webForumDet fria alternativet

Surftown.se - bra eller dåligt?

Webbhotell & domäner

27 svar · 4 720 visningar · startad av cRAiL

Medlem sedan okt. 200321 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Man får vad man betalar för. De skriver att de har 2x1000Mbit anslutning vilket jag tvivlar starkt på. Fri trafik skulle jag inte lita ett dug på heller.

Så jag hade inte valt Surftown.se.

Du har helt rätt i att man får vad man betalr för.

Ang. linan, jag har iaf helt ok ping och trace mot dom.

Jag hade tänkt att använda hotellet isf för privat bruk så kraven är väl kanske inte skyhöga på linan och dyl.

Har skickat dom ett lång mail med ett gäng frågor nu.
Bl.a. angående deras s.k. "fria trafik"

Jag har fått svar av ders support ang. den "fria trafiken".
(Svaret kom inom 48timmar som det står på deras site. + för detta tycker jag iaf)

Fråga till Surftown:
I siffror sett, vad innebär er "fria trafik"?

Svar:
Går inte att svara på. Standardinställningen är på 10gb/månad, men den kan du ändra själv i hotellet.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

cRAiL skrev:

Jag har fått svar av ders support ang. den "fria trafiken".
(Svaret kom inom 48timmar som det står på deras site. + för detta tycker jag iaf)

Fråga till Surftown:
I siffror sett, vad innebär er "fria trafik"?

Svar:
Går inte att svara på. Standardinställningen är på 10gb/månad, men den kan du ändra själv i hotellet.

Konstigt att de inte kan svara på det....

Men 10 GB/mån ska du väl ändå klara dig på iofs?

Jag antar att det ingår 10gb i priset, men att man kan köpa till mer trafik om det behövs.

Jag har inget at relatera till och har därför ingen aning hur mycket 10gb i trafik "ger".

Några som kan komma med erfarenheter och exempel?

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

10 gb räcker för det mesta. normala webbar som har några 100 besökare varje dag med en del trafik brukar inte komma upp i mer än 2-3 Gb på en månad. Men det är väldigt olika beroende på hur mycket bilder som finns på siten.

Kolla loggfilerna och räkna ihop alla bytes som har skickats på en månad så ser du snart hur mycket just din site drar.

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

cRAiL skrev:

Jag antar att det ingår 10gb i priset, men att man kan köpa till mer trafik om det behövs.

Varför då?
De säger ju att de har fri trafik.

Mailade dom och frågade...

Fick detta tillbaks:
"De 10 gb är en standardinställning, som du kan ändra i hotellet utan kostnad."

Med andra ord gör det inget om man överskrider 10gb och det blir ingen extra kostnad.
I deras avtalstext står ju följande dock:

*8. Fri trafik och fria skript

Surftown har som utgångspunkt fri trafik på alla Webbhotell. I händelse av missbruk förbehåller sig Surftown dock rätten att upphäva Kundens Abonnemang eller att begränsa Kundens bandbredd. Till missbruk räknas exempelvis överträdelse av reglerna kring innehållet på webbsidor/Webbhotell, se punkt 6 ovan, samt då sådan överträdelse orsakar oproportionerligt stor trafikbelastning.*

*6. Otillåtet bruk av hårddiskplats
Det är inte tillåtet att utnyttja ett Webbhotell för olagligt material (med vilket avses material som Kunden inte har rätt att tillhandahålla eller lagra), och sådant material får därför inte förekomma på någon av Surftowns servrar. Till material räknas bilder och filmklipp samt hyperlänkar till bilder och motsvarande material. Detta gäller oavsett om endast Kunden själv, ett begränsat eller obegränsat antal personer som har tillgång till materialet.

Surftown förbehåller sig rätten att avlägsna zip-filer, MP3-filer, jpg-filer och dylikt, om dessa belastar servrarna i orimligt hög grad. ....*

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är allså fri trafik - men ändå inte. :l

Dom skriver: "...jpg-filer och dylikt" vilket troligvis innefattar alla typer av filer som kan lagras på en hårddisk. Har du alltså en HTML-fil som blir jättepoppis så kan dom ta bort den.

Det där avtalet hade inte jag godkännt.

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Ja det finns en hel del webhotell som skriver att de har fri trafik men som egentligen inte är det. Vet inte riktigt vilka lagar o regler webhotellen följer :q.

Web-Tor skrev:

Det är allså fri trafik - men ändå inte. :l

Dom skriver: "...jpg-filer och dylikt" vilket troligvis innefattar alla typer av filer som kan lagras på en hårddisk. Har du alltså en HTML-fil som blir jättepoppis så kan dom ta bort den.

Det där avtalet hade inte jag godkännt.

Ska maila dom och se om de kan speca exakt vilka filtyper det gäller. ;)

Med "större belastning" bör ju menas med att just en eller flera filer står för majoriteten av den trafik som förbrukas.
"Orimligt hög grad" tror jag är över den 10gb-gräns som e standardinställningen i kontots kontrollpanel.

För min egen del så är jag endast ute efter ett hotell för privat bruk. Inget i stor skala iaf.
Med tanke på deras pris och den lilla trafik som troligtvis kommer att bli från mitt hotell så kan jag nog leva med den avtalstexten.
Tecknar jag det stora alternativet så förlorar jag typ 500:- om jag skulle dumpa det pga att deras avtal gör det surt att ha kvar.
Det kan jag leva med isf. ;)

Medlem sedan apr. 2001361 inlägg

Jag skulle precis fråga om https://www.surftown.se men så såg jag denna tråden. Har läst igenom era ord om företaget! Mycket intresant. Fick veta nu att det är ett Danskt bolag. Inget minus med det. i mina ögon verkar det helt okej. Men ingen här som har det så ingen man kan kolla med redigt hur stabilt och bra det är egentligen.

Sen det där med "fri trafik" (fri men ändå inte)

Det tolkade jag som om man har LAGLIGT material i typ av .html, .asp, .php, .jpg, .gif etc.. så är det helt okej. Men har man kanske video filer på 100 till kanske 200Mb på siten och folk tankar ner filerna ständigt ifrån änns sajt så kanske dom på surftown inte uppskattar det och med det vill jag syfta på "Fri trafik men ändå inte" Använder man siten rätt så är det nog inga problem. Detta är så som jag ser det. Kanske är tvärtom enligt surftown. Men jag litar på mig själv rätt ofta

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Man kan ju fundera fall det är något annat de skriver som inte stämmer i "verkligheten".

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

Fri trafik ska enligt mig vara just fri trafik. Att skriva in en massa undantag i avtal är bara löjligt. Varför inte då slopa uttrycket och istället sätta en fast gräns? Jo, antagligen för att det låter bättre marknadsföringsmässigt att erbjuda s.k "fri" trafik, och gömma en fet disclaimer i avtalet, som kanske inte en nybörjare lusläser allt för noga och reflekterar över. Visserligen kan man argumentera för att många kanske inte använder så mycket trafik och på så sätt inte behöver tänka på det, men fri trafik är fri trafik oavsett hur man vrider och vänder på det. Jag har aldrig sett ett webbhotell som erbjuder fri trafik i dess egentliga mening, och skulle tvivla på stabiliteten hos ett sådant.

Medlem sedan dec. 20061 inlägg

Surftown är ett Skitdåligt val

x( Ja de kan kasta ut dig med förevänding att jag har missbrukat deras resurser. Punkt slut. Detta hände mig, en dag fick jag ett mail från surftown att jag har missbrukat deras resurser, vilka resurser de har inga resurser att missbruka deras servrar är skit. För det första ville de att jag skulle uppgradera mig och betala 1500kr till för support, men det gjorde jag inte. För de har bara snorkiga j-vla beserwisar till support. Det klarade inte av min fem enkla script i php. När jag senare byte webbhotel bad jag dem titta på mina script som då låg kvar på surftown om de klarade av mina script och dom fattade ingenting, svaret jag fick vad att de fattar inte varför jag har blivit utslängd. Utan att jag var välkommen till dem. TACK! Manufrog.com ni är kanon! där är jag fortfarande. Jag fick aldrig tillbaka de pengar som jag hade tillgodo plus att detta orsakade mig ett inkomtsbortfall på totalt ca 2800kr. Och läser man på internet så hittar man hur mycket som helst om surftown.
Mitt råd LÄMNA SURFTOWN NU innan de slänger ut dig godtyckligen och behåller pengarna.
Mvh
pumpanu
https://www.pumpa.nu
en sait4you och din sida
Skriv svar till charlie.c

Medlem sedan nov. 2006188 inlägg

Man kan ju inte begjära allt för mycket på dem på grund av deras låga priser.

Ska man ha högkvalite får man räkna upp till 995 i månaden.

Bäst kanske på 3000 i månaden.

Då kan man begjära att det ska funka bra.

men på typ 10 kronor i månaden det är 0,32 öre per dag.
Det är inte så mycket att hurra över då man ska räkna med EL priser och annat.

Dem är ju lågpris eftersom dem är ju gjorda för att va för dem som inte kräver alldes för mycket.

Kräver man mycket får man räkna med egen server.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

dwmedia skrev:

Man kan ju inte begjära allt för mycket på dem på grund av deras låga priser.

Jo det kan man eftersom dom garanterar hög stabilitet och säkerhet.

Medlem sedan juni 200440 inlägg

Fritrafik existerar inte i verkligheten, Men som marknadsföringsmetod finns det, Vilket blir vilseledande marknadsföring i deras fall men svenska lagar gäller inte webbhotell utanför Sverige som sagt.

Medlem sedan nov. 2006188 inlägg

Web-Tor: Det beror ju på vad dem suftar bra på gemfört mot kostnaderna eller bra överlag.

Själv erbjuder jag fritrafik med då jag har fritrafik på mina fiber abomang jag betalar inge extra kan andvända hur mycket som helst.

Fins ju fiber företag som erbjuder fritrafik.
Då kan ju webbhottellen också erbjuda fritrafik.

Men oftast bruka dem mäta trafik ta betald för trafik ändå trots att dem har det gratis.

och vissa opratörer betalar ju för extra trafik.
Lite olika beror ju helt och hållet på vart ifrån man har sina linor.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)