webForumDet fria alternativet

Datorvärde

Datorhårdvara

7 svar · 324 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Är intresserad av vad följande dator kan ha för ungefärligt totalt marknadsvärde.

Monitor: LG Flatron 915FT Plus 19" (~1 år gammal)
Moderkort: Abit KT7A (snart 3 år gammalt)
CPU: AMD Thunderbird 1.1GHz (snart 3 år gammal)
Minne: 512 SDRAM
HD: 1*60GB (några år) 1*120GB (Några månader) Båda WD.
Ljudkort: Creative SoundBlaster Live!
Grafikkort: Creative GeForce 3 ti 500
52x CD (gammal)
32x10x40x CD-RW (~1 år)
PCI: 4+1 USB 2.0 (utöver moderkortet dvs)
D-Link Blåtandsadapter
Logitech T-bord, Logitech Dual Optical

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Typ 2000 - 3000 kr. Moderkortet är dömt att gå sönder (om det inte redan är det) så det är inte värt någonting.

muskot skrev:

Moderkortet är dömt att gå sönder (om det inte redan är det) så det är inte värt någonting.

Nejdå! Det lever vidare, iaf ett tag till ;)

Säker att kondensatorerna inte börjat öppna sig? Mina har till och med börjat läcka, så jag har tagit det ur drift trots att det fortfarande fungerar (dock instabilt).

Jag är inte alls säker på om dom har börjat öppna sej eller inte men fungerar gör det i vart fall. Kanske vore läge att kolla det?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Gein skrev:

Kanske vore läge att kolla det?

Definitivt. ;)
Skärmen, minnet och 120-gig-disken borde väl kanske vara värt en sisådär 2500 kr tillsammans i alla fall.

Mitt kort är ungefär lika gammalt som ditt, men började för ca ett år sedan att bete sig lite konstigt. Från att ha varit stabilt som ett as (uptime på flera månader) började det hänga sig lite hur som helst.

Slet mitt hår och bytte ut i princip alla komponenter innan jag fick se att vissa kondensatorer på kortet putade uppåt. Allt eftersom tiden gick blev kortet allt mer instabilt och på slutet kunde kunde maskinen bara vara igång ett par dagar innan den hängde sig. Då hade kondesatorerna också börjat läcka.

Detta är ett problem som finns på alla Abit-kort (samt flera andra tillverkare) från den tiden och det är bara en tidsfråga innan det går sönder.

Jag upplever inte systemet som instabilt över huvud taget faktiskt. Som jag skrev här (tror jag) tidigare så hade jag problem med USB-kontakterna på moderkortet dock... men dom fungerar återigen ;)

r/ Kan moderkortet skada andra enheter om det går sönder på det sättet? Dvs, är det läge att byta ut det innan det ger upp för att undvika att andra komponenter ska stryka med?

297 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)