Jag och marja går och spekulerar i hur skönt det vore med egen tvättmaskin och torktumlare. Slippa grannar, slippa att passa tvättider, slippa smutsig tvättstuga... och så vidare.
Vi tänkte lägga oss runt 8-10000:- för både tvättmaskin och en vettig torktumlare.
Så, vad säger wF? Vilka märken? Vilka extrafunktioner är bra att ha (hi-tech med fräscha displayer står ju högt i kurs hos mig men pris därefter :l ;))? Vilken/vilka återförsäljare? Hur bra är kombimaskinerna? Påminn mig om jag glömt något.
Det är väl ungefär så långt vi har kommit i funderingarna. :)
Elektrostore rekomenderas. Jag själv har handlat i deras "butik" och mina föräldrar via webben med hemtransport. Med goda erfarenheter kan tilläggas. :)
Kombimaskiner? De går bort! Varken bra på att tvätta eller torka. Om du har extremt ont om plats och torkmöjligheter möjligen. Dessutom så tar ett tvätt/torkning en smärre evighet.
Jag var inne på deras sajt häromdagen och såg flera intressanta alternativ. Men de lär väl gå med brakförlust om de bara tar 495:- för hemkörning? :OO
Rogger skrev:
Kombimaskiner? De går bort! Varken bra på att tvätta eller torka.
Lite det jag misstänkte då. Ont om plats har vi väl inte direkt men tanken är trots allt att ha en frontöppnad tvättmaskin och torktumlaren placerad ovanpå.
Behöver ni verkligen en torktommlare?
Vi har en och använder den nästan aldrig. Vi använder den bara till att tummla dunjackor och sånt.
Torktummling är ju inte speciellt bra för kläderna. :l
Behöver ni verkligen en torktommlare?
Vi har en och använder den nästan aldrig. Vi använder den bara till att tummla dunjackor och sånt.
Varje gång vi tvättar använder vi torktumlare. Bra för underkläder, handdukar, badlakan och så vidare. Dessutom är jag inte vidare förtjust i att ha massa torkande kläder hängandes i hela lägenheten. ;)
Jag köpte en Kenny för många år sedan. Den funkar bra och är dessutom liten. Kostade bara 1000:- begagnad. :) Men man kan ju vilja ha en större maskin om man inte vill tvätta alltför ofta. Däremot har jag svårt att se vilka extrafunktioner och displayer man skulle kunna tänkas behöva. Tvätten blir ju ren i vilket fall som helst.
Inte utan display som visar exakt hur lång tid det tar, vilken temperatur det är på vattnet innan det rinner in i maskinen och hur många kilo tvätten väger efter exakt 22 minuters tvättning. :p ;)
Många vettiga svar. Tummen upp!
Förreten, det är alltså normalt att en 60-graderstvätt tar uppemot två timmar? Det lät rätt mycket, nu är jag i och för sig van med de monstermaskinerna i tvättstugan men de tar 45 minuter på sig, max.
Läser du inte länkarna du postar :moose
Web-Tors länk skrev:
- Många tror att tumlare sliter på kläderna, eftersom det blir så mycket ludd i tumlarens filter. Men kläder slits mest när de används, och näst mest av att tvättas, säger Karin J-son Bülow på Konsumentverkets testlab.
Skall du ha en kondensortumlare så tänk på att du måste kunna vädra ordentligt där den står, är det för varmt i rummet så minskar torkeffekten. Köp en modell där man kan ansluta en slang till kondensorvattnet så ni slipper att tömma behållaren, inte nödvändigt men bekvämt :)
Inte utan display som visar exakt hur lång tid det tar, vilken temperatur det är på vattnet innan det rinner in i maskinen och hur många kilo tvätten väger efter exakt 22 minuters tvättning. :p ;)
Hur lång tid det tar lär du dig så småningom, onödigt att betala ganska mycket mer bara för lite lyse i maskinen ;)
Dryden skrev:
Förreten, det är alltså normalt att en 60-graderstvätt tar uppemot två timmar? Det lät rätt mycket, nu är jag i och för sig van med de monstermaskinerna i tvättstugan men de tar 45 minuter på sig, max.
Med dagens tvättmedel så behöver man faktiskt inte tvätta i 60 grader. Det räcker gott och väl med 40 på det mesta. Men min 40 gradiga fintvätt tar 1,20 min. så........
Sen var det det där med tummlare.....
skulle inte kunna leva utan den, har man en liten knodd som vi har så blir det en del tvätt / dag... :( och då vill man inte ha en massa våt tvätt i huset hela tiden.
Men ni ska ABSOLUT inte ta en som är kombinerad.......urkasst som dom skrev innan.
Jo, det är ju så vi resonerar angående kläder som hänger och bökar runtomkring oss. Jag har min bror som personligt skrämmande exempel. ;) Han har i och för sig ett torkskåp nu (stod i lägenheten när han flyttade in, jäkla turknutte) men innan så hängde det kläder ta mig tusan överallt efter en tvättrunda. Och så vill i alla fall inte jag ha det.
Kolla om det finns någon tvättmaskin som kan sända sms, eller skicka ett ICQ-meddelande, när den är klar. Givetvis ska den gå att konfigurera via ett webbgränssnitt (ifall du inte vill använda den inbyggda displayen, eftersom någon surfar på internet med tvättmaskinen just då). ;)
Kolla om det finns någon tvättmaskin som kan sända sms, eller skicka ett ICQ-meddelande, när den är klar. Givetvis ska den gå att konfigurera via ett webbgränssnitt (ifall du inte vill använda den inbyggda displayen, eftersom någon surfar på internet med tvättmaskinen just då). ;)
You named it! ;)
Nja, skämt å hemsido. Huvudsaken ligger i att den klarar de flesta typer av tvätt, inklusive handtvätt, och gör jobbet stabilt. Plus att det skall vara kvalitet, oerhört viktigt. Finns väl inget tråkigare än när problemen dyker upp.
Nu ska jag dra upp en gammal dammig och avdankad tråd och det är dags att markera den som (o)löst. Efter flytten så har vi inte plats för någon tvättmaskin eller torktumlare så valet är ju tämligen enkelt. Inget inköp på några år vad det verkar.
Då kan jag väl lägga till, bara för att jävlas, att jag precis har beställt en tvättpelare. :moose
Siemens är märket och den visar fan-i-mig både skostorlek, tvättid och vem som vinner schlagerfestivalen härnäst. :e