Vi vill kunna slå av funktionen och visa den klassiska vyn.

2. Vi tycker att det är lättare att hitta rätt dator nu.
    Eftersom vi tycker att det har blivit bättre så saknar vi inte någon funktion som ger oss något val.

3. Jag använder aldrig browsinglistan/tjänsten.
    Och känner mig därmed lite dum som läser denna tråd i huvudtaget ;)

Jag röstar på 1 ;)

mattiasnordin skrev:

Problemet jag ser framför mig är att jag ska be en användare att ansluta sig till tex sto-filer (logik: stockholm-filserver) så måste jag komma ihåg vilken kommentar som den datorn har för att förklara detta på ett bra sätt för den eventuellt inkompetenta användaren.

Eller så löser man det på rätt sätt med inloggningsscript så slipper användarna pilla i ett nät som de ändå inte skall se vad som är utdelat och inte.

mattiasnordin skrev:

Har du ett stort nät så kan det faktiskt vara bekvämt att browsa sig ner till ett dotterbolags lista.

Menar du på fullt allvar att du har delat ut allt synligt? :o

Menar du på fullt allvar att du har delat ut allt synligt?

Är det här en anti-browsinglista klubb? :)

Det är möjligt att visa allas datorer i en global lista. Väljer ett företag att det är så det ska vara så är det väl någon som har gjort det valet. Det är därför tjänsten existerar (+ att minska broadcasts).

Antar att det vanligaste senariot är att klienter delar ut filer mellan varandras datorer.

I dokumentation så använder man förslagsvis det riktiga datornamnet. Då bör listan visa datornamnen och inte ev. kommentarer + datornamn.
Tänk dig sätt ur ett användarperspektiv. De är de som är målgruppen...

mattiasnordin skrev:

Väljer ett företag att det är så det ska vara så är det väl någon som har gjort det valet.

Då anser jag att den som ansvarar för säkerheten i det nätet inte har gjort sitt jobb och talat om att det inte bör vara på det sättet.

mattiasnordin skrev:

Antar att det vanligaste senariot är att klienter delar ut filer mellan varandras datorer.

Fel nummer två. Klienter och dess användare skall inte ens ha rättighet att dela ut saker, det är något som enbart administratörer sköter.

mattiasnordin skrev:

Tänk dig sätt ur ett användarperspektiv. De är de som är målgruppen...

Därför bör de inte ens vara inne och rota i nätverket utan de skall få de enheter som de har tillgång till via inloggningsscriptet för att underlätta för dem helt enkelt.

SirPeter, det är bra att du ventilerar dina åsikter angående säkerhet/funktionalitet. Det var dock inte det som var min fråga. ;)

Frågan var: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=804567#post804567

mattiasnordin, nej, frågorna var:

mattiasnordin skrev:

och

mattiasnordin skrev:

Källa: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=804455#post804455

:e ;)

Okej då...

Som jag har nämnt tidigare är det bara Rikard som har försökt att förklara:

Jag köper argumentet men står fast vid mina synpukter ovan.

Svaret på den frågan har inte nämnts i något av inläggen. Att svara "att inte använda tjänsten" är *inte* ett svar på frågan. Antar att Microsoft vill tvinga en att gilla det nya tankesättet och därmed inte ha en option att visa listan i "klassiskt läge".

Låt oss avsluta denna diskussion då det inte verkar finnas något svar på om det går att stänga av det nya visningsläget eller ej...

Glad tisdag på er !

PS Den nya dumma kommenterings+datornamnstandarden gäller även för mappade shares DS

Fan vad sne jag är på påhittet med att datornamnet ersätts med kommentaren i XPs my network places....

Är det inte någon som känner till ett hack som tar bort den egenskapen ?

Grrr....

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jodå, ta en titt här:
http://support.microsoft.com/?id=330193

Tack Legis. Äntligen...

Det är ju faktiskt ganska stor humor det här.
Först skriver microsoft att det ska vara så (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824386) sedan antar jag att så många klagar på hjärnsläppet så att de till och med själva numer kallar det "ett problem".

To resolve this problem,

Ha ha...

Microsoft has confirmed that this is a problem in the Microsoft products that are listed in the "Applies to" section. This problem was first corrected in Microsoft Windows XP Service Pack 2.

Ovan är lite märkligt. Jag har kört SP2 en längre tid och "felet" kvarstår på min dator.
"Felet" är verifierat på flera olika datorer med SP2 så det verkar inte vara fixat :(

Är det någon som har hotfix filen som M$ hänvisar till ???
(http://support.microsoft.com/?id=330193)

Tack igen för länken Legis :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Fixarna som finns refererade är med i XPSP2. Defaultbeteendet är samma som innan, men det som kommer med fixen och SP2 är möjligheten att ändra beteendet med de registerändringar som nämns. Du måste alltså göra registerändringarna även på en maskin med XPSP2 om du vill ändra beteendet.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)